وزیر علوم مطرح کرد؛

لزوم انجام کار جمعی برای به تکامل رساندن ایده‌های علمی در انجمن علمی

وزیر علوم گفت: انجام کار جمعی برای ایده‌های علمی و نقد کردن آن‌ها می‌تواند بخشی از دستاورد‌های انجمن علمی دانشجویان باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین المللی حرکت امروز (دوشنبه، ۲۵ اسفند) با حضور منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.

در این مراسم وزیر علوم اظهار کرد: در سال‌های گذشته جشنواره‌های دانشجویی با شور و حرارتی خاص و با حضور دانشجویان برگزار می‌شد اما امسال به علت گسترش ویروس کرونا در اغلب نشست‌ها و تجمع‌های مناسبتی، شاهد کاهش حضور دانشجویان هستیم.

او افزود: فراهم کردن امکان حضور افراد در سیستم برخط،  فرصتی را برای ایجاد ظرفیت‌های بزرگ مانند نشست‌های مجازی فراهم کرده است. افراد زیادی از کشور‌های مختلف در اختتامیه این جشنواره به صورت مجازی حضور دارند که نشان از دستاورد‌های مهم و بزرگ علم و فناوری در دوره حاضر است، این ظرفیت بزرگی بوده و باید آن را حفظ کنیم و ارتقا ببخشیم.

غلامی تصریح کرد: بعد از دوران کرونا در موضوعات مختلف حضور دانشجویان را در شرایط برگزاری مناسبت‌ها به صورت غیر حضوری بیشتر از مناسبت‌های حضوری شاهد بوده‌ایم. انجمن‌های علمی دانشجویی، ظرفیت‌های خوبی را در دانشگاه‌ها ایجاد کرده‌اند و بر اساس اهداف برنامه‌هایی که در این رابطه دیده شده و دستاورد‌هایی که تاکنون کسب کرده اند، فعالیت‌های خوبی از خود به نمایش گذاشته اند.

وزیر علوم ادامه داد: در محیط دانشگاه، بحث علم و دانش و فناوری باید نمایان  باشد، نسل جوان ما برای آینده تربیت می‌شود و علاوه بر آموزش علم خیلی از تجربیات دیگر را هم باید در حوزه علم و فناوری و در محیط‌های دانشگاهی و علمی تجربه کنند.

غلامی گفت: انجام کار مشترک، کار جمعی و به خصوص مشارکت در افکار و ایده‌های علمی و نقد کردن آن‌ها و به تکامل رسیدن آن‌ها می‌تواند بخشی از دستاورد‌های انجمن علمی دانشجویان باشد.

او افزود: قطعا انتظار نیست که انجمن‌های علمی دانشجویی، برون داد‌های علمی خیلی شاخص و قوی داشته باشند، باید بیشتر توجه  آن‌ها به نتایج آموخته‌های خودشان، علم و دانش جدید، مقایسه واقعیت‌ها و آنچه که در فضا‌های ذهنی و تئوری‌ها وجود دارد، باشد.

غلامی ادامه داد: در کشورمان رشد و توسعه علمی را از تمام جهات داشته ایم. ما یکی از کشور‌های مهم دنیا در حوزه برون داد‌های علمی هستیم و در این حوزه، جایگاه خوبی در بین کشور‌های دنیا داریم. در حوزه کارنسل علم، حرکات خوبی را در تشکیل مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و مجموعه‌های ایده‌های علمی و شکل گیری فضا‌های مبتنی بر دانش در اطراف دانشگاه ها، درون پارک‌ها و مراکز رشد، یک فضای مهم و یک زیست بوم گسترده و پویا را پیدا کرده ایم که نوید آینده بسیار خوبی را در این حوزه می‌دهد.

وزیر علوم افزود: در یک سال گذشته که ایران همانند سایر کشور‌ها درگیر بیماری کرونا شد، خیلی از شرکت‌های مبتنی بر علم و دانش که اغلب آن‌ها از جمع وسیع جوانان تشکیل شده بودند، توانستند فعالیت‌های خوب، به یادماندنی و تاثیرگذاری به نمایش بگذارند.

غلامی با بیان اینکه جریان دانش، تجربه، علم و فناوری از طریق دانشگاه‌ها و مراکز علمی به سمت جامعه شکل می‌گیرد، تاکید کرد: پشتیبانی این موارد می‌تواند در رشد و توسعه پایدار کشور تاثیر مستقیم و انکارناپذیری داشته باشد، بنابراین در دانشگاه‌ها همه گروه‌های آموزشی، استادان و مجموعه‌های کارگاهی بستر آموزش مجازی را علاوه بر آموختن دانش، یعنی انتقال دانش و مهارت را در عرصه‌های جدید به بیرون دانشگاه‌ها و یافتن آینده شغلی برای دانشجویان فراهم کرده اند.

او گفت: تعداد قابل توجهی از دانشجویان در انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها به دنبال علایق خود هستند و باید از دانشگاه‌ها در خصوص این پشتیبانی‌ها تشکر کرد. طبیعی است که دانشگاه‌ها نتوانند تمام آرمان گرایی دانشجویان و نگاه آرمانی آن‌ها و انتظارات به حق و بالای آن‌ها را فراهم کنند، اما همراهی دانشجویان و بکارگیری ظرفیت دانشجویان باعث جبران بخش زیادی از کاستی‌ها می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.