کمیت نباید فدای کیفیت شود/ نرخ رشد جمعیت به زیر یک درصد رسیده است

رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان گفت: در حال حاضر نرخ رشد جمعیت کاهش پیدا کرده است و از سال ۶۵ شاهد کاهش نرخ رشد جمعیت هستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،سید محمد اکرمی رئیس و عضو هیئت مدیره انجمن ژنتیک پزشکی ایران صبح امروز در نشست خبری انجمن‌های مردمی مرتبط به بیماری‌های ژنتیکی گفت: در سال ۷۵رهبری اجازه فرمودند که جنین عقب افتاده سقط شود، اما برخی‌ها این موضوع را مطرح کردند که سقط حرام است. از سال ۸۴ که از تصویب قانون سقط درمانی گذشته است، اما هنوز نظر رهبری در خصوص سقط درمانی تغییر پیدا نکرده است.

او ادامه داد: رهبری فرمودند که تعالی جمعیت باید شکل بگیرد و این به معنای سلامت نوزاد متولد شده است.

اکرمی بیان کرد: در سال گذشته هشت هزار سقط صورت گرفته که حدود هشتاد درصد از این سقط‌ها مورد تایید بوده است.

رئیس و عضو هیئت مدیره انجمن ژنتیک پزشکی ایران تاکید کرد: ما باید به کیفیت جمعیت فکر کنیم و گفته می‌شود که قانون سقط درمانی ویژه جنین‌های عقب افتاده باید انجام شود. اگر قانون حذف غربالگری اجباری که به تصویب مجلس رسیده و قرار است در شورای نگهبان بررسی شود باعث تولد نه هزار فرزند معلول خواهد شد. رهبری تاکید بر تعالی جمعیت داشته اند و قائدتا کیفیت نباید فدای کمیت شود.

او افزود: پوشش غربالگری در سامانه سیب سلامت در حدود ۴۸درصد است، همچنین امروزه هیچ پزشکی با انجام تست غربالگری پیشنهاد سقط جنین را نخواهد داد و پزشکی دستور سقط را نمی‌دهد و پزشکی قانونی همه ‌این موارد و سقط‌ها را تایید و نظارت می‌کند. از شش هزار ناهنجاری ژنتیکی قابل بررسی، پزشکی قانونی تنها ۲۰۰ مورد را پذیرفته است.

در ادامه اعظم سادات موسوی رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان گفت: در حال حاضر نرخ رشد جمعیت کاهش پیدا کرده است و از سال ۶۵ شاهد کاهش نرخ رشد جمعیت هستیم.

او ادامه داد:در سال ۹۸ یک میلیون و۱۹۶ هزار تولد در سراسر کشور داشتیم و نسبت به سال قبل اش میزان تولد در حدود ۱۷۰هزار تولد کاهش داشته است. میزان زاد و ولد کشورمان در منطقه کاهش محسوسی داشته است. در سال ۲۰۱۹ رشد جمعیت در حدود ۱/۴ درصد بوده است؛ و در سال ۹۸ نرخ رشد جمعیت به زیر یک رسیده است.

موسوی بیان کرد: مسائل اقتصادی و نگرانی از سلامتی مادران یکی از علت‌های اصلی بازدارنده از فرزند آوری است. به دلیل کاهش جمعیت رهبری در سال ۹۳ سیاست‌های کلی جمعیت را به سران قوا ابلاغ کرده است.

او ادامه داد:در حال حاضر به ازای هر ۱۰۰ هزار تولد نوزاد زنده ۱۶ مادر، بیشتر به دلیل مشکلات قلبی و خونریزی‌های ناشی از زایمان فوت می‌کند.

همچنین در حاشیه مراسم نیز صدیقه حنطوش زاده استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: غربالگری برای رهگیری بسیاری از بیماری‌ها در دنیا انجام می‌شود و غربالگری در حین بارداری برای مادر و جنین انجام می‌شود، در جریان غربالگری جنین، ما به دنبال پیدا کردن موارد مشکوک هستیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: جمعیت ، نوزاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار