در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ایران در رتبه چهارم جهانی تولید علم قرار دارد

مدیر ارزیابی راهبردی ستاد نانو گفت: با تلاش پژوهشگران کشورمان بعد از آمریکا، چین و هند، رتبه چهارم جهانی تولید علم را از آن خود کردیم.

سعیدامیری، مدیر ارزیابی راهبردی ستاد نانو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: با شناخته‌تر شدن علم نانو در دنیا از سال ۲۰۰۰، ستاد توسعه فناوری نانو در ایران فعالیت‌های تحقیقاتی و ارزیابی خود را آغاز کرد. بر همین اساس سند ۱۰ ساله توسعه فناوری نانو را مدون کرده و در دستور کار قرار داد تا طی این مدت، نام ایران در بین ۱۵ کشور اول دنیا که به فناوری نانو دست یافته اند دیده شود.

امیری گفت: در سند اول هدف اصلی ما، توسعه و رشد همه جانبه فناوری نانو در تمام حوزه ها، ترویج علم و فناوری نانو، تولید محصولات نانویی، تربیت نیروی انسانی محقق و توسعه زیرساخت‌های تحقیق برای تولید علم نانو بود.

او افزود: در ابتدای مسیر ما با انتشار سالانه ۳۰ مقاله ، رتبه ۵۸ در دنیا را داشتیم، اما خوشبختانه با همت و تلاش محققان و پژوهشگران‌ کشورمان بعد از قرار گرفتن در رتبه ۱۵ با تلاش بیشتر بعد از آمریکا، چین و هند رتبه چهارم دنیا را از آن خود کردیم. تحقیقات بین‌المللی که با بودجه بنیاد ملی علم آمریکا (NSF) توسط محققان موسسه معتبر جورجیاتِک آمریکا با همکاری محققانی از چین انجام شده است و نتایج آن در مقاله‌ای در سال ۲۰۱۸ منتشر شده علاوه بر اینکه مهر تاییدی بر قرار گرفتن ایران در میان ۵ کشور پیشرو جهان در حوزه نانو است، تأکید براین موضوع دارد که ایران نه تنها در حجم تولید علم نانو، بلکه در جهت‌گیری و کیفیت دستاورد‌های علمی نیز پیشرو است.

امیری در خصوص بازار علم و فناوری نانو در ایران تصریح کرد: امروزه بیش از ۳۰۰ شرکت تولیدکننده و تجهیزات ساز فناوری نانو در زمینه صنعتی، نفت و پتروشیمی، بهداشتی و نانو دارو‌ها در داخل کشور مشغول به کار هستند که طبق ارزیابی‌های انجام شده تولیدات این صنایع هرساله دوبرابر شده است.

او در خصوص تاثیر فناوری نانو در حوزه اقتصادی بیان کرد: از همان ابتدا به دلیل تحریم‌ها ما نیاز به خودکفا شدن در یک سری محصولات از جمله تجهیزات آزمایشگاهی داشتیم که با کمک و سرمایه گذاری‌های ستاد نانو و معاونت علمی در این زمینه نیز به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کردیم.

مدیر ارزیابی راهبردی ستاد نانو تصریح کرد: در حوزه پزشکی صادرات محصولاتی از قبیل نانو دارو‌ها به کشور‌های ترکیه، سوریه و مالزی را هم داریم.

او افزود: محصول نانوداروی ضد سرطان ساخت ایران تاکنون ۸۰ هزار ویال در داخل کشور مورد استفاده قرار گرفته که صرفه‌جویی ارزی معادل ۴۰ میلیون دلار را به همراه داشته است. ما بالغ بر ۵ میلیون دلار صادرات نانودارو‌ها به کشور‌های ترکیه، سوریه و تایلند داشته‌ایم. همچنین دستگاه ایرانی تشخیص سرطان (CDO) به عنوان محصولی بدیع و منحصر به ‌فرد در جهان، یک ابزار جراحی نوین برای تشخیص نواحی سرطانی در حین عمل جراحی است که دارای ۷ ثبت اختراع در آمریکا، اروپا و چین است.

امیری ادامه داد: با اجرای برنامه دوم پیشرفت نانو با عنوان «سند گسترش کاربرد فناوری نانو در افق ۱۴۰۴» که در ۲۳ مهر ۱۳۹۶ به تصویب هیئت دولت رسید، دهه دوم پیشرفت فناوری نانو در کشور آغاز شد تا راه را برای بهره‌گیری از آثار اقتصادی و اجتماعی فناوری نانو و مشارکت در مسابقه جهانی در این عرصه هموارتر کنیم.

مدیر ارزیابی راهبردی ستاد نانو افزود: برای تداوم پیشرفت‌های کشور در فناوری نانو، سند دوم توسعه فناوری نانو تا سال ۱۴۱۰ با اهداف و رویکرد‌های جدیدی از قبیل مرجعیت علمی و فناوری کشور، صنعتی‌سازی، اثرگذاری حداکثری فناوری نانو در حوزه‌های اولویت‌دار صنعتی و ورود محصولات نانو به بازار‌های جهانی» و «نقش‌آفرینی این فناوری در زندگی مردم» تدوین شده است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.