چشم طوفان چیست و چگونه به وجود می‌آید؟

طوفان‌ها با شکل چرخشی و با یک مرکز حفره‌ای مانند چشم به نام چشم طوفان شناخته می‌شوند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، طوفان به چند دسته‌بندی مختلف تقسیم می‌شود. یک طوفان گرمسیری است که در آب‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری رخ می‌دهد. این بلای طبیعی با مجموعه‌ای از ابر‌های بارانی بر روی آب‌های گرم آغاز می‌شود. این آشفتگی هوا می‌تواند به طوفان‌های چرخشی تبدیل شود.

وقتی وزش باد به ۷۴ مایل در ساعت می‌رسد، به عنوان طوفان طبقه‌بندی می‌شوند. طوفان‌ها می‌توانند به بیش از ۱۵۷ مایل در ساعت نیز برسند. طوفان‌ها با شکل چرخشی و با یک مرکز حفره‌ای مانند چشم به نام چشم طوفان شناخته می‌شوند.

نوار‌های بارانی صد‌ها مایل در اطراف طوفان امتداد دارند و باران، ابر، طوفان و گاهی گردباد را حمل می‌کنند. طوفان با حرکت دورانی شروع به حرکت می‌کند. هرچه به سمت مرکز طوفان برویم، به چشم طوفان می‌رسیم که قدرت بیشتری خواهد داشت. در واقع چشم طوفان جایی است که شدیدترین وزش باد و رعد و برق شدید اتفاق می‌افتد. درنتیجه مرکز طوفان چشم طوفان است.

قطر چشم طوفان معمولاً بین ۲۰ تا ۴۰ مایل است، اگرچه برخی از آن‌ها در ۱۲۰ مایل ثبت شده‌اند. چشم طوفان یکی از خطرناک‌ترین نقاط در طوفان است. در داخل چشم طوفان، امواج در اثر وزش باد شدید به اطراف پرتاب می‌شوند. این امواج می‌توانند تا ۱۳۰ فوت هم برسند. در آن منطقه، دما معمولاً ۱۸ درجه گرمتر و فشار سطح در کمترین میزان است.

شکل گیری چشم طوفان

محققان هنوز در مورد چگونگی شکل‌گیری چشم طوفان به توافق نرسیده‌اند. یک نظریه پذیرفته شده این است که چشم طوفان نتیجه فشار‌های رو به پایین است که باعث ضعیف شدن باد می‌شود. نظریه دیگری نشان می‌دهد که چشم طوفان نتیجه انرژی آزاد شده توسط دیواره چشم است که هوا را در داخل مرکز پایین می‌آورد.

با این حال یک چیز روشن است که هوا با پایین رفتن در چشم طوفان فشرده شده و گرم می‌شود. با وقوع این امر، آب زیر چشم متلاطم می‌شود و به سمت بالا حرکت کرده و موج‌های بزرگی ایجاد می‌کند. چشم طوفان باعث سرعت بالای طوفان و باد خواهد شد.

منبع: دینو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار