عینک آفتابی در تمام فصول سال باید استفاده شود

یک اپتومتریست گفت: همگان برای محفاظت از چشم‌های خود در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید باید از عینک‌های آفتابی در تمام فصول سال استفاده کنند.

علی میرزاجانی استاد دانشگاه و رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص اهمیت استفاده از عینک آفتابی اظهار کرد: معمولا اکثر افراد در فصول گرم سال که هوا آفتابی خواهد بود بیشتر از عینک آفتابی استفاده  می‌کنند؛ در حالی که در فصل‌های پاییز و زمستان هم روز‌های غیرآفتابی و ابری باید از چشم‌های خود در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید محافظت کرد.

او افزود: چشم انسان قابلیت دیدن نور مرئی را دارد، اما اشعه خورشید علاوه بر نور مرئی که توسط سلول‌های بینایی چشم انسان قابل رویت است دارای اشعه غیر مرئی (مادون قرمز و ماورای بنفش) است که قابل رویت نیستند و سبب آسیب به  قرنیه، عدسی چشم، شبکیه و عصب بینایی چشم خواهند شد.

این اپتومتریست بیان کرد: تنها نور خورشید جز اشعه‌های مضر محسوب نمی‌شود بلکه در برخی مشاغل از قبیل جوشکاری اشعه‌های مضری وجود دارند که لازم است در حین کار از عینک‌های جذبی مخصوص برای جلوگیری از آسیب به چشم‌ها استفاده شود.

میرزاجانی با اشاره به اینکه عینک‌های آفتابی همان عینک‌های جذبی هستند که طول موج‌های اشعه ماورای بنفش که برای چشم مضر هستند، جذب می‌کند، گفت:  عینک‌های آفتابی  با تنظیم نور لازم ورودی به چشم نقش طبی خود را ایفا کرده و از بروز آسیب‌های مربوط به اشعه ماورای بنفش به چشم جلوگیری می کند؛ بنابراین لازم است همه افراد حتی کودکان برای حفاظت از چشم‌های خود در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید از عینک‌های آفتابی استفاده کنند.

او تصریح کرد: اشعه ماورای بنفش خورشید حتی در روز‌های ابری در محیط وجود دارند و  به چشم آسیب می‌رسانند هر چند در روز‌های آفتابی و حتی زمستانی  میزان این اشعه بیشتر خواهد شد پس استفاده از عینک آفتابی در تمام فصول سال توصیه می‌شود.

این اپتومتریست در خصوص عوارض اشعه ماورای بنفش برای چشم اظهار کرد: این اشعه در کوتاه مدت موجب قرمزی، خشکی چشم و سوختگی‌های تشعشعی در سطح قرنیه خواهدشد اما در طولانی مدت موجب ناخنک چشم، آب مروارید و استحاله منطقه مرکزی دید در شبکیه چشم خواهد شد.

او بیان کرد: همه عینک‌های آفتابی محافظت لازم برای چشم‌های شما را فراهم نمی‌کند و یک عینک آفتابی استاندارد دارای ویژگی‌های تخصصی بوده که لازم است با راهنمایی‌های لازم یک اپتومتریست عینک آفتابی خود را تهیه کنید.

این رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران گفت: متاسفانه در بسیاری از مغازه‌ها در سطح شهر‌های مختلف عینک‌های آفتابی بدون نظارت یک اپتومتریست یا مسئول فنی دارای مجوز از وزارت بهداشت عرضه و موجب می‌شود نه تنها صحت و استاندارد بودن عینک‌های آفتابی مشخص نباشد بلکه در انتخاب تخصصی یک عینک آفتابی با شرایط مختلف هم هیچ نظارت تخصصی وجود نداشته باشد.

او تصریح کرد: استفاده از عینک‌های آفتابی به اندازه عینک‌های طبی که برای ضعف بینایی مورد استفاده قرار می گیرد حائز اهمیت هستند و برای انتخاب آن‌ها  مشورت با یک اپتومتریست لازم است.


بیشتربخوانید


انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۷ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
من تو این مملکت کاره ای بودم عینک ‌شیشه پلاستیکی رو اجباری میکردم
آخرین اخبار