یمن: عربستان حق دعوت به مذاکره در سایه تداوم جنگ را ندارد

سخنگوی جنبش انصارالله یمن اعلام کرد که عربستان سعودی در حالی که جنگ را ادامه می‌دهد حق دعوت کردن برای مذاکره را ندارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن در مصاحبه اختصاصی با المیادین اعلام کرد که عربستان در سایه تداوم جنگ حق دعوت به مذاکره را ندارد و ریاض باید پیش از هر طرح و ابتکار عملی، ابتدا از جنگ خارج شود.

او گفت: ابتکار عربستان در شکل و نحوه ارائه آن غیرمنطقی است. این ابتکار در واقع دعوت به گفت‌وگو است. گویی عربستان سعودی یک واسطه بی طرف است در حالی که در این طرح به ما توهین شده و همین توهین و تهدید‌ها برای نادیده گرفتن این طرح از سوی ما کافی است.

عبدالسلام افزود: ما ملاحظات خود را به پادشاهی عمان اطلاع دادیم و قبل از اعلام موضع خود منتظر خواهیم ماند تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.

او تاکید کرد: آنچه مطرح شد صلح نیست بلکه دعوت به آتش‌بسی است که از حملات جلوگیری نکرده و فرودگاه‌ها و بنادر بازگشایی نشده است. عربستان در حال تجاوزگری و دشمنی علیه ماست و این طرح در سایه تداوم جنگ و محاصره با نظارت آمریکا و انگلیس مطرح شده است.

سخنگوی انصارالله گفت: یک افسر انگلیسی محاصره را از اتاقی متشکل از انگلیسی‌ها، آمریکایی‌ها، سعودی‌ها و اماراتی‌ها اداره می‌کند. این اتاق همان چیزی است که به کشتی‌ها اجازه می‌دهد در دریای سرخ آمد و شد کنند. تیم منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن از مسئله ورود و خروج کشتی‌ها چیزی نمی‌دانند.

او افزود: ابتکار عمل سعودی سطحی‌گوییِ اغراق آمیز و توصیف نادرست واقعیت است. عربستان سعودی در موقعیت واسطه‌ای نیست که مجاز به ارائه چنین ایده‌هایی آن هم در سایه تداوم جنگ باشد.

عبدالسلام اعلام کرد: جنگ مشکل یمن نیست بلکه سوء استفاده از این مشکل و اختلاف نظر سیاسی مشکل اصلی است. مشکل یمن با عربستان و آمریکا و هر کسی است که در کنار آن‌ها باشد. عربستان سعودی باید قبل از ارائه چنین ابتکاری از جنگ خارج شود.

او تاکید کرد: ما نمی‌توانیم ادامه محاصره تحمیل شده بر یمن را بپذیریم. هزاران نفر در یمن به دلیل این محاصره و کمبود دارو و غذا در حال جان دادن هستند. ما به مذاکره و ابتکار عمل احتیاج نداریم بلکه به بازگشایی فرودگاه‌ها و بنادر نیاز داریم.

سخنگوی انصارالله یمن با بیان اینکه هنوز نفتی وارد یمن نشده است، گفت: برای ورود به کشتی مشتقات نفتی نیازی به مذاکره ماهانه نداریم. مبادله ورود کشتی‌های نفتی را به هیچ وجه در زمینه‌های نظامی یا سیاسی نمی‌پذیریم. ورود کشتی‌های غذایی به یمن یک ضرورت انسانی است.

او در ادامه این مصاحبه اعلام کرد که در ۳۰ سال گذشته هیچ کشوری همانند یمن در محاصره قرار نگرفته و این محاصره هیچ دستاوردی برای عربستان نداشته است.

محمد عبدالسلام با تاکید بر اینکه یمن خواهان پایان دادن به تجاوزات با موضع عادلانه و منصفانه و رفع حصر است، افزود: ما آماده هستیم که یمن روابط خوبی با عربستان داشته باشد.

او درباره ادعای عربستان و کشور‌های غربی درباره مداخله ایران در جنگ یمن گفت: ایران در امور یمن دخالتی نمی‌کند. عربستان راه حل خود را به دخالت ایران پیوند می‌دهد در حالی که غرب در تصمیم گیری هایش دخالت می‌کند. رژیم صهیونیستی با بمب گذاری و حضور در اتاق‌های عملیات ائتلاف سعودی در این جنگ شرکت می‌کند و ما به خاطر موضع‌مان در قبال این رژیم تحت فشار هستیم. آمریکا به این اعتقاد رسیده است که جنگ با یمن دیگر برای او یا تل آویو سودمند نیست.

سخنگوی انصارالله تاکید کرد که تا زمانی که محاصره یمن ادامه داشته باشد تمامی گزینه‌های نظامی روی میز است و ما با حمله به تأسیسات نظامی به حمله متجاوزان پاسخ می‌دهیم. هرگونه حمله به یمن با پاسخ موشک ما مواجه می‌شود. عملیات نظامی زیادی تا زمانی که تجاوزات سعودی ادامه دارد اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار