گزیده اخبار آموزش و پرورش در هفته گذشته؛

از برنامه دانش آموزان در نوروز ۱۴۰۰ تا اسکان مشروط در خانه‌های معلم

آموزش و پرورش در آخرین هفته کاری ۹۹ با اخباری درباره برنامه‌های نوروزی دانش آموزان و فعالیت خانه‌های معلم سپری شد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره  «اسکان مشروط در خانه‌های معلم پایتخت»، «کاستی‌های طرح شهاب باید رفع شود» و «دانش آموزان در نوروز ۱۴۰۰ چه می‌کنند؟» سپری شد.

دانش آموزان در نوروز ۱۴۰۰ چه می‌کنند؟

حال و هوای آموزش در روز‌هایی کرونایی شرایط متفاوتی داشت و با روندی همراه بود که کمتر کسی تصور می‌کرد چنین اتفاقاتی بیفتد از توسعه آموزش مجازی و غیرحضوری که تا قبل از کرونا نه تنها موضوعیتی نداشت بلکه چندان هم در عمل عزمی برای اجرای آن به چشم نمی‌خورد تا دورکاری‌ها و دوری از ارتباط زنده و چهره به چهره معلم و دانش آموز که جزو اتفاقات نادر در روند تعلیم و تربیت است.

با وجود این شرایط اجباری آنچه که نقطه عطف این تغییرات به حساب می‌آید، تعطیل نشدن نسبی جریان آموزش بود هرچند که این روند بدون اشکال نبود و همچنان هم برخی از مشکلات جزو جدایی ناپذیر این جریانند، به هر طریق شرایط متفاوت یکسال گذشته ایام نوروز متفاوتی را هم برای جامعه ذینفعان دستگاه تعلیم و تربیت رقم خواهد زد.

اسکان مشروط در خانه‌های معلم پایتخت / ممنوعیت استفاده از حیاط مدارس به عنوان پارکینگ

عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره به کارگیری حیاط برخی مدارس در ایام تعطیلی کرونا به عنوان پارکینگ اظهار کرد: آموزش و پرورش به این نتیجه رسیده است که این کار هیچگونه عایدی برای مدارس نخواهد داشت بنابراین اخیراً بخشنامه‌ای صادر کردیم تا چنین اتفاقی در مدارس رخ ندهد.

او درباره اسکان نوروزی در شهر تهران با تأکید بر ممنوعیت هرگونه اسکان مسافران نوروزی در خانه‌های معلم و مدارس تصریح کرد: البته برای بیماران فرهنگی که بیماری خاصی دارند و ناگزیرند در ایام تعطیلات به تهران بیایند چند خانه معلم در نظر گرفتیم.

 

سازوکار تکالیف نوروزی دانش آموزان/ پرداخت حق التدریس معلمان به طور کامل است

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش درباره تکالیف نوروزی با توجه به اینکه فضای جدید در دوره ابتدایی بر هنر و داستان و عکس و رویدادهایی که دانش آموزان با آن مواجه می شوند، بنا شده است تلاش داریم در نوروز دانش آموزان تکلیفشان به شکل کارهایی که توام با علایق آنها باشد در نظر گرفته شود وشبیه تکالیف سنتی نیست.

او درباره اظهارات معاون خود مبنی بر محاسبه نشدن حق التدریس اسفند سال گذشته گفت: سیاست ما در خصوص پرداخت حق التدریس شاغلان و بازنشسته‌ها تغییر نکرده است و هرکس متناسب با کارش حقوق دریافت می‌کند. چون مبالغ کامل نیست برای برخی همکاران شائبه به وجود آمده است که بخشی از حق التدریس داده نمی‌شود، در حالی که هرکس کار کرده است، حتما حق الزحمه اش را دریافت می‌کند.

جزئیات برگزاری آزمون ورودی پایه دهم مدارس نمونه دولتی

عباس سلطانیان مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری از ابلاغ دستورالعمل برگزاری آزمون ورودی پایه دهم مدارس نمونه دولتی دوره دوم متوسطه (دبیرستان‌ها و هنرستان‌های فنی و حرفهای) برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ خبر داد و اظهار کرد: تمام دانش آموزان پایه نهم سال در سال تحصیلی جاری، مجاز به ثبت نام در آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی هستند.

او ادامه داد: ملاک شرکت در آزمون ورودی پایه دهم مدارس نمونه دولتی، کسب حداقل معدل کتبی ۱۷ در ارزشیابی پایانی نوبت دوم (معدل نمرات خردادماه بدون اعمال نمرات تکوینی) برای فارغ التحصیلان پایه نهم است همچنین هر داوطلب صرفاً می‌تواند در نمون برگ تقاضای ثبت نام، یک رشته تحصیلی از شاخه نظری (علوم تجربی، ریاضی فیزیک، ادبیات و علوم انسانی) را انتخاب کند.

کاستی‌های طرح شهاب باید رفع شود

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش  با اشاره به اینکه شناخت استعداد‌های ناب در جوانان باید مورد توجه جدی قرار بگیرد، اظهار کرد: باید اهتمام داشته باشیم تا صاحبان استعداد را به نحو صحیح و شایسته شناسایی و حمایت کنیم.

او ادامه داد: برای هر نظام تعلیم و تربیت این موضوع باید به طور دقیق مورد توجه باشد و این ضرورت است که انسان‌ها را به نیاز و حقی که دارند رهنمون کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مطلوب ما این است که هیچ صاحب استعدادی نباید جزو فراموش شدگان و محروم شدگان باشد، گفت: هر فردی که صاحب استعداد است باید در چتر شناسایی استعداد‌ها قرار بگیرد.

به گفته حاجی‌میرزایی هر کس با هر استعدادی از قبیل استعداد هنری، ادبیات، مدیریتی و... باید مجالی برای شناسایی و امکانات برای بروز و ظهور داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح شهاب بیان کرد: باید کاستی و ضعف‌های این طرح شناسایی و برای اثربخشی آن تدبیری اندیشیده شود، بدون شک مسئولیت ما فراتر از حدی است که به آن اهتمام داشتیم و باید این موضوع را جدی بگیریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار