جهش کرونای انگلیسی در سیستان و بلوچستان در سایه بی‌تفاوتی شهروندان

بی‌تفاوتی شهروندان سیستان و بلوچستان نسبت به رعایت شیوه نامه های بهداشتی سبب شده همزمان با نوروز شاهد جولان کرونای انگلیسی در این استان باشیم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، ویروس جهش یافته کرونا معروف به کرونای انگلیسی از قدرت سرایت‌پذیری بیشتری برخوردار است یعنی تا حدود ۷۰درصد بیشتر از کرونای قبلی قابلیت انتقال و مبتلا کردن افراد جامعه را دارد،علائم فرد مبتلا به این ویروس نسبت با نوع قبلی آن ممکن است کمی شدت بیشتری داشته باشد اما فرق مهمی که دارد این است که این ویروس بیشتر تمایل دارد گروه‌های زیر20 سال را گرفتار کند.

شلوغی بازارها و برپایی مجالس عروسی و عزا با جمعیت زیاد و گاهی بدون رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نظیر ماسک نزدن در ایام نوروز همگی نشانگر این است که بیم جامعه نسبت به کرونا کمرنگ شده و خیلی‌ها دیگر کرونا را جدی نمی‌گیرند.

روز و شب‌ مدافعان سلامت در صف اول این نبرد بودند کمر ویروس کرونا در برابر این همدلی‌هایمان خمیده بود همین که کمی خیالمان راحت‌تر شد فکر کردیم کرونا رخت بربست و دیگر نیست غافل از اینکه این ویروس قدرتمندتر از گذشته هر روز با چهره‌ای متفاوت وارد خانه‌هایمان شده و محافل شاد ما را غمگین می‌کند.

طبق دستورالعمل ستاد مدیریت کرونا تمام شهروندان ملزم به استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی هستند اما بعد از گذشت بیش از یک سال از شیوع این ویروس و افزایش شمار تلفات همچنان عده زیادی از شهروندان سیستان و بلوچستان خود را مقید به رعایت موازین بهداشتی نمی‌بینند و بدون ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی سبب شیوع این ویروس به ویژه از نوع انگلیسی آن شده‌اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در پی کاهش رعایت دستور العمل‌های بهداشتی در سیستان و بلوچستان و ورود مسافران نوروزی به شهرهای استان در چند روز اخیر شمار مبتلایان به کرونا در این استان به ۵۸ نفر رسید.

دکتر محمد هاشمی افزود: با توجه به کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سیستان و بلوچستان کرونا روند صعودی به خود گرفته بطوری که با افزوده شدن ۳۱ مورد جدید شمار مبتلایان کرونا در استان به ۲۸ هزار و ۳۴۴ نفر رسید.

او ادامه داد: هم‌اینک ۷۰ بیمار با علایم تنفسی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان بستری هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان تا کنون به یکهزار و ۱۸۳ نفر رسیده است.

او  اظهارداشت: از مردم عزیز تقاضا می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

هاشمی بیان کرد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می شود ضروریست شهروندان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

او افزود: با وجود به ثمر نشستن طرح‌های پیشگیرانه و با وجود اینکه از روند کاهشی موارد ابتلا، موارد بستری و موارد فوت ناشی از بیماری خوشحال و خرسندیم اما بشدت نگران ورود استان به موج بعد همه گیری کرونا نیز هستیم.

اوج‌گیری ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان بعد از تعطیلات

معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به افزایش ویروس جهش‌یافته کرونا و خطرناک بودن آن احتمال رخداد پیک بیماری در مقطع بعد از تعطیلات در استان زیاد است.

محمدهادی مرعشی اظهارداشت: هیچ مراسم ملی در سطح سیستان و بلوچستان با توجه به روند شیوع کرونا برگزار نخواهد شد.

او  با اشاره به اینکه با توجه به افزایش رفت و آمدها در روز سیزدهم فروردین در مسیر منتهی به کوه خواجه سیستان، شورای تامین شهرستان باید تدابیر لازم را اتخاذ کند افزود: تجربه نشان داده که تجمع جمعیت در روز ۱۳ نوروز در این کوه خواهد بود به همین سبب باید نظارت ها و کنترل ها در این محدوده و سایر نقاط و مراکز تجمع مردم در شهرستان‌های استان افزایش یابد.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: با توجه به رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در ترمینال زاهدان فرمانداری این شهر به همراه شهرداری، سازمان حمل و نقل و معاونت عمرانی نیز این موضوع را پیگیری و تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

او با بیان اینکه پلیس راه خودروهایی که رعایت پروتکل‌های بهداشتی نمی‌کنند را جریمه و از ادامه مسیرشان جلوگیری کند ادامه داد: به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی در صفوف توزیع مرغ باید برای افزایش مکان‌های توزیع آن اقدام شود.

مرعشی با اشاره به اینکه همه فرمانداران سیستان و بلوچستان موضوع نظارت‌ها را به صورت جدی در دستور کار قراردهند بیان کرد: گزارشی از تعداد بازدیدهای انجام شده و جریمه‌ها به ستاد ارائه شود.

او  با اشاره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بازار چهارراه رسولی زاهدان گفت: از آنجایی که بازار چهارراه رسولی زاهدان پیشانی استان محسوب می‌شود ضروریست شهرداری و ستاد شهرستانی زاهدان در موضوع سد معبر، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و سایر موارد به صورت ویژه نظارت و پیگیری کنند و تذکرات و آموزش‌های لازم را ارائه دهند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان گفت: یک میلیون و ۱۸۳ هزار و ۵۵۳ تردد از ۲۵ اسفند پارسال تا ششم فروردین امسال در مسیرهای ارتباطی محدوده زیر پوشش این اداره‌کل ثبت شده است.

ایوب کرد با بیان اینکه این ترددها توسط ۳۸ دستگاه تردد شمارآنلاین در مسیرهای ارتباطی زیر پوشش این اداره‌کل ثبت شده است، اظهارداشت: ترددهای نوروزی ثبت شده این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۸۷ درصدی را نشان می‌دهد.

او  با بیان اینکه مجموعه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان با تمام ظرفیت در حال ارائه خدمات به شهروندان است گفت: انتظار می‌رود با همراهی شهروندان گرامی به منظور قطع زنجیره انتقال ویروس منحوس کرونا شاهد کاهش ترددها در راه‌های ارتباطی استان باشیم.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه هفت هزار گردشگر طی ۶ روز در هتل‌ها و مراکز اقامتی چابهار اسکان داشتند گفت: با توجه به تغییر وضعیت کرونا از آبی به زرد در این منطقه از مردم می‌خواهیم سفرهای نورزی را به وقت دیگری موکول کنند.

عدنان حسینی با اشاره به اینکه ستاد اجرایی خدمات سفر در منطقه آزاد چابهار قبل از نوروز ۱۴۰۰ تشکیل شد اظهارداشت: در این ستاد، برگزاری تمامی برنامه‌های گردشگری را به مصوبات ستاد کرونا منوط کردیم.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه مسافران بر اساس سلامتی افراد پذیرش شدند بیان کرد: بر همین اساس، سفرهای ایمن و هوشمند در منطقه آزاد چابهار، قبل از تحویل سال آغاز شد.

او با بیان اینکه پیش از این، وضعیت چابهار به لحاظ شیوع کرونا، آبی بود تصریح کرد: در همین راستا و با تصویب ستاد کرونا مقرر شد تعداد حداقلی از گردشگران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به منطقه چابهار سفر کنند و ضمن حفظ سلامتی خود بتوانند به برنامه گردشگری‌شان هم برسند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار