خداحافظی خراسان شمالی با درختان گردوی سنتی

گردوکاران خراسان شمالی که در ۲ سال اخیر به علت سرمازدگی محصول چندانی برداشت نکردند با کاشت نهال‌های گردوی پیوندی بتدریج با درختان سنتی خداحافظی می‎کنند تا هر سال متحمل خسارات نشوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  تاخیر در گل دهی و فرار از سرمای دیررس بهاره، هم رسی، امکان برداشت مکانیزه، افزایش کمی و کیفی تولید از مهم‌ترین خصوصیات مطلوب ارقام تجاری گردوی پیوندی است که کارشناسان حوزه کشاورزی به کشت این نهال‌ها تاکید دارند.


بیشتر بخوانید 


هرچند برخی کشاورزان از کاشت نهال‌های گردوی پیوندی در سال‌های ۹۶تا ۹۸ استقبال نکردند، اما پس از سرمای بهاره پارسال و امسال کاشت نهال‌های گردوی پیوندی در این خطه رونق گرفته است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: ۱۰۰ هزار اصله نهال گردوی پیوندی پارسال در این استان تولید و در بین باغ داران عرضه شد.

محمدعلی شریکیان افزود : این استان در سه سال متوالی اقدام به کشت گردوی پیوندی به صورت الگویی کرده است که در سال اول هزار اصله نهال، در سال دوم ۱۰ هزار اصله نهال، اما امسال کشت این محصول تجاری به ۱۰ برابر افزایش یافته است.

به گفته رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی پارسال براثر بلایای طبیعی (سرمازدگی، سیل و طوفان و تگرگ) حدود ۱۵ هزار میلیارد ریال به کشاورزان این استان خسارت وارد شد، که ۸۵ درصد از خسارت‌های ناشی از بلایای طبیعی به محصولات زراعی و باغی استان مربوط به سرما زدگی است.

انتهای پیام/ه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.