در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مبانی اولیه‌ بورس که همه کاربران باید بدانند

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با نقشه بازار سرمایه توضیحاتی ارائه داد.

هومن عمیدی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این پرسش که چرا در نقشه بازار بعضی از نمادها به رنگ سبز پر رنگ و بعضی از نمادها به رنگ سبز کم رنگ است؟ بیان کرد: برای اینکه بتوانیم یک تحلیل کلی از نماد های بازار داشته باشیم، باید دو رنگ قرمز و سبز برای بازار منفی و مثبت در نظر بگیریم و اگر نماد فاقد رنگ باشد  در وضعیت صفر قیمتی به سر می برد، وقتی این سبز یا قرمز پر رنگ است، بیانگرحداکثر رشد یا افت است.


یشتر بخوانید


کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: نقشه کل بازار به این معنی است که، در بازار چه مقدار معامله و به چه ارزشی صورت گرفته است،  پس مساحت مستطیل متعلق به هر نماد ارزش کل معاملات بازار  را نشان می دهد و هر کدام از شرکت ها بخشی از این سطوح را تشکیل داده اند، یعنی ارزش معاملات هر کدام از  سطوح مربوط به هر نمادجمع شده و ارزش کل مساحت را تشکیل می دهد.

عمیدی اظهار کرد:هر کدام از مستطیل و مربع هایی که در نقشه بازار می بینیم بیانگر ارزش معاملات آن نماد است، زمانی یک نماد کمتر معامله شده باشد، یک سطح خیلی کوچک را اشغال می کند، اما  گاهی یک نماد ارزش معاملات بالایی دارد مربع و مستطیل بزرگ تری را فرا می گیرد.

وی گفت: نقشه بازار سرمایه به نماد‌ها به دارویی، بانکی،مواد غذایی و سیمانی و ... تقسیم می‌شود، در روی مربع‌ها نوشته شده است که معاملات یک نماد چند درصد مثبت و یا منفی است و سهامدار قیمت پایانی را می‌تواند ببیند.

عمیدی در پاسخ به این پرسش که افراد با استقاد از نقشه بازار می‌توانند چه اطلاعاتی را به دست بیاورند؟ بیان کرد:نقشه بازار نمای کلی از وضعیت بازار را نشان می دهد و در یک نگاه می توان دید که  و کدام نمادها مثبت و یا منفی هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
حق تقدم نماد فروشگاه افقکوروش وپاکشو یکسال بسته است چراباز نمیشه
آخرین اخبار