ریگان چگونه همدست صدام در جنایت شیمیایی علیه ایران شد؟ +اسناد

بررسی مجموعه‌ای از اسناد موجود آمریکا تلاش‌های واشنگتن برای عادی‌سازی استفاده رژیم بعث عراق از سلاح‌های شیمیایی در جنگ با ایران را نشان می‌دهند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مجموعه اسناد محرمانه که از طبقه‌بندی خارج‌شده‌اند نشان می‌دهند دولت «رونالد ریگان»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا تصمیم گرفته در سازمان ملل متحد استفاده رژیم بعث عراق از سلاح‌های شیمیایی در زمان جنگ تحمیلی عراق به ایران را محکوم نکند.

مجموعه‌ای از اسناد موجود روی وبگاه سازمان «آرشیو اسناد ملی» آمریکا نشان می‌دهند دولت وقت آمریکا به دنبال آن بوده ضمن چشم بستن به روی استفاده رژیم تحت امر «صدام» در عراق از سلاح‌های شیمیایی تأکید کند که هر دو کشور ایران و عراق را مقصر جنگ قلمداد می‌کند.

ریگان چگونه همدست صدام در جنایت شیمیایی علیه ایران شد؟ +اسناد

در یکی از این سند‌ها که مربوط به سال ۱۹۸۴ است و توسط خبرنگار خبرگزاری فارس بررسی شده سیاست هیئت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد در خصوص پیش‌نویس قطعنامه‌ای از ایران برای محکوم کردن استفاده رژیم بعث عراق از سلاح‌های شیمیایی تشریح شده است.

این دستورالعمل پس از آن صادر شده که ایران با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار محکومیت استفاده رژیم بعث از تسلیحات شیمیایی شده بود.

دولت ریگان در آن سند از هیئت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل خواسته دیپلمات‌ها با هیئت‌های دیگر کشور‌های غربی لابی کرده و به یک تصمیم واحد مبنی بر «عدم تصمیم» در خصوص آن قطعنامه برسند.

دولت ریگان از دیپلمات‌های آمریکایی خواسته بود چنانچه رسیدن به چنین موضع واحدی امکان‌پذیر نبود آمریکا به قطعنامه ایران رأی ممتنع بدهد.

ایران در پیش‌نویس این قطعنامه خواستار آن شده بود که شورای امنیت استفاده رژیم بعث عراق از تسلیحات شیمیایی را محکوم کند، اما رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند رژیم بعث عراق پس از ارائه این قطعنامه از سوی ایران چندین بار با دولت آمریکا تماس گرفته و خواستار آن شده بود که موضعی نرم در قبال قطعنامه مذکور اتخاذ کرده و از هیچ کشوری در ارتباط با انجام حمله شیمیایی نام نبرد. درخواست دولت آمریکا از دیپلمات‌هایش در سند مذکور منطبق با خواست رژیم بعث عراق است.

جمهوری اسلامی ایران تابستان سال ۱۹۸۳ استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی را گزارش داده بود. پروتکل ژنو جامعه جهانی را به مقابله با استفاده از جنگ‌افزار‌های شیمیایی ملزم می‌کند با این حال شکایت‌های ایران مورد اعتنایی جامعه جهانی واقع شد. سرانجام ایران نوامبر سال ۱۹۸۳ خواستار تحقیق شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره استفاده رژیم بعث از سلاح‌های شیمیایی شد.


بیشتر بخوانید

سندی از وزارت خارجه آمریکا به تاریخ ۱ نوامبر ۱۹۸۳ نشان می‌دهد دستگاه اطلاعاتی آمریکا از «استفاده تقریباً روزانه» رژیم بعث عراق از سلاح‌های شیمیایی با خبر بوده است.

ریگان چگونه همدست صدام در جنایت شیمیایی علیه ایران شد؟ +اسناد

در این سند که عکس آن در بالا قرار داده شده آمده است: اخیراً اطلاعات بیشتری در تأیید استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی دریافت کرده‌ایم. ما همچنین می‌دانیم که عراق از طریق شرکت‌های غربی و از جمله یکی از شرکت‌های تابعه آمریکایی به توانایی تولید سلاح‌های شیمیایی دست یافته است.

پاسخ دولت ریگان به این اقدامات چه بوده است؟ دولت او در تاریخ ۲۶ نوامبر ۱۹۸۳ بعد از انجام بررسی‌های لازم دستورالعملی در خصوص سیاست واشنگتن منتشر کرده است. تیم امنیت ملی ریگان در این سند خواستار افزایش همکاری‌های منطقه‌ای برای دفاع از تأسیسات نفتی و انجام اقداماتی برای تقویت توانمندی‌های نظامی آمریکا در خلیج فارس شده است. این سند همچنین از وزیران خارجه و دفاع آمریکا می‌خواهد تدابیر لازم را برای پاسخ دادن به تنش‌ها در منطقه اتخاذ کنند. با وجود این در سند مذکور اشاره‌ای به سلاح‌های شیمیایی نشده است.

با این حال، دولت ریگان در دستورالعمل سال ۱۹۸۴ که شرح آن در بالا آمد تصمیم گرفته استفاده رژیم بعث عراق از سلاح‌های شیمیایی را محکوم نکند.

منبع:فارس

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
کدام یک از ابر قدرت ها دوست ما بودند؟ زنان و کودکان مظلوم دزفولی با موشک های اسکاد بی روسیه ی جنایت کار به شهادت رسیدند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
قابل توجه علاقمندان به ایجاد روابط حسنه با دشمن قدیمی ایران.
آخرین اخبار