مانع زدایی از تولید/

توسعه صنعت پتروشیمی در گرو اتمام فاز‌های باقی مانده پارس جنوبی

کارشناس حوزه انرژی گفت: یکی از مهمترین چالش‌های توسعه صنعت پتروشیمی ایران در افق ۱۴۰۴، موضوع تامین خوراک به ویژه گاز طبیعی است.

حسن الماسی، کارشناس حوزه انرژی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: یکی از مهمترین چالش‌های توسعه صنعت پتروشیمی ایران در افق ۱۴۰۴، موضوع تامین خوراک به ویژه گاز طبیعی است. خوشبختانه کشور ما با توجه به مطالعات گسترده انجام شده در حوزه‌های مختلف به طور ویژه در مورد پتانسیل‌های انرژی و گاز طبیعی، در دنیا منحصر به فرد است و منابع غیر از نفت و گاز بسیاری نیز دارد.

او افزود: گزارش‌های بین المللی، ایران را از نظر منابع گازی در رده دوم جهان قرار داده اما در مجموع نفت و گاز، ایران در رتبه اول قرار دارد؛ البته، تمام این‌ها مربوط به قبل از اتفاقاتی ‌می‌شود که در پارس جنوبی رخ داده است.

این کارشناس حوزه انرژی اظهار کرد: یک بخش از منابع گازی ما مربوط به منابع موجود در مخازن نفتی است که آن‌ها را به عنوان یک منبع گاز مستقل به حساب نمی‌آوریم اما در میان منابع گازی مستقل ایران، جایگاهی که پارس جنوبی به خود اختصاص داده، بسیار تعیین کننده و مهم است.

او تاکید کرد: داشتن منبع گازی یک بحث و توسعه این منابع گازی و بهره برداری از آن‌ها، یک بحث دیگر است. با توجه به شرایط ویژه‌ای که از نظر تحریم، سرمایه گذاری و مدیریت داریم، نمی‌توان تصور کرد که به سادگی بتوانیم به مرحله بهره‌برداری از این میادین گازی برسیم.


بیشتر بخوانید


الماسی ادامه داد: در حال حاضر پارس جنوبی حدود ۷۰ درصد از گاز مصرفی کشور را تامین می‌کند و پیش بینی می‌شود که با بهره‌برداری از فاز‌هایی که هم اکنون در حال تکمیل است، این رقم به بیش از ۸۰ درصد برسد.

او گفت: مخازن دیگری که به غیر از پارس جنوبی در حال استفاده از آن‌ها هستیم، بسیار زودتر از پارس جنوبی به تولید رسیده اند و در حال سپری کردن مراحل پایانی عمر خود هستند؛ بنابراین مخازن توسعه یافته ما به غیر از پارس جنوبی، خیلی قابل اتکا نیستند. به طور مثال، تولید گاز در پالایشگاه فجر از منطقه عملیاتی نار و کنگان، نسبت به گذشته به شدت کاهش یافته و روز به روز در حال کمتر شدن است.‌

این کارشناس حوزه انرژی در پایان بیان کرد: در مجموع می‌توان گفت تنها جایی که تولید آن هنوز کاهش پیدا نکرده، پالایشگاه خانگیران است که بر اساس محاسبات انجام شده، این پالایشگاه نیز از سال ۱۴۰۰ به بعد با افت تولید مواجه خواهد شد. بنابراین ضروری است که علاوه بر دعوت مردم به صرفه جویی در مصرف، مسئولان نیز هرچه سریعتر توسعه فازهای باقی مانده پارس جنوبی را به اتمام برسانند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار