نشریه منتسب به کنگره آمریکا:

بایدن باید دوباره بر برنامه‌های خاورمیانه متمرکز شود

پایگاه خبری هیل در گزارشی به دولت جدید آمریکا پیشنهاد داد تا دیوار تشریفات اداری را فرو بریزد و دوباره بر برنامه‌های خاورمیانه متمرکز شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه هیل منتسب به کنگره آمریکا، در گزارشی از اهمیت منطقه غرب‌آسیا برای دولت «جو بایدن» گفت و در گزارشی نوشت: «هم اکنون واقعیت جدیدی پیش روی ماست: با توافقنامه‌های آبراهام، نیمی از جمعیت عرب خاورمیانه و شمال آفریقا اکنون در کشور‌هایی با روابط رسمی دیپلماتیک با اسرائیل زندگی می‌کنند. اما بی اهمیتی به دستاورد‌های دیپلماتیک، آینده روابط اعراب و رژیم صهیونیستی را تهدید می‌کند. برنامه‌های فعلی آمریکا برای ارتقای توسعه کشور‌های عربی، جامعه مدنی، تکثر سیاسی و حقوق کار باید اکنون با اصل مشارکت مدنی عرب و اسرائیل ادغام و همراه شود».

دنیس راس در گزارش خود می‌نویسد: «دولت بایدن برای دستیابی به این مشارکت، اگر می‌خواهد چشم انداز دستیابی به اهداف سیاسی خود را افزایش دهد، باید بر روال عادی سیاست آمریکا در منطقه ادامه دهد و بر تشریفات اداری غلبه کند».

این گزارش در ادامه به ابزارهای آمریکا که می‌تواند آن‌ها را در منطقه فعال کند می‌پردازد و می‌نویسد: «دولت آمریکا طیف وسیعی از برنامه‌ها را برای ارتقای توسعه اعراب اجرا می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به برنامه مشارکت خاورمیانه (MEPI) در وزارت امور خارجه اشاره کرد. برنامه‌های دیگری از طریق آژانس توسعه بین المللی آمریکا (USAID)، به ویژه برنامه همکاری منطقه‌ای خاورمیانه (MERC)، شرکت چالش هزاره و حتی وزارتخانه‌های دادگستری و دفاع به اجرا در می‌آیند. دولت آمریکا همچنین از تلاش‌ها برای ایجاد تعامل جامعه مدنی اسرائیل و فلسطین و در صورت امکان، برای پیشبرد چشم انداز‌های صلح دو کشور حمایت می‌کند. دولت آمریکا همچنین از عادی سازی وضعیت سیاسی-دیپلماتیک اسرائیل در سیستم دولت منطقه‌ای حمایت می‌کند، تلاشی که اخیراً گسترش یافته است و شامل برقراری رابطه دو جانبه جدید با چهار کشور امارات متحده عربی، بحرین، مغرب و سودان است که به دو رابطه طولانی مدت قدیمی با مصر و اردن اضافه می‌شود».

در ادامه گزارش ادعایی نشریه «هیل» آمده: «حمایت افکار عمومی عرب برای تعامل با اقتصاد و جامعه اسرائیل حتی در کشور‌های باقی‌مانده که هنوز فاقد روابط رسمی دیپلماتیک با اسرائیل هستند، در حال افزایش است. در یک کلام اگر بتوانیم خلاقانه پاسخگوی شرایط جدید باشیم، یک شانس بالقوه برد-برد در برابر ما قرار می‌دهد».

راس در ادامه به مقامات کاخ سفید پیشنهاد می‌کند که روند عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی را پیگیری کند. در این گزارش آمده: «نقطه آغاز این مسیر می‌تواند گسترش دامنه برنامه‌های موجود و تعمیم آن‌ها به اسرائیلی‌ها و اعراب از سراسر منطقه و همچنین تعامل مدنی و سیاسی میان اسرائیل- فلسطین با پویایی منطقه‌ای بزرگتر باشد. عاقلانه است که با برنامه‌های موجود شروع کنیم و برای ایجاد ابعاد جدید ارتباطات بیرونی تلاش کنیم. بنابر این بهتر است که ابتدا بر ایجاد ارتباطات عمومی بین اسرائیل و شش کشور عربی که با آن‌ها روابط رسمی دیپلماتیک دارد تمرکز و از این پیشرفت‌ها برای تشویق به عادی سازی بیشتر مناسبات منطقه‌ای استفاده کنیم».

در انتهای این گزارش آمده: «این دیوار انزوای خودساخته هرگز با اهداف سیاست خارجی آمریکا مبنی بر ایجاد صلح گسترده بین اعراب و اسرائیلی‌ها منطبق و سازگار نبوده است. تعامل مدنی اعراب و اسرائیل در هر سطح، هر زمان و هر مکان ممکن، به نفع تمام جوامع درگیر تمام می‌شود، دیپلماسی دولت با دولت را تقویت می‌کند و شرایط لازم را برای پذیرش صلح برای عموم فراهم می‌سازد. اکنون زمان فروپاشی این دیوار فرا رسیده است و این مهم به خودی خود اتفاق نخواهد افتاد».

آمریکا در دوران جو بایدن، قصد دارد تا به اصطلاح رهبری جهانی را که در دوران ترامپ تضعیف شد، مجددا تقویت کند. لازمه پذیرش رهبری آمریکا از سوی متحدین سنتی این کشور همچون اروپا و کشورهای شرق آسیا بازگشت و توجه هر چه بیشتر به تعهدات و توافق‌های بین‌المللی است. به همین دلیل است که آمریکا اخیرا بر اساس قوانین بین‌المللی تصمیم گرفت تا هرگونه شهرک سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری را تایید نکند. البته این به معنای توقف حمایت از اسرائیل نیست، بلکه در دراز مدت واشنگتن می‌تواند در گستره وسیع‌تری از رژیم صهیونیستی حمایت کند، چراکه خود را ملزم به قانون نشان داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار