در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

پتانسیل بالای بندر چابهار در حمل و نقل

کارشناس اقتصاد بین الملل گفت: بندر چابهار در مسیر دو کریدور مهم حمل و نقل جهانی قرار دارد و نقش مهمی در حمل و نقل دارد.

پیر محمد ملازهی کارشناس مسائل شبه قاره هند و اقتصاد بین الملل در گفت و گو با خبرنگار  اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره فرصت‌های اقتصادی در بندر چابهار و معافیت از تحریم این منطقه اظهار کرد: چابهار در یک منطقه استراتژیک قرار دارد؛ و تنها بندری است که به اقیانوس راه دارد و و خارج از تنگه هرمز است.

این کارشناس اقتصاد بین الملل ادامه داد: اهمیت این بندر بعد از حمله عراق به ایران مشخص شد که کشور به منطقه‌ای خارج از تنگه هرمز نیاز داشت. بندر چابهار در مسیر دو کریدور مهم حمل و نقل جهانی قرار دارد. با توجه به توافقات سه جانبه کریدور شمال جنوب میان هند، ایران و روسیه انجام شد نقش مهمی درحمل و نقل دارد.

او تصریح کرد: مسئله دیگر که اهمیت چابهار را برای ایران بیشتر می‌کند موقعیتی است که به عنوان نزدیک‌ترین مسیر به افغانستان و آسیای میانه است که این منطقه محصور در خشکی است و کشور‌های دیگر نیاز به دسترسی به آب‌های بین المللی دارند؛ که تفاهم نامه‌هایی در این زمینه میان هند، ایران و افغانستان به امضا رسیده است.

او افزود: بنابراین چابهار موقعیتی راهبردی برای ایران دارد. قراردادی با هند بر سر ایجاد تاسیسات و زیرساخت‌ها بسته شد که تحت تاثیر تحریم‌های ایران قرار گرفت.

ملازهی تاکید کرد: با فشاری که آمریکایی‌ها آوردند هندی‌ها به صورت جدی برای سرمایه گذاری در چابهار ورود نکردند و تعهداتی را که داشتند به کندی پیش بردند. در حالی که در بندر گوادر که نزدیک چابهار است چین تاسیساتی ساخته و شرایط بندر گوادر را نسبت به بندر چابهار بهبود بخشیدند.

این کارشناس مسائل شبه قاره هند در پایان اظهار کرد: هندی‌ها تلاش کردند که با آمریکا به تفاهم برسند و چابهار را از سایر تحریم‌ها استثنا کنند. ایران تلاش می‌کند خطوط ریلی و جاد‌ه‌هایی را در بندر چابهار به منطقه آسیای مرکزی و افغانستان منتقل کند. چابهار در موقعیت استثنائی قرار گرفته و ایجاد بزرگراه شوسه هم مد نظر است که به توسعه مناسبات تجاری در میان آسیای مرکزی تا حدود زیادی کمک می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار