ایجاد شهرک‌های استاندارد در بندر امام خمینی (ره)

شهرک‌های مبتنی بر استاندارد‌های شهرسازی در سکونت‌های غیررسمی بندر امام خمینی (ره) ایجاد می‌شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، حیدر تجلی رئیس ستاد بازسازی مناطق آبگرفتگی ماهشهر و بندر امام خمینی (ره) گفت: با کمک پژوهشکده سوانح طبیعی بنیاد مسکن خوزستان شهرک‌های مبتنی بر استاندارد‌های شهرسازی در سکونت‌های غیررسمی بندر امام (ره) ایجاد می‌شود.

او با بیان اینکه کارشناسان در روز‌های نخست آبگرفتگی در بندر امام (ره)، یک هزار واحد فرسوده و قابل تعمیر را ارزیابی کردند، افزود: علاوه بر مسائل مربوط به آبگرفتگی در این بندر امام، مشکل‌های سکونت‌گاه‌های غیررسمی پیش آمد که با رایزنی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان با معاون اول رئیس‌جمهور، موافقت ۵ هزار واحد‌های احداثی برای ساماندهی و طراحی این نوع سکونتگاه‌های غیررسمی اخذ شد.

تجلی بیان داشت: مشاوران بنیاد مسکن در حال انجام تحقیق برای ایجاد شهرک‌های مبتنی بر استاندارد‌های شهرسازی در سکونت‌های غیررسمی، برای هویت بخشی، اختصاص سند ملکی و زیرساخت‌های جدول‌گذاری، فضای سبز، تاسیسات برق و آب و فاضلاب و... است.

رئیس ستاد بازسازی مناطق آبگرفتگی ماهشهر  ادامه داد: درماهشهر، بندر امام (ره) و شهید چمران ۵ هزار واحد احداثی و  یک هزار و ۹۲۰ واحد تعمیری در دستور کار قرار دارد که  ۷۳۰ مورد تعمیر آن‌ها به پایان رسیده است و بالغ بر ۲۵۰ واحد پروانه ساخت دریافت شده که در مرحله آواربرداری و ساخت قرار دارند.

این مقام مسئول تصریح کرد: در روز‌های نخست، خدمات فوری تعمیری و معیشتی بود، ولی هدف‌گذاری اصلی بنیاد مسکن منازل احداثی و ساماندهی منازل سکونتگاه‌های غیررسمی جرف‌الملح، نیزار (کوی امام رضا)، PS۴، کوی شهید صباغان (کمپ بی)، فرهود آباد، پشت اداره برق در برنامه قرار داشت.

او با بیان اینکه به علت تخصیص ندادن  پروانه تعمیری و احداثی از سوی شهرداری به سکونتگاه‌های غیررسمی، با هماهنگی شهرداری بندر امام (ره) و مشاوران پژوهشکده سوانح طبیعی بنیاد مسکن، راهکار اساسی این مشکل در حال رفع شدن است، گفت: خسارت‌ها در بخش معیشتی و تعمیری خسارت را به سه سطح تقسیم‌بندی شد، گفت: سطح اول شامل بیشترین خسارت، ۳۰ میلیون تسهیلات کم‌بهره بانکی و ۱۵ میلیون بلاعوض، سطح دوم خسارت، ۲۰ میلیون تسهیلات کم‌بهره بانکی و ۱۰ میلیون بلاعوض، سطح سوم کمترین خسارت، ۱۵ میلیون تسهیلات کم‌بهره بانکی و ۷ میلیون بلاعوض اختصاص داده می‌شود.

تجلی افزود: در بحث منازل احداثی، ۱۳۰ میلیون تسهیلات کم‌بهره بانکی و ۵۵ میلیون کمک بلاعوض با ۳ سال تنفس بازپرداخت تعلق می‌گیرد و کمک‌های بلاعوض به خسارت دیدگان اختصاص داده شده است، ولی برای تسهیلات کم‌بهره بانکی، بنیاد مسکن در حال رایزنی با بانک مرکزی در نحوه بازپرداخت است.

رئیس ستاد بازسازی مناطق آبگرفتگی ماهشهرگفت : دستور کار‌های لازم توسط کارشناسان مناطق شهری در فرم‌هایی و مراجعه حضوری برای نوع رفع خسارت و کار‌های که باید انجام شود، به مردم داده شده است و بعد از تصویربرداری قبل و بعد از کار، اقساط تسهیلات بانکی آزاد می‌شود و کارشناسان به صورت تلفنی پاسخگوی سوال‌های مردمی هستند و نیاز به مراجعه حضوری نیست.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.