کارشناس امنیت شبکه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

فیسبوک در حوزه حریم خصوصی کاربران شرکتی سهل انگار است / انتشار اطلاعات خطر فیشینگ و جعل را در پی دارد

علی کیایی فر، کارشناس امنیت شبکه در خصوص نشت اطلاعات و شماره تلفن های کاربران فیسبوک در اینترنت مسائلی را توضیح داد.

شب گذشته خبری از هک حساب‌های حدود ۵۳۳ میلیون کاربر فیسبوک در فضای مجازی منتشر شد، این اطلاعات شامل شماره تلفن، نام کاربری، موقعیت مکانی و حتی آدرس ایمیل کاربران بود. این اطلاعات محرمانه در یک جلسه آنلاین هک منتشر شد و به طور رایگان در دسترس همه کاربران اینترنت قرار دارد. افراد سودجو از این اطلاعات می‌توانند برای جعل هویت، فیشینگ یا کلاهبرداری استفاده کنند.

شرکت فیسبوک قبلا بار‌ها به دادگاه فراخوانده شد که برای درز اطلاعات کاربرانش توضیحاتی را ارائه دهد، اما باز هم این موضوعات تکرار شد و تنها کاری که هربار شرکت فیسبوک انجام می‌دهد، عذرخواهی از کاربران است و برای افزایش امنیت اطلاعات حساب ها، کاری انجام نمی‌دهد. این شرکت چند هفته قبل به جرم نقض قوانین حریم خصوصی و عدم تأمین محیط ایمن برای کاربران  با شکایت سازمان گزارشگران بدون مرز به دادگاه رفت.


بیشتر بخوانید


فیسبوک، در حفظ محرمانگی اطلاعات کوتاهی می‌کند

علی کیایی فر، کارشناس امنیت شبکه در گفتگو با خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره امنیت پایین فیسبوک و نشت این داده‌ها گفت:" شرکت فیسبوک در حوزه حریم شخصی کاربرانش به یک شرکت سهل انگار معروف شده و در انجام اقدامات امنیتی لازم برای حفظ محرمانگی اطلاعات کاربرانش کوتاهی کرده است. این سهل انگاری تا جایی پیش رفت که مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک در سال ۲۰۱۸ به کنگره آمریکا احضار شد و توسط سناتور‌های آمریکایی مورد سوال قرار گرفت. در نهایت زاکربرگ اعتراف کرد که شرکتش در نگهداری اطلاعات کاربران و حریم خصوصی آن‌ها اشتباهاتی کرده و همین موضوع باعث شده دیوار اعتماد میان فیسبوک و کاربرانش شکسته شود. "

.

اطلاعات منتشر شده مربوط به هک سال ۲۰۱۹ است

و‌ی ادامه داد:" زاکربرگ در عین حال اعلام موارد دیگری از نقض حریم خصوصی کاربران در آینده را محتمل دانسته بود و حالا می‌بینیم که اطلاعات محرمانه ۵۳۳ میلیون کاربر فیسبوک روی اینترنت منتشر شده است. البته فیسبوک اعلام کرده که این اطلاعات در سال ۲۰۱۹ هک شده بود و اکنون به صورت عمومی در اینترنت انتشار یافته است.

انتشار عمومی چنین اطلاعاتی می‌تواند برای کاربران خطرات زیادی داشته باشد که ساخت اکانت‌های جعلی به نام کاربران و اجرای حملات فیشینگ از ساده‌ترین این تهدیدات است. " گفتنی است، این اطلاعات درز کرده مربوط به کاربران فیسبوک در ۱۰۶ کشور از جمله کاربران ایرانی این شبکه اجتماعی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار