صالح: طالبان بپذیرند که توان تسلط بر کل افغانستان را ندارند

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که به هیچ صورت، دیگر سلطه طالبان بر مردم افغانستان قابل تحمیل نیست و این گروه باید بپذیرد جزء افغانستان باشد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان امروز (یکشنبه ۲۲ حمل/ فروردین) در مورد جلسه سران حکومت با زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان گفت که احتمالا نشست ترکیه هفته جاری برگزار شود.

صالح گفت که آنان به خلیلزاد گفته‌اند که اگر طالبان به این فکر است که می‌آید و مردم را شلاق می‌زنند و ما خاموش هستیم، هرگز اینطور نخواهد بود، نه تنها طالب اجازه شلاق زدن به مردم زیر چتر امارت را نخواهند داشت، بلکه طرف جمهوریت از حقوق مردمان زیر سلطه طالب نیز دفاع خواهد کرد.

وی گفت: آجندای اول نشست ترکیه از سوی دولت این است که طالب مجبور است بپذیرد افغانستان طالب شدنی نیست و باید اصول را بپذیرند؛ تا زمانی که طالب نپذیرفته که جزء است و تاکید به این دارد که کل است، مذاکره یک قدم پیش نمی‌رود. هر لحظه که طالب بپذیرد جزء جامعه است و توان تسلط بر کل افغانستان را ندارد، دروازه باز می‌شود.

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان همچنین یکی از اشتباه‌ترین تصمیم حکومت را رهایی ۵۵۰۰ طالب دانست و تاکید کرد که دیگر این اشتباه تکرار نخواهد شد و طالبان دیگر راستی آزمایی نخواهند شد، زیرا مردم هوشیار دو بار از یک سوراخ گزیده نخواهد شد.

صالح افزود که آجندای دوم دولت جمهوری اسلامی افغانستان در نشست ترکیه، مساله آتش‌بس است و طالب باید آتش بس کند، زیرا صلح و تفاهم زیر تهدید انتحار بسیار مشکل است؛ بزرگترین ترس طالبان از آتش‌بس این است که فکر می‌کنند، اگر آتش‌بس کنند، جامعه جهانی و دولت افغانستان این گروه را جدی نمی‌گیرند.

وی همچنین بیان داشت: مساله دیگر ساختن حکومت صلح است. یک کنفرانس بزرگ به نام قلب آسیا در تاجیکستان دایر شد و در آن به شمول پاکستان همه کشور‌های منطقه و همسایه اعلامیه دادند که تحت هیچ شرایطی امارت طالبانی برایشان پذیرفتنی نیست.

وی گفت که طالبان از انتخابات می‌ترسند، زیرا هیچ امکان ندارد طالب بین ۵ تا ۱۰ درصد در افغانستان رای داشته باشد.

صالح تاکید کرد: در صورتی که طالب انتخابات را می‌بازد، بر اساس یک میثاق ملی سیاسی باید در قدرت مشارکت داشته باشد و دوباره اسلحه برندارد.

معاون اول ریاست جمهوری تاکید کرد که اگر طرف‌های نشست ترکیه به توافق برسند، دولت افغانستان دوباره به مردم مراجعه خواهد کرد و مشورت خواهد گرفت، زیرا دیگر عصر اینکه کسی خود را عقل کل بداند و برود معامله کند پایان یافته و دیگر کسی با نام قوم، حزب و یا یک گروه نمی‌تواند با سرنوشت مردم بازی کند.

به گفته وی، امروز عصر رنگارنگی است و هر قوم یکی از گل‌های رنگارنگ این کشور و حقدار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار