توفیق یک محقق یزدی در بومی سازی ملات آلومینیایی

رئیس روابط عمومی دانشگاه یزد گفت: محقق دانشگاه یزد موفق به ساخت ملات آلومینایی و استفاده از اتصال نانو در انواع جرم‌های ریختنی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، سعید دشتی زاد، رئیس روابط عمومی دانشگاه یزد گفت: طرح فرصت مطالعاتی عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی معدن و متالوژی دانشگاه یزد باهدف بومی‌سازی محصولات وارداتی منجر به ساخت ملات آلومینایی آماده مصرف برای دریچه‌های کشویی پاتیل فولاد و استفاده از اتصال نانو در انواع جرم‌های ریختنی شد.

او با بیان اینکه بسیاری از محصولات نسوز از جمله ملات آلومینایی دارای تکنولوژی بالا و وارداتی بوده‌اند، افزود: با شروع دور جدید تحریم‌ها تولیدکنندگان خارجی این محصول، از تأمین آن به عنوان یک محصول حیاتی برای کارخانجات فولاد در کشور امتناع کرده و به همین دلیل محققان داخلی درصدد بومی سازی این محصول بر آمده اند.

دشتی زاد ادامه داد: ملات نسوز مذکور بر پایه آلومینا بوده و با استفاده از مخلوطی از آب و یک روغن خاص به صورت آماده مصرف در سطل‌های ۱۵ کیلویی عرضه می‌شود.

رئیس روابط عمومی دانشگاه یزد اظهار کرد: علاوه بر ترکیب خاص ملات و نسوزندگی آن، جدایی ناپذیری آب و روغن و حفظ حالت ملات در طولانی مدت از چالش‌های مهم در فرآیند تولید این ملات است که برای نصب دریچه کشویی پاتیل استفاده می‌شود و هر گونه نفوذ مذاب در آن در حین فرآیند ریخته‌گری می‌تواند با یک فاجعه و خسارتی جبران ناپذیر همراه باشد.

او افزود: در واقع حساسیت محل مصرف این ملات باعث شده تا تولیدکنندگان داخلی برای تولید و بومی‌سازی آن ریسک پذیر نباشند.
او افزود: طرح مذکور با عنوان «طراحی و ساخت انواع جرم‌های ریختنی با اتصال نانو برای مصرف در صنایع مختلف» در حین فرصت مطالعاتی انجام گرفت و نتایج طرح با تولید دلتای سقف کوره قوس الکتریک در یکی از کارخانجات فولاد کشور تست شد که افزایش ۳۰ درصدی عمر دلتا را به همراه داشت.

دشتی زاد ادامه داد: با توجه به اهمیت نتایج حاصله، این طرح توانسته به عنوان یکی از دو طرح کاربردی برگزیده در سال ۹۹ از دانشگاه یزد انتخاب شده و از طرف وزارت علوم مورد تقدیر قرار گیرد.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.