تبدیل تکیه بیگلربیگی کرمانشاه به موزه قرآن

رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از برنامه ریزی برای تبدیل تکیه بیگلربیگی کرمانشاه به موزه قرآن خبر داد.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، اکرم طهماسبی رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه از پارسال برنامه‌هایی برای توسعه موزه‌ها در استان در دستور کار قرار گرفت، گفت : براین اساس تلاش کردیم تا زمینه ورود بخش خصوصی را جهت راه اندازی موزه‌های جدید در استان فراهم کنیم.

او از صدور مجوز راه اندازی اولین موزه خصوصی استان طی پارسال خبرداد و گفت : این موزه توسط یکی از فعالین گردشگری روستای زردویی شهرستان پاوه راه اندازی می‌شود که تاکنون هم بخش اعظم کار انجام شده و طبق برنامه احتمالا اواخر اردیبهشت به مناسبت روز جهانی موزه‌ها افتتاح شود.

رئیس گروه موزه‌های کرمانشاه افزود: در این موزه آثار ناملموس ثبت ملی شده منطقه اورامانات بویژه روستای زردویی همچون جشن انار، آگر نوروزی، بازی‌های بومی محلی و با استفاده از هنر‌های تجسمی به نمایش درخواهد آمد.

او با بیان اینکه راه اندازی یک موزه دیگر توسط بخش خصوصی در دستورکار قرار دارد، افزود: این موزه نیز در روستای شرکان واقع شده و در تلاشیم تا شکل یک موزه را به آن بدهیم.

طهماسبی از برنامه ریزی برای تبدیل تکیه بیگلربیگی به موزه قرآن خبر داد و ادامه داد: بنا داریم این برنامه را سال ۱۴۰۰ اجرایی کنیم و نسخ خطی قرآنی موجود در استان، آثار خطی قرآنی آیت الله نجومی و دیگر خوشنویسان برتر استان و نسخ خطی خاندان بیگلربیگی را در این موزه به نمایش بگذاریم، بعلاوه یک کارگاه خوشنویسی قرآن را هم در آن راه اندازی کنیم.

او در خصوص سرنوشت طرح‌های راه اندازی موزه آب و عروسک‌ها در کرمانشاه گفت: قرار بود راه اندازی موزه آب با همکاری آب منطقه‌ای انجام شود، اما با وجود اینکه ما پیشنهاداتی را به آن‌ها داده ایم، اما هنوز جوابی نگرفته ایم و پای کار نیامده اند.

رئیس گروه موزه‌های کرمانشاه افزود: برای راه اندازی موزه عروسک‌ها هم قرار بود شهرداری یک ساختمان را در اختیار ما قرار دهند، اما ساختمانی که در نظر گرفته بودند، بسیار کوچک بود و امکان راه اندازی موزه عروسک در آن فراهم نشد.

او با بیان اینکه درحال حاضر فضای مورد نیاز برای راه اندازی این موزه فراهم نشده، ادامه داد: در نظر داریم عروسک‌هایی را از سراسر ایران در این موزه به نمایش بگذاریم که اصالت داشته باشند و آئین‌ها و آداب و رسوم مردمان یک منطقه از ایران را نشان دهند.

طهماسبی به برنامه‌های اداره میراث فرهنگی برای استانداردسازی و ارتقاء موزه‌های استان اشاره کرد و گفت: می‌خواهیم یکی از نوین‌ترین طرح‌های محتوایی را برای موزه کنگاور پیاده سازی کنیم که البته اجرایی شدن آن مستلزم اختصاص اعتبار مورد نیاز است.

او با بیان اینکه طرح‌های پایه‌ای خوبی برای موزه‌های استان در نظر داریم، اما برای اجرایی شدن آن‌ها به اعتبار نیاز است، گفت: از پارسال که بیماری کرونا شیوع پیدا کرد و چند بار به صورت مقطعی موزه‌ها تعطیل شدند، به این سمت سوق پیدا کردیم که از فضای مجازی برای بازدید از موزه‌ها استفاده کنیم تا ارتباط با مردم کشورمان و دنیا را زیاد کرده و موزه هایمان را بیشتر معرفی کنیم .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار