در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

صنعت گردشگری دریچه‌ای برای رهایی از اقتصاد نفتی

مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی معاونت علمی گفت: صنعت ژئوتوریسم کمک می‌کند که از اقتصاد نفتی فاصله بگیریم.

کامبیز مهدی زاده مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه چشم انداز این است که از اقتصاد نفتی  فاصله بگیریم، اظهار کرد: البته این کار به این معنا نیست که چاه‌های نفتی را ببندیم اتفاقا نفت یک موهبت الهی است که باید از آن استفاده کرد اما با تکیه به یک منبع نمی‌شود کشور را مدیریت کرد بلکه باید منابع متفاوت استفاده شود و  یکی از منابع قابل توجه ژئوتوریسم یا صنعت گردشگری است.

او ادامه داد: ساخت هتل، مراکز گردشگری و تفریحی هزینه بر و وقت گیر است، اما باید از جایی شروع شود و این کار را آغاز کردیم تا دوستان بیایند و با همکاری هم فضای زیرساختی و گردشگری را توسعه بدهیم.

مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی گفت: یکی از اهداف معاونت همکاری با جوان‌ها، دانشگاهیان و متخصصان است و با دانشگاه‌ها مکاتبه داریم و اطلاعات علمی مکان‌های ژئوتوریسم در فضا‌های علمی  را گسترش می‌دهیم البته این کافی نیست و باید به صورت جامع به این کار نگاه شود.

مهدی‌زاده گفت: براساس آمار جهانی سال ۲۰۱۸ شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC)، ۱۰/۴ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور‌های جهان مربوط به بخش سفر و گردشگری بوده و این صنعت بیش از ۳۱۹ میلیون شغل جدید ایجاد کرده است که ۱۰ درصد از کل افزایش اشتغال جهان را شامل می‌شود.

او با اشاره به اینکه میزان رشد ۳/۹ بخش گردشگری برای هشتمین سال پیاپی ادامه داد: گردشگری اولین و مهم‌ترین منبع درآمد ارزی در بیش از ۸۰ کشور جهان و یکی از ۵ منبع اول درآمد ارزی در سال ۲۰۱۸ کشور جهان بوده است.

مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره پدیده‌های گردشگری زمین شناختی و معدن در کشور اظهار کرد: ایران به دلیل برخورداری از تنوع جغرافیایی وسیع دارای پدیده‌های زمین‌شناسی و پتانسیل‌های منحصر به فردی است.

به گفته مهدی‌زاده در شرایط کنونی ایران رتبه اول جاذبه‌های طبیعی و رتبه اول جاذبه‌های تاریخی و باستانی را در خاورمیانه در اختیار دارد و رتبه جهانی جاذبه‌های طبیعی و جاذبه‌های تاریخی کشور بر اساس آمار سال ۲۰۱۹ به ترتیب ۹۹ و ۳۳ است بنابراین با توجه به ظرفیت بالای کشور در جذب گردشگران  از ظرفیت بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار