فاستونی های ایرانی مالک ۷۰ درصد بازار؛ کیفیت بهتر برای پارچه ایرانی یا ایتالیایی؟

نساجی جزو یکی از صنایع مهم کشور است که یکی از تولیدات مهم آن را می توان به پارچه های کت و شلواری (فاستونی) اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، جنجال روزهای گذشته فضای مجازی درباره پارچه ایتالیایی قبای رئیس جمهور منجر به این شد که سری به میزان تولید این پارچه در کشور بزنیم. پارچه هایی که در تولید کت و شلوارها نیز کاربرد دارند و با کیفیت های مختلف در بازارهای جهان عرضه می شوند.
فاستونی های ایرانی بهتر از خارجی// ایتالیا یا انگلیس
 
پارچه فاستونی، همان پارچه قبا یا کت و شلواری است که در ایران با نام های مطهری، مقدم، جامعه، عالیجناب، کوکما، ایران مرینوس، طوس، والا پوش، گلنثار یا عالیجناب، بروجرد، برک، پشم بافی آسیا، اردستان، تهران جامه، مه فاستون، اندیکو، زرین فاستون اصفهان، هامون، پشم بافی میهن، وطن فاستون، اخوان، شایسته، آیدین بافت، پاریزان، هاکوپیان و عتیق تولید و عرضه می شوند.
فاستونی های ایرانی بهتر از خارجی// ایتالیا یا انگلیس
همچنین پارچه شبه فاستونی با درصد پشم صفر با الیاف پلی استری و الیاف مصنوعی تکمیل می‌گردد. کارخانه‌های زرین فاستون نجف اباد اصفهان، مه فاستون، کوکما، دنا، اندیکو و تهران جامه از جمله کارخانجات تولیدکننده پارچه شبه فاستونی هستند.

با وجود اینکه بهترین پارچه های فاستونی تولید ایران است ولی باز شاهد وجود فاستونی‌های خارجی به خصوص چینی در بازارهای کشور هستیم. پارچه فاستونی انگلیسی و پشم بافی ایتالیا از پارچه هایی است که معمولا علاقمندان به اجناس شیک آن را بر فاستونی درجه یک داخلی ترجیح می دهند.

در ایران خرید فاستونی انگلیسی به سادگی امکان پذیر است و می‌توان پارچه فاستونی انگلیسی اصل را با هزینه های مقطوع تهیه کرد. پارچه فاستونی ترک با بهترین کیفیت در بازار پخش پارچه فاستونی خرید و فروش می‌شود و به مشتریان خاص ارائه می‌شود. همه مغازه‌ها در صنف فاستونی نیازمند به خرید فاستونی ترک نیستند زیرا همه اقشار جامعه توانایی مالی برای خرید این فاستونی اصل را نخواهند داشت و اصلا نیاز به خرید آن نمی‌بینند.

فاستون های چینی به جای ایتالیایی!

سری به چند پارچه فروشی در سطح شهر زدیم و از قیمت های این اقلام آماری جمع آوری کردیم. 

یکی از این فروشندگان درباره فاستونی های داخلی و خارجی گفت: عمده ترین فاستونی های خارجی سطح بازار چینی هستند و برخی از همین اقلام چینی با برندهای تقلبی عرضه می شوند. هر متر فاستونی ایتالیایی ۲۲۰ هزار تومان و هر متر فاستونی ایرانی ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان عرضه می شوند.

وی افزود: البته فاستون های انگلیسی هم از ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار تومان نیز عرضه می شوند.

فاستون های ایرانی با درصد پشم مختلف برای فصول متفاوت

این پارچه فروش در پاسخ به این سوال که کیفیت فاستون های ایرانی در برابر خارجی ها چگونه است؟ گفت: تولیدات اجناس ایرانی با درصد های پشم استفاده شده مشخص بوده و بنا به سلیقه افراد نسبت به گرما و سرما متفاوت است. افراد می توانند با درصد پشم پایین را انتخاب کنند و ارزانتر هم خرید کنند و برخی هم برعکس.

فاستونی های ایرانی بهتر از خارجی// ایتالیا یا انگلیس

کارخانه تولید فاستون در اردستان

کاوسی یک تولیدکننده پارچه در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصاد باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: بیش از 90 درصد پارچه هایی که در بازارهای سراسر کشور به فروش می رسد تولید داخل است و حجم بسیار کمی از سهم بازار را پارچه های خارجی پر کرده است.

وی افزود: پارچه های خارجی قیمت بسیار زیادی دارند و با این نرخ امروز دلار، مورد استقبال مردم قرار نمی گیرد به همین جهت نیز واحدهای صنفی در مغازه های خود این پارچه ها را نمی فروشند چراکه به اصطلاح روی دستشان می ماند.

این تولیدکننده پارچه تصریح کرد: اگر هم پارچه خارجی در برخی واحدهای صنفی در کشور به فروش می رسد قطعا مشتری های خاص و انگشت شمار خود را دارند یا اینکه مشتری مد نظر این پارچه را سفارش داده باشد.

کاوسی ادامه داد: پارچه های ایرانی از کیفیت بسیار زیادی برخوردار هستند و اخیرا که استقبال از کالای ایرانی در کشور به عنوان یک وظیفه شناخته شده، مردم کمتر به سمت پارچه های خارجی روی می آورند ضمن اینکه این پارچه های خارجی در ایران یا قاچاق شده اند یا به صورت مسافری وارد شده اند.

فاستونی های ایرانی مالک ۷۰ درصد بازار؛ کیفیت بهتر برای پارچه ایرانی یا ایتالیایی؟

فاستونی های ایرانی مالک ۷۰ درصد بازار؛ کیفیت بهتر برای پارچه ایرانی یا ایتالیایی؟

فاستونی های ایرانی مالک ۷۰ درصد بازار؛ کیفیت بهتر برای پارچه ایرانی یا ایتالیایی؟

وی بیان کرد: لازم به ذکر است مواد اولیه پارچه های ایرانی نیز تماما در داخل تامین می شوند و در تولید پارچه در کشور هیچ وابستگی به دیگر کشورها نداریم.

نساجی صنعتی بسیار مهم در دنیاست که قرار بود ایران در رتبه ۵منطقه قرار بگیرد اما علاوه بر تحریم ها، بی توجهی ها به این صنعت موانع زیادی را برای این صنعت بزرگ و سودآور ایجاد کرد چه بسا که هستند کسانی که از پارچه های ایرانی با افتخار یاد کرده و آن را برای جامعه الگوی استفاده معرفی می کنند.

فاستونی های ایرانی بهتر از خارجی// ایتالیا یا انگلیس

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
مگر شما توقع دارید اقایان از جنس ایرانی استفاده کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
جناب رئیس جمهـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــوردو صد گفته چو نیم کردار نیست،
آخرین اخبار