عابدینی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تشکیل ائتلاف جهانی ضد تحریم‌ امکان پذیر است

کارشناس مسائل بین الملل درباره تشکیل اهداف ائتلاف جدید «گروه دوستان مدافع منشور ملل متحد» توضیحاتی ارائه داد.

حسن عابدینی، کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره هدف تشکیل ائتلاف گروه دوستان مدافع منشور ملل متحد گفت: تشکیل ائتلاف ضد تحریم موضوعی است که مدت‌ها بین کشور‌های جهان به ویژه کشور‌های آسیایی مطرح بوده است؛ مثلثی متشکل از جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین پیشتاز این موضوع هستند که هر سه به گونه‌ای در معرض تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده آمریکا قرار گرفته اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تشکیل این ائتلاف ضد تحریمی ممکن است اظهار کرد: این مسئله میسر است چرا که کشور‌های عضو می‌توانند به دلیل همکاری گسترده‌ای که با همدیگر دارند این قضیه را به سرانجام برسانند؛ نخستین گام در این مسیر تقویت پیمان‌های منطقه‌ای مثل پیمان شانگ‌های یا پیمان کشور‌های اوراسیاست که تقریبا به مرحله مناسبی رسیده است.

کارشناس مسائل بین الملل مهمترین وظیفه این ائتلاف ضد تحریمی را دلار زدایی از تجارت بین الملل دانست و افزود: سه کشور ایران، چین، روسیه و کشور‌های دیگری که به این ائتلاف پیوسته اند تصمیم گرفته اند تا در حوزه تجارت بین الملل استفاده از ارز دلار را کنار بگذارند و با پول‌های ملی کشور خودشان یا به صورت پایا پای و یا یک سبد پولی مشترک به نقل و انتقالات بانکی بپردازند.

عابدینی با اشاره به گسترش همکاری‌های بین منطقه‌ای در این ائتلاف بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران دارای انرژی و ذخایر معدنی خوبی است و متقابلا چین هم ظرفیت فناوری و سرمایه گسترده‌ای دارد؛ از طرفی دیگر روسیه هم دارای بنیان‌های اقتصادی مستحکم و بازار گسترده‌ای است که در اوراسیا وجود دارد؛ این کشور‌ها روی هم رفته یک بازار چند میلیاردی را تشکیل می‌دهند و به راحتی می‌توانند از این ظرفیت برای همکاری هرچه بیشتر خود استفاده کنند.

وی از برداشته شدن اقدام‌های اولیه برای تشکیل این ائتلاف خبر داد و گفت: توافق‌های ۲۰ ساله و ۲۵ ساله ایران _ چین، ایران _ روسیه، چین _ روسیه و سایر کشور‌ها در حال انجام است و بعضی از این توافق‌ها به نتیجه هم رسیده است؛ به نظر می‌رسد که تشکیل این ائتلاف شدنی باشد، اما قطعا به اراده رهبران کشور‌ها بستگی دارد که البته بیشتر آن‌ها بر سر این موضوع اتفاق نظر دارند چرا که مشاهده کرده اند که ایالات متحده آمریکا آن آمریکای دوران جنگ سرد نیست و جهان تک قطبی به پایان رسیده است.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: تحلیلگران و اندیشمندان اقتصادی معتقدند که کمتر از ۴_۵ سال دیگر اقتصاد چین از اقتصاد آمریکا جلو می‌زند و این موضوع را تقریبا اندیشکده‌های آمریکایی هم اذعان می‌کنند؛ بنابراین از لحاظ اقتصادی هم این موضوع وجود دارد.

جمهوری اسلامی ایران به همراه ۱۵ کشور دیگر جهان از جمله چین در تلاشند تا ائتلافی برای دفاع از «منشور ملل متحد» و مقابله با تحریم‌ها و اعمال زور یکجانبه یا تهدید به استفاده از آن‌ها تشکیل دهند. نام این ائتلاف جدید «گروه دوستان مدافع منشور ملل متحد» است؛ کشور‌های شرکت کننده در این ائتلاف که بر شعار چند جانبه گرایی تاکید دارند عبارت از ایران، چین، کره شمالی، الجزایر، آنگولا، بلاروس، بولیوی، کامبوج، کوبا، اریتره، لائوس، نیکاراگوئه، فلسطین، سنت وینسنت و گرنادین‌ها، سوریه و ونزوئلا هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار