شکنجه فعال حقوق بشری با شوک الکتریکی در زندان‌های عربستان

یک سازمان حقوق بشری از شکنجه وحشیانه یک فعال سعودی در زندان‌های عربستان سعودی خبر داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سازمان حقوق بشری القسط اعلام کرد که «محمد الربیعه» که قرار است روز یکشنبه طی جلسه دادگاهی محاکمه شود، هنگام بازداشت در زندان‌های سعودی مورد شکنجه وحشیانه قرار گرفته است.

سازمان حقوق بشری مذکور در یک بیانیه مطبوعاتی تاکید کرد که مقامات سعودی محمد الربیعه را با شوک الکترونیکی، وارونه حلق آویز کردن و ضرب و شتم به صورت وحشیانه شکنجه کرده‌اند.

سازمان حقوق بشری القسط در ادامه گفت: محمد الربیعه در حال حاضر در دادگاه تخصصی کیفری سعودی بعد از شکنجه طولانی در زندان محاکمه می‌شود که دادستان عمومی عربستان به دلیل اتهامات مربوط به فعالیت‌های مسالمت‌آمیز وی، ۲۵ سال زندان برای وی خواستار شده است.


بیشتر بخوانید


برخی منابع موثق نیز گزارش دادند که محمد الربیعه در ۱۵ مه ۲۰۱۸ درحالی‌که در بازداشت به سر می‌برد برای مدت چندین ماه تحت شکنجه وحشیانه قرار گرفته است.

محمد الربیعه درحالی که از دیسک کمر رنج می‌برد مورد ضرب و شتم شدید و همچنین شلاق و شوک الکترونیکی قرار گرفته است.

این فعال سعودی همچنین چند روز در کمد لباس کوچکی نگه داشته شد که قادر به نشستن و خوابیدن نبود و به صورت وارونه آویزان بود که وی را با مشت و لگد می‌زدند تا بیهوش شود.

مقامات سعودی وی را مدام با سینی‌های خالی غذا شکنجه می‌دادند و به مدت یکسال به او گرسنگی دادند و تنها غذایش را اجازه داشت در اتاق ملاقات در حالی که با خانواده‌اش قرار ملاقات داشت، بخورد.

پرونده وی در ۲۱ مارس ۲۰۲۱ به دادگاه تخصصی کیفری عربستان ارجاع داده شد و این درحالی‌است که وی با خطر مجازات طولانی حبس روبه رو است.

دادستانی عمومی سعودی خواستار مجازات محمد الربیعه با مجازات تعزیری، حبس ۲۵ ساله و ممنوعیت السفر شده است و این امر بر اساس مواد مختلف حقوقی از جمله ماده ۶ قانون مبارزه با جرایم اطلاعاتی و مواد ۵۵ و ۵۳ قانون مبارزه با جرایم تروریستی است.

اتهامات علیه محمد الربیعه مربوط به فعالیت‌های مسالمت آمیز وی و دفاع از حقوق بشر است و این درحالی است که دادستان عمومی سعودی اعلام کرد که محمد الربیعه به تلاش برای بی ثبات‌کردن ساختار اجتماعی و تضعیف انسجام ملی و انسجام جامعه متهم است مقامات سعودی همچنین وی را به مشارکت با برنامه‌های خارجی برای برهم زدن امنیت جامعه سعودی متهم کردند.

محمد الربیعه در جریان کمپین دستگیری زنان مدافع حقوق بشر و چندین مردی که از حقوق زنان دفاع کرده بودند دستگیر شد. بازداشت‌های دیگر بین ماه مه و ژوئیه ۲۰۱۸ انجام شد که الربیعه قبلاً به دلیل حمایت از حق رانندگی زنان توسط مقامات سعودی مورد هدف قرار گرفته بود.

سازمان حقوق بشری القسط در ماه‌های بعد از دستگیری اعلام کرد که چندین زنان مدافع حقوق بشری در زندان‌های سعودی در حین بازجویی مورد آزار و اذیت جنسی و شکنجه و سایر بدرفتاری قرار گرفته‌اند.

«آلاء الصدیق» مدیر اجرایی سازمان القسط اعلام کرد که شکنجه محمد الربیعه نشان دهنده میزان وحشی‌گری و ظلم مقامات سعودی است و با وجود وعده اصلاحات عربستان چنین مواردی نشان دهنده وعده‌های ظاهری مقامات سعودی است و اگر آنان ادعا می‌کنند که به دنبال اصلاحات کشورشان هستند باید هرچه سریعتر فعالان حقوق بشری از جمله محمدالربیعه را آزاد کنند.

سازمان حقوق بشری القسط از مقامات سعودی خواست تا همه اتهامات علیه محمد الربیعه را لغو و کلیه زندانیان آزادی بیان و مدافعان حقوق بشر را فوراً و بدون قید و شرط آزاد کنند.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.