مدیرعامل صندوق پنبه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

خودکفایی در تولید پنبه، دست یافتنی است

کاویانی گفت: اگر زراعت از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد، امکان دست یابی به خودکفایی در تولید و صادرات پنبه وجود دارد.

محمد حسین کاویانی مدیر عامل صندوق پنبه در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با بیان اینکه سال گذشته کشاورزان پنبه کار از نظر اقتصادی شرایط خوبی داشتند، اظهار کرد: با وجود افزایش قیمت وش، کشاورزان نسبت به سال قبل رضایت نسبی داشتند.

وی نرخ جهانی پنبه را ۲ دلار و ۱۷ سنت اعلام کرد و افزود: کشاورزان با دریافت آمار و ارقام اقدام به عرضه پنبه تولیدی می کنند.

کاویانی با بیان اینکه برداشت پنبه یکی از سخت ترین مراحل زراعت پنبه است، گفت: با برداشته شدن تحریم ها امیدواریم ماشین آلات برداشت بصورت انبوه وارد شود چرا که با واردات ماشین آلات برداشت، استقبال بیشتری از زراعت پنبه می شود.

مدیر عامل صندوق پنبه ادامه داد: در سال های گذشته مصوب شد که  دولت تا ۴۰ درصد ماشین آلات را یارانه بدهد و مابقی را وام کم بهره پرداخت کند که امیدواریم تا زمان واردات ماشین آلات، این مصوبه پایدار بماند.

وی با اشاره به اینکه خودکفایی در تولید پنبه دست یافتنی است، افزود: اگر زراعت از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد، امکان دست یابی به خودکفایی و صادرات وجود دارد، همانگونه که سابقه خودکفایی این محصول را داشته ایم‌.

مدیرعامل صندوق پنبه با بیان اینکه واردات و قاچاق پوشاک ضربه مهلکی به تولید وارد می کند، گفت: با توجه به واردات ماشین آلات جدید، ظرف مدت زمان کوتاهی می توان صادرکننده لباس بود.

به گفته وی، با واردات ماشین آلات زراعت طی چند سال می توان به خودکفایی پنبه دست یافت.

مدیر عامل صندوق پنبه با بیان اینکه برداشت پنبه با دست کار بسیار دشواری است، افزود: در فصل زمستان، کشاورزان حداکثر ۴۰ کیلو وش برداشت می‌کنند که با افزایش تعداد ماشین‌های برداشت، راندمان در هکتار به سبب بذور مناسب تولید افزایش می‌یابد و با این وجود زراعت مقرون به صرفه است.

وی افزود: طی سال‌های اخیر به سبب شرایط تحریم‌ نتوانستیم ماشین آلات برداشت پنبه را وارد کنیم که از این منظر در تنگنا هستیم، اما در هر حال امیدواریم‌که تعداد ماشین آلات داخلی مشابه ماشین آلات خارجی افزایش یابد، چرا که در عملیات کاشت و داشت مشکل چندانی نداریم.

کاویانی با اشاره به اینکه ماشین‌های غوزه چین کیفیت پنبه تولیدی را کاهش می‌دهند، بیان کرد: ماشین‌های غوزه چین در کیفیت پنبه اثر منفی دارند، به همین خاطر به دنبال ماشین برداشت وش هستیم تا با افزایش تولید ظرف چند سال آینده به خودکفایی برسیم.

مدیر عامل صندوق پنبه با تاکید بر توسعه مکانیزاسیون زراعت پنبه گفت: با وجود آنکه یک کارگر از صبح تا شب بیشتر از ۵۰ کیلو نمی‌تواند از یک هکتار زمین پنبه برداشت کند، بنابراین در زمینی که ۲ هزار و  ۵۰۰ کیلو محصول دارد، برای هر هکتار به ۵۰ کارگر نیاز است، در حالی که ماشین‌های برداشت پنبه روزانه ۱۰ تا ۲۰ هکتار پنبه با کیفیت برداشت می‌کنند.

کاویانی با بیان اینکه مکانیزاسیون برداشت پنبه در حد صفر است، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰ دستگاه ماشین برداشت پنبه در کشور وجود ندارد، در حالی که یکی از راه‌های توسعه زراعت‌ پنبه مکانیزاسیون است.

وی در پایان با اشاره به اینکه ایران در زمره تولید کننده پنبه در جهان به شمار می‌رود، تصریح کرد:این درحالی است که واردات و قاچاق بی رویه پوشاک، تعطیلی و نیمه تعطیلی بسیاری از صنایع نساجی را به همراه داشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار