ساخت داروی کمک به پیوند تخمدان بیماران سرطانی در اراک

دانشمندان گروه زیست شناسی دانشگاه اراک داروی کمک به پیوند تخمدان بیماران سرطانی را ساختند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، تیم تحقیقاتی گروه زیست شناسی دانشگاه اراک موفق شدند داروی کمک به پیوند تخمدان بیماران سرطانی تحت درمان شیمی درمانی یا اشعه درمانی را بسازند

اثر پژوهشی این تیم تحقیقاتی شامل دکتر ملک سلیمانی، عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشگاه اراک و سپیده احمدی دانشجوی کارشناسی ارشد این رشته با عنوان اثر تائورین بر رگ‌زایی و تکوین فولیکولی در بافت تخمدان پیوندی موش، را در بیست و یکمین کنگره ملی و نهمین کنگره بین‌المللی زیست‌شناسی ایران، برگزیده شد.

احمدی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زیست شناسی و محقق این طرح پژوهشی در تشریح راهکار ارائه شده گفت: این مقاله به اهمیت حفظ کیفیت بافت تخمدان پس از پیوند در بیماران سرطانی بهبود یافته می‌پردازد.

احمدی افزود: اگرچه شیوع سرطان در زنان با سنین کمتر از ۵۰ سال در سال‌های اخیر رو به افزایش می‌باشد، ولی نسبت مرگ‌ومیر به واسطه‌ی راه‌های درمانی پیشرفته و مدرن به صورت چشم‌گیری کاهش پیدا کرده و بیماری که تحت شیمی‌درمانی یا اشعه‌درمانی قرار می‌گیرد با خطر از کار افتادن تخمدان‌ها و ناباروری مواجه می‌شود.

او ادامه داد: با این حال پیوند تخمدان یک روش امیدوارکننده برای حفظ باروری در بیماران سرطانی که تحت شیمی‌درمانی و پرتودرمانی قرار می‌گیرند، است، اما آسیب ایسکمی-ریپرفیوژن که بدنبال پیوند تخمدان ایجاد می‌شود، ساختمان و عملکرد تخمدان‌های پیوندی را مختل و آن را با چالش‌های عظیمی روبرو می‌کند.

محقق دانشگاه اراک بیان کرد: آسیب ایسکمی-ریپرفیوژن که به دلیل تأخیر در رگ‌زایی مجدد اتفاق می‌افتد باعث تولید رادیکال‌های آزاد اکسیژن و به دنبال آن التهاب و آپوپتوز در بافت تخمدان پیوندی می‌شود که در نهایت موجب آسیب به سلول‌های فولیکولی و کاهش تعداد فولیکول‌ها در تخمدان‌های پیوندی می‌گردد.

او ادامه داد: در حال حاضر راه حل این مشکل توسط متخصصان باروری در جهان پیدا کردن روش‌های درمانی با کمک دارو‌هایی است که بتواند موجب افزایش سرعت رگ‌زایی و کاهش استرس اکسیداتیو و پیامد‌های نامطلوب آن در بافت تخمدان پیوندی در این بیماران شود.

احمدی اظهار کرد: بنابراین در این مقاله با توجه به اینکه تائورین دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی، آنتی‌آپوپتوزی، ضدالتهابی و رگ‌زایی است، بر آن شدیم تا برای اولین بار اثر درمانی تائورین را بر رگ‌زایی و تکوین فولیکول‌ها در تخمدان موش پس از پیوند اتوگرفت مورد بررسی قرار دهیم.

اوگفت: نتایج پژوهش ما نشان داد که تیمار تائورین، رگ‌زایی را القاء می‌کند و منجر به کاهش آسیب ایسکمی-ریپرفیوژن و بهبود فولیکولوژنز در تخمدان‌های پیوندی شده است.

نتایج این مطالعه در قالب مقاله ISI به ژورنال European journal of pharmacology (IF=۳.۲۶۳, Q۱) ارسال شده است و مراحل نهایی پذیرش خود را طی می‌کند.


انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.