قنبری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نباید باعث فرار سرمایه از کشور شویم/ پشتوانه هر اقتصادی، تولید است

فعال سیاسی اصلاح طلب درباره شعار سال ۱۴۰۰ توضیحاتی ارائه داد.

داریوش قنبری عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری در گفت‌و‌گو با  خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با تاکید بر لزوم توجه به اقتصاد در کشور گفت: امروز اعتبار اقتصادیِ هر کشور به تولیدی است که آن کشور دارد و این که شعار سال با تاکید بر اقتصاد اعلام شده بی ارتباط با اهمیت تولید در اقتصاد کشور نیست.

او ادامه داد: پشتوانه پول ملی هر کشور تولیدی است که در آن کشور انجام می‌شود؛ البته در مقطعی اقتصاددان‌ها پشتوانه پول ملی را طلا عنوان می‌کردند، اما امروز پشتوانه این پول فرآیند تولید کشور است که نشان دهنده اهمیتی است که تولید در هر کشور دارد و هیچ اقتصادی شکوفا نخواهد شد مگر اینکه به این امر توجه کافی شود و دولت علاوه بر اینکه نیاز‌های مردم را باید در داخل فراهم کند در عرصه صادراتی هم باید حرفی برای گفتن داشته باشد.

قنبری افزود: واقعیت این است که علیرغم اقدامات صورت گرفته در عرصه تولید در سال‌های گذشته اقتصاد ما آن طور که انتظار می‌رفت پیشرفت نداشت و با مشکلات عدیده‌ای هم مواجه است. از سویی مساله بیکاری و فقر است که باعث شده نیرو‌هایی که باید در عرصه اقتصاد کشور فعال باشند بیکار باشند، علاوه بر این درآمد پایین مردم زندگی را برایشان بسیار سخت کرده است.

نماینده ادوار مجلس گفت: در مقایسه ایران با کشور ترکیه می بینیم که تا چه اندازه از این کشور عقب هستیم. البته من نمی‌خواهم کشورمان را با کشور‌های پیشرفته‌تر مقایسه کنم، اما در یک مقایسه سطحی  با کشور همسایه می‌توان دید که نقش ما در اقتصاد جهانی کاملا مشخص است. در سال ۲۰۱۹ صادرات ترکیه حدود ۱۸۵ میلیون دلار بوده است و در آمد توریستی این کشور حدود ۶۴ میلیارد دلار و مجموعه در آمد ارزی این کشور ۲۵۰ میلیارد دلار است.  

فعال اصلاح طلب با اشاره به رقم صادرات کشورمان در سال گذشته بیان کرد: کشور ما در ۸ ما نخست سال ۲۰ میلیارد دلار صادرات داشته که تا پایان سال احتمالا به ۳۰ میلیارد دلار رسیده که این رقم در مقایسه با ترکیه رقم بسیار ناچیزی است و این در شرایطی است که جمعیت ما با ترکیه یکسان و وسعت کشور ما دو برابر ترکیه است.

او افزود: با توجه به فرصت‌هایی که در اختیار کشور ما قرار دارد این وضعیت صادرات به هیچ وجه در خور کشور نبوده و اگر به همین شکل ادامه دهیم از نظر اقتصادی در دنیا ارزشی نخواهیم داشت. زمانی می‌توان حرفی برای گفتن داشت که تولید را به درجه خوبی رساند و بخش قابل ملاحظه‌ای از بازار‌های جهانی را در اختیار خود بگیریم؛ در حالی که متاسفانه بازار‌های همسایه را هم در اختیار نداریم؛ بنابراین باید موانع شناخته شده و از سر راه برداشته شود و مهم تر از همه این است که تولید باید به سمت تولید تجاری برود تا بتواند برای کشور ارز آفرینی داشته باشد و در نهایت تولید زمانی می‌تواند موثر باشد که چشم انداز خارجی داشته و نه تنها نیاز‌های داخلی را بلکه بازار‌های جهانی را هم مورد هدف قرار دهد، بنابراین باید هم مجلس و دولت به میدان بیایند.

قنبری درباره راه حل این موضوع خاطرنشان کرد: متاسفانه ما در سال گذشته شاهد برخی تصمیمات مجلس بودیم که اقدامات مناسبی برای تولید نبود. در مجموع یک نگاه ضد سرمایه داری در کشور درحال شکل‌گیری است که باعث فراری دادن سرمایه‌ها می‌شود و در نهایت ما شاهدیم که بسیاری از سرمایه داران ما به سمت کشور‌های همسایه رفته‌اند و خرید هزاران  خانه در ترکیه توسط اتباع ایرانی و ثبت شرکت‌های فراوان در کشور‌های همسایه نشان دهنده فرار سرمایه داران ایرانی از کشور است.

عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری ادامه داد: به هر حال قوانینی که تصویب می‌شود و حرف‌هایی که توسط مسئولان گفته می‌شود باید در راستای تقویت سرمایه گذاری در داخل کشور و در جهت آشتی با سرمایه داران باشد و باید در سرمایه گذاران ایجاد دلگرمی کند تا سرمایه خود را در داخل کشور استفاده کنند. اخیرا هم سرمایه گذاران ایرانی وارد کشور عمان شده اند. این مساله فرار سرمایه داران از کشور باید مورد توجه قرار بگیرد، وگرنه ذهن‌های اقتصادی از کشور فراری خواهند شد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عباس گودرزی
۲۰:۰۰ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
سلام اگر جلوی خروج کامیون های شمش طلا و دلار 60 تومانی در زمان دولت سازندگی گرفته می شد و بجای سرمایه گذاری در کانادا و ترکیه و دبی در ایران کارخانه و دامداری و ... احداث می شد اکنون نه بیکار داشتیم نه فقیری که بخواهد روزیش را از سطل زباله تامین کند و صف مرغ داشته باشیم . لذا جلوی ضرر را هر وقت بگیریم منفعت است . تا دیر نشده باید کسی سکان مدیریت اجرایی را بدست بگیرد که وابسته به استکبار و اشراف نباشد و بتواند با سربازان خط مقدم صهیونیست در داخل ( دلالان ، تجمیع کنندگان مسکن ، مغازه و زمین های مسکونی ، احتکار گران و اختلاسگران و...) که هدفشان فشار حداکثری بر ملت است مبارزه و ریشه آنها را بخشکاند . مهندس گودرزی
آخرین اخبار