از فعالیت کلیه‌ها در زمان جنینی چه می‌دانید؟

فوق تخصص بیماری‌های کلیه و فشار خون درباره فعالیت کلیه‌ها در زمان جنینی توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، ‌دهستانی مهرجردی فوق تخصص بیماری‌های کلیه و فشار خون گفت: کلیه‌ها اعضای لوبیایی شکل ۲۵۰ گرمی در دو طرف ستون فقرات هستند که از آغاز تولد تا زمان حیات فرد ۲۴ ساعت کار می‌کنند.

او گفت: فعالیت کلیه‌ها محدود به زمان حیات نیست بلکه در دوران جنینی نیز فعال هستند. از ماه ۵ تا ۶ جنینی که کلیه‌ها شروع به ترشح ادرار می‌کنند، ماده‌ای از کلیه‌ها ترشح می‌شود.

دهستانی ادامه داد: جنین باید از مایعی که از طریق ادرار وارد مایع آمنیون اطرافش می‌شود مصرف کند تا سبب رسیدگی ریه‌های جنین شود.

او بیان کرد: جنینی که مادرزادی کلیه ندارد وقتی به دنیا می‌آید فاقد ریه است. کار کلیه در افراد بعد از تولد تصفیه خون است.

فوق تخصص بیماری‌های کلیه و فشار خون با اشاره به اهمیت نقش کلیه‌ها در بدن گفت: کلیه‌ها سموم اضافی بدن را دفع می‌کنند همچنین آب و نمک بدن را تنظیم می‌کنند.

دهستانی گفت: کلیه‌ها هورمون‌های دارای نقش اساسی مانند هورمون تنظیم فشار خون و هورمونی که در خون سازی موثر است را تولید می‌کنند.

فوق تخصص بیماری‌های کلیه و فشارخون با تاکید بر نقش ویتامین D در سلامتی بدن افزود: تولید فرم فعال ویتامین D در بدن بر عهده کلیه‌ها است.

او گفت: افراد مبتلا به بیماری کلیوی دچار اختلال در تنظیم آب و نمک بدن، تغییراتی در فشار خون، کلسیم و فسفر همچنین کم خونی می‌شوند.

دهستانی گفت: روزانه خون با خروج از قلب به آئورت وارد می‌شود و از آئورت دو رگ جدا می‌شود که با ورود به کلیه‌ها خون را به داخل لوله‌هایی ترشح می‌کند که تصفیه خون را انجام می‌دهند.

فوق تخصص بیماری‌های کلیه و فشار خون گفت: هر دقیقه ۱۱۰ سی سی فیلتراسیون خون در کلیه‌ها انجام می‌شود که روزانه معادل ۱۸۰ لیتر است.

او گفت: میزان ادراری که فرد در روز دفع می‌کند یک و نیم لیتر است و بقیه ادرار از سوی کلیه‌ها بازجذب می‌شود، این عمل تا وقتی انسان زنده است ادامه می‌یابد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار