مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم:

سهم ایران از تولید مقالات علمی برای اولین بار از 2 درصد فراتر رفت

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: پژوهش، فناوری و نوآوری از اولویت‌های مادر سال ۱۴۰۰ است که سهم ایران از تولید مقالات علمی برای اولین بار از ۲ درصد فراتر رفت.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  رضا نقی زاده مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم  اظهار کرد: در سال (۲۰۲۰) ۱۳۹۹ با تلاش دانشمندان و پژوهشگران کشور، رتبه علمی ایران در انتشار مقالات در پایگاه اسکوپوس رتبه ۱۵ شد و بیش از ۷۲ هزار مقاله در این پایگاه نمایه شد. در WOS نیز رتبه ایران ۱۶ شد و رتبه مقالات پر استناد کشور با ۵ پله بهبود به رتبه ۱۲ دنیا در پایگاه WOS ارتقاء یافت. در همین پایگاه سهم ایران از تولید مقالات علمی ۲.۱۷ درصد شد که برای اولین بار از عدد ۲ درصد فراتر رفته است.

او گفت: این نتایج و دستاورد‌ها نشان می‌دهد تلاش‌های علمی کشور از نظر کمی و کیفی در سطح قابل قبولی قرار گرفته است و رشدی مناسب و پایدار دارد. اما آنچه در این مرحله به آن نیاز داریم حرکت به سمت پژوهش‌های کاربردی و حل نیاز‌های جامعه است. اریبهشت ماه امسال بیانیه "آینده دانشگاه‌ها در ایران؛ جامعه محوری و کارآفرینی" نگاهی جدید همراه با درک واقعیت‌ها در کشور نسبت به نقش آینده دانشگاه‌ها ترسیم شد. ترکیبی از کلان روند‌های ملی و بین المللی منجر به درک بهتر ضرورت‌های تغییر به سمت جامعه محوری و کارآفرینی در دانشگاه‌های کشور می‌شود. همچنین در سال جاری ابلاغ آئین نامه "پیاده سازی سند آمایش آموزش عالی؛ مدیریت استانی موسسات آموزش عالی کشور"، ابلاغ آئین نامه پسا دکترا و دستیار پژوهشی در کنار اختصاص اعتبار به صورت نظام‌مند به جذب این پژوهشگران، تصویب بودجه مربوط به حقوق دانشجویان دکترا و همچنین ابلاغ ضوابط شرکت‌های دانش بنیان نوع سوم به ویژه در استان‌های کمتر برخوردار را می‌توان از دستاورد‌های سال جاری در عرصه سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری در کشور دانست.

او بیان کرد: سال ۱۴۰۰ سال مهمی است، چرا که با تحولاتی در دولت همراه خواهد بود. شناخت دقیق الزامات توسعه پژوهش، فناوری و نوآوری در کشور می‌تواند مسیر راه دولت جدید در این حوزه باشد. به نظر من به عنوان یک متخصص سیاستگذاری علم و فناوری، اولویت‌های اصلی سال آینده پژوهش، فناوری و نوآوری کشور در عرصه سیاستگذاری شامل این موارد است:

۱) توجه مضاعف به جامعه محوری و کارآفرینی در دانشگاه ها

۲) ماموریت گرا نمودن موسسات اموزش عالی

۳) تمرکز بر انجام مناسب و کیفی پژوهش‌های کاربردی و نیاز محور

۴) تحول در نظام تحصیلات تکمیلی

۵) تخصیص کامل و حتی الامکان افزایش منابع مالی حوزه پژوهش، فناوری و نوآوری

۶) توجه به رشد متوازن به ویژه در بخش توسعه نوآوری و اقتصاد دانش بنیان کشور با تاکید بر مناطق کمتر برخوردار

انتهای پیام/

برچسب ها: فناوری ، آموزش عالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.