طی مراسمی با حضور مسئولان استانی و شهری دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی در شیراز آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در آیین آغاز به کار دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی در شیراز گفت: مجموعه‌های مختلفی در جهانی شدن شیراز تاثیر داشتند که ارگان‌های دولتی متولی، مدیریت شهری و اساتید حوزه صنایع دستی شیراز در این مهم سهم به‌سزایی دارند.

مصیب امیری افزود: در کشور ۱۴ شهر و روستا به‌عنوان شهر‌ها و روستا‌های جهانی در حوزه صنایع دستی نامگذاری شده‌اند که ۲ مورد آن شامل آباده در حوزه منبت و شیراز شهر جهانی صنایع دستی در استان فارس واقع است.

او ادامه داد: در شیراز ۲۰ هزار هنرمند صنایع دستی و ۹۵۰ کارگاه فعال وجود دارد که حدود ۲ هزار نفر از این هنرمندان بیمه شده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس اضافه کرد: امروز شاهد افتتاح دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی در شیراز هستم که انتظار می‌رود با این اقدام زمینه‌ای برای فروش و بازاریابی محصولات صنایع دستی نیز ایجاد شود که این مهم با همدلی و هم افزایی همه محقق خواهد شد.

 حیدر اسکندرپور شهردار شیراز هم بیان کرد: با همکاری اعضای شورای شهر و همکاران ما در مجموعه شهرداری و هماهنگی و هدایت استانداری توانستیم فرصت جدید برای شیراز ایجاد کنیم و برند شهر جهانی صنایع دستی را برای شیراز به ثبت برسانیم.

او اظهار کرد: ممکن است تصور شود که توسعه شهرهایی همچون شیراز که تراز بین المللی دارند تنها با نگاه سخت افزاری امکان پدیر است اما این نکته حائز اهمیت است که تعریف برند برای چنین شهرهایی منجر به تولید ثروت ،اشتغال و اقتصاد شهری قدرتمند شود.

اسکندرپور به کسب عنوان شهر جهانی صنایع دستی برلی شیراز اشاره کرد و گفت: این عنوان نشان می‌دهد محصولات شیراز در حوزه صنایع دستی توانایی رائه در سطح جهانی را دارد.

عناوینی همچون پایتختی کتاب و شهر ملی دوچرخه از دیگر مواردی بود که اسکندرپور با اشاره به آنها از اهمیت برندسازی برای شهرهای بزرگ سخن گفت و به اعتقاد شهردار شیراز پیشرفت در سایه همراهی و همدلی و همگامی اتفاق می افتد.

اسکندرپور با اشاره به اقدامات فراوانی که در بافت تاریخی شیراز انجام شده است عنوان کرد : هم اکنون ۳۲ پروژه در این منطقه در حال اجرا است و در ۶ ماه نخست سال نیز پروژه های دیگری آغاز خواهد شد.

او، هماهنگی و همکاری میان شورای شهر و شهرداری با مجموعه میراث فرهنگی و سیاستگذاران استان را از دلایل مهم موفقیت در این زمینه دانست.

شهردار شیراز به سخنان خود در دو سال گذشته اشاره کرد که گفته بود بافت تاریخی و املاک موجود در آن قابلیت ایجاد ثروت را دارد و در ادامه افزود: با قدرت اعلام میکنم بع زودی متمولین شیراز برای اسکان به بافت تاریخی باز میگردند چرا که این بافت از یک شهرسازی فوق العاده برخوردار است.

او گفت: آنچه امروز در شهرسازی های جدید مغفول مانده توجه به محله ها است که همین موضوع سبب شده بافت تاریخی برای ساکنان و رهگذران آرامش و آسایش به همراه دارد.

شهردار شیراز با بیان اینکه سیاست گذاری شورا و شهرواری احیا و باز زنده سازی و جاری کردن زندگی در بافت تاریخی است خاطرنشان کرد: میتوانیم در چند سال اینده این بافت را ثبت جهانی کنیم.

اسکندرپور تاکید کرد: اگر میخواهیم شیراز شیراز بماند باید به داشته های تاریخی و فرهنگی این شهر تکیه کنیم.

موضوع صادرات صنایع دستی مغفول مانده است

رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز گفت: به دلیل ناآشنایی سرمایه‌گذاران و هنرمندان با ظرفیت‌های اقتصادی صنایع‌دستی، موضوع صادرات این محصولات مغفول مانده است، درحالیکه توجه به آن به رونق این حرفه خواهد انجامید.

سولماز دهقانی عنوان کرد: این رویداد مهم از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس آغاز شد و در ادامه شهرداری شیراز آن را پیگیری می‌کند.

او با تاکید بر اینکه ضروری است این دبیرخانه طرحی نو به‌منظور حل مشکلات اهالی هنر دراندازد، بیان داشت: صنایع خلاق و فعالیت‌های مبتنی بر فرهنگ و هنر در بیشتر کشور‌های جهان در حوزه اقتصادی بسیار توانمند است و با توجه به ظرفیت فرهنگی، هنری و ادبی شیراز می‌طلبد موضوع اقتصاد هنر در این شهر باقدرت پیگیری شود.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز به اهمیت ارتباط با نهاد‌های دولتی و خصوصی اشاره کرد و بیان داشت: بازار‌های هدف در حوزه صنایع‌دستی شناخته نشده‌اند و بسته‌بندی صنایع‌دستی نیز مناسب بازار‌های جهانی نیست که ضروری است دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی در قالب کارگاه‌هایی آموزش این موضوع را در دستور کار قرار دهد.

او از شهردار شیراز نیز درخواست کرد که هدایای این نهاد را از صنایع دستی حاصل هنر هنرمندان شهر برگزیند تا این مجموعه آغازگر ارزش‌گذاری بر فعالیت‌های هنری شود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شبراز نیز گفت: تاریخ هنر این سرزمین حکایت از هنرمندامی دارد که هر یک به فراخور همت و توان خویش شریطه هنر این مرز و بوم را پی ریخته و مقبولیت خاص و عام را برانگیخته اند.

مرتضی جعفری کوچ دالان های این سرزمین را بازتاب آثار هنرمندانی دانست که با تکیه بر هنر و دانش خودشکوهی ماندگار ثبت کرده آمد و افزود: از جای جای دهلیز این تاریخ صدای هنرمندانی به گوش می رسدکه هر یک چون مشعل داری نستوه برخوان این سرزمین زرخیز می درخشند.

او با اشاره به اهمیت پاسداشت جایگاه ارزنده هنرمندان خاطر نشان کرد: دلباختگی هنرمندان خلاق این شهر در بالیدن پیوسته انواع هنرها از دیرباز تا کنون مشهود است.

معاون شهردار شیراز ویژگی هنرمندان و هنرشناسان را رهایی و ازادگی قلمداد کرد و افزود: پاسداشت هنر و هنرمندان این سرزمین فرضی است برما تا با ارزومندی تا انرا گرانمایه بداریم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار