در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد:

میل به مهاجرت در بین استارتاپ‌های ایرانی چقدر است؟

مدیر رصد خانه مهاجرت ایران به بیان توضیحاتی درباره میزان میل به مهاجرت در بین استارتاپ های ایرانی پرداخت.

بهرام صلواتی مدیر رصد خانه مهاجرت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره میزان مهاجرت استارتاپ ها به خارج از کشور گفت: رصدخانه مهاجرت ایران در بازه زمانی پائیز و زمستان ۱۳۹۸ پیمایشی را در میان کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکار با هدف بررسی اثر تحولات اقتصادی اعم از بازگشت تحریم‌ها در سال ۱۳۹۷ و همچنین دیگر تحولات اقتصادی همچون نوسانات ارزی بر میل به  مهاجرت آن‌ها انجام داد که تعداد ۱۱۰ نفر در آن شرکت کردند.

او ادامه داد: ۹۵ درصد از شرکت کنندگان در این پیمایش، کسب وکار خود را در سال ۹۷ و ماقبل آن ایجاد کرده‌، حدود نیمی از آن‌ها ۵۴ نفر کسب وکار کوچک و متوسط  ایجاد کرده و نیمی از آنها حدود ۵۶ نفر در حوزه ایجاد استارتاپ فعال بوده‌اند.

به گفته‌ این مقام مسئول، از میان فعالان کسب وکار‌های کوچک و متوسط ۷۸ درصد، بازگشت تحریم‌ها و تحولات ارزی سال ۹۷ را در کاهش زیاد توان برنامه ریزی و ۶۳ درصد در کاهش زیاد امنیت روانی خود موثر دانسته‌اند. از میان فعالان استارتاپ‌ها نیز ۵۹ درصد کاهش زیاد در امکان تامین نیاز‌های دلخواه و ۵۷ درصد کاهش زیاد در توان برنامه ریزی برای آینده را اعلام کرده‌اند.

مدیر رصد خانه مهاجرت ایران ادامه داد: تصمیم به مهاجرت در میان فعالان کسب وکار‌های کوچک بیشتر از فعالان در استارتاپ‌هاست و حالت تردید در تصمیم‌گیری در میان فعالان استارتاپ‌ها از فعالان کسب‌وکار‌های کوچک بیشتر است. تصمیم به ماندن در میان دو گروه تقریباً برابر بوده است.

صلواتی توضیح داد: در میان فعالان استارتاپ‌ها، مسائل اقتصادی کاری با ۸۷ درصد و در میان فعالان کسب‌وکار‌های کوچک همین علت با ۶۴ درصد بعلاوه دلایل علمی پژوهشی  دلیل اصلی تصمیم به مهاجرت بوده است.

مدیر رصد خانه مهاجرت ایران توضیح داد: در هر دو گروه بیش از ۹۰ درصد افراد تاثیر بازگشت تحریم‌ها و تحولات ارزی سال ۹۷ را در تصمیم خود برای مهاجرت، زیاد و خیلی زیاد اعلام کرده‌اند. درخصوص تصمیم به بازگشت به کشور برای زندگی پس از مهاجرت، در هر دو گروه، ۴۰ درصد تصمیم قطعی خود را نمی‌دانند. حدود ۴۰ درصد تصمیم خود مبنی بر عدم بازگشت را اعلام کرده‌اند و در حدود ۲۰ درصد تصمیم دارند دوباره به ایران بازگردند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار