در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

زراعت چوب راهی پایدار برای تامین چوب مورد نیاز کشور/ واردات چوب به صرفه نیست

مدیر طرح توسعه زراعت چوب گفت: مناسب‌ترین راهکار برای تامین چوب مورد نیاز کشور، زراعت چوب است که از طریق پرورش گونه‌هایی با رشد سریع صورت می‌گیرد.

کامران پور مقدم مدیر طرح توسعه زراعت چوب در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اهمیت موضوع طرح زراعت چوب اظهار کرد: با تصویب بحث توقف بهره برداری از جنگل های شمال کشور، موضوع زراعت چوب از اهمیت ۲ چندانی برخوردار است چرا که یکی از منابع اصلی تامین مواد اولیه برای صنایع چوب و کاغذ محسوب می شود‌.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه، زراعت چوب در سطح ۷۵ هزار هکتار در نظر گرفته شده است، افزود: تا پایان سال ۹۸ در ۲۹ هزار هکتار و سال گذشته در ۳۰ هزار هکتار عملیات طرح توسعه زراعت چوب انجام شده است.

پورمقدم با اشاره به اینکه منابع تامین چوب در کشور متعدد است، بیان کرد: بخشی از چوب مورد نیاز از جنگل های طبیعی تامین می شود که هم اکنون با توقف بهره برداری مواجه است، بخشی از طریق واردات و بخش دیگر از سر شاخه ها و زراعت چوب تامین می شود.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و تاکید بر استفاده از ظرفیت داخلی برای تامین مواد اولیه به سمت طرح های زراعت چوب رفتیم.

به گفته وی، با همکاری موسسه تحقیقات، گونه و ارقام اصلاح شده را انتخاب و در نهالستان های بخش دولتی پرورش داده ایم و مطالعات برای عرصه های قابل کشت توسط سازمان جنگل ها انجام شد که امیدواریم با یک جهش خوب بتوانیم به اهداف برسیم.

مدیر طرح توسعه زراعت چوب  از بیش از ۷۵ هزار هکتار تعهد برنامه ششم تا پایان امسال خبر داد.

وی درباره اینکه در شرایط فعلی تحریم، مشکلی در واردات چوب داریم یا خیر؟ بیان کرد: در حال حاضر یکی از مناسب ترین راهکارها برای تامین مواد اولیه، زراعت چوب است که با توجه به پرورش گونه های سریع رشد، در مدت زمان کوتاهی می توان چوب مورد نیاز را تامین کرد.

پور مقدم  در پایان با اشاره به اینکه در شرایط فعلی واردات چوب برای کشور و صنایع مصرف کننده به صرفه نیست، گفت: گرچه در شرایط فعلی سرمایه گذاری در حوزه زراعت چوب انجام شده، اما کافی نیست، به همین خاطر لازم است که در ۲ بخش تامین نهال سریع رشد و کشت و توسعه زراعت چوب سرمایه گذاری کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار