خبرهایی از آغاز کشت چعندرقند بهاره در اقلید، احتمال حمله آفت ملخ به مزارع و برداشت گل محمدی را در این بسته مرور خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهمترین رویدادهای خبری کوتاه امروز دوشنبه ۲۳ فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ سازمان جهاد کشاورزی فارس را در این بسته خبری بخوانید.

آغاز برداشت جو از ۶۷۰۰ هکتار از مزارع کازرون

کارشناس زراعت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: عملیات برداشت با نظارت گروه‌های برداشت مرکز جهاد کشاورزی خشت کنارتخته و کمارج و با استفاده از دو دستگاه کمباین شروع شده است.

مریم پورحسینی با اشاره به اینکه حدود ۱۵ درصد زمین‌های کشاورزی این شهرستان به کشت جو اختصاص دارد، اظهار کرد: در سال زراعی جاری ۳۰۰ هکتار جو آبی و ۶ هزار ۴۰۰ هکتار جو دیم کاشته شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال ۴ هزار ۸۰۰ تن جو در این شهرستان برداشت شود که نسبت به سال قبل حدود ۵۰ درصد کاهش خواهد داشت.

پورحسینی افزود: عدم پر کردن کامل دانه در مراحل نهایی رشد به دلیل کاهش بارندگی و پراکنش نامناسب باران از عوامل کاهش عملکرد در مزراع دیم شهرستان کازرون است.

او ابراز کرد: بیش از ۸۰ درصد جو تولیدی شهرستان توسط دامداران حوزه عمل خریداری و ذخیره گردیده و بخشی از جو تولیدی نیز جهت تولید کنسانتره دامی در اختیار کارخانجات خوراک دام قرار می‌گیرد.

کارشناس زراعت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون بیان کرد: ارقام جو کشت شده در شهرستان کازرون محلی، اکسین، ریحان ۳ و نیمروز است.

آغاز کشت پیاز در اقلید

عبدالکریم عابدینی معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی شهرستان اقلید گفت: کشت پیاز در با توجه ۱۳۰۰ هکتار از سطح ابلاغی شهرستان آغاز شد.

او با بیان اینکه عمده‌ترین ارقام کشت شده پیاز در شهرستان ارقام سفید و قرمز و زودبازده است افزود: با توجه به شرایط کمبود آب در شهرستان عمده کشت این محصول به صورت نشایی است.

عابدینی اظهار داشت: پیش بینی می‌شود ۹۲ هزار تن پیاز تولید و روانه بازار‌های مصرف شود.

این کارشناس گفت:با توجه به وضعیت آب و هوایی، عملیات کاشت پیاز در این شهرستان از فروردین ماه شروع و تا اوایل خرداد ماه ادامه دارد.

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی شهرستان اقلید تصریح کرد: نظارت مستمر کلینیک‌های گیاه پزشکی و استفاده از بذر مناسب، آبیاری اصولی و رعایت اصول کاشت از سوی کشاورزان از دلایل تولید خوب پیاز در این شهرستان است.

آغاز برداشت گل محمدی در جهرم

علی جهرمی مسئول باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جهرم گفت: برداشت گل محمدی در شهرستان جهرم از بخش سیمکان آغاز شده است.

علی جهرمی افزود: برداشت گل محمدی از ۵۰هکتار آغاز شده و عمده گل محمدی در این شهرستان در بخش سیمکان در حال برداشت است.

او بیان کرد: با توجه به اینکه از هر هکتار گل محمدی سه تن برداشت می‌شود، پیش‌بینی می‌شود که ۱۵۰ تن گل در پایان که حدودیکماه طول می‌کشد برداشت شود.

جهرمی اضافه کرد: این گیاه نیاز آبی کمی دارد و در زمین‌های شیب دار هم قابل کشت است و علاوه بر اشتغال‌زایی مؤثر، از سودهی بالایی هم برخوردار است.

او با اشاره به فاصله اندک بین شهر میمند فیروزآباد و بخش سیمکان جهرم، ابراز کرد: برداشت گل محمدی زمینه اشتغال فصلی و همچنین گلاب‌گیری سنتی را در منطقه فراهم کرده است و گردشگران جشنواره گل محمدی می‌توانند از مزارع و عملیات عرق‌گیری در بخش سیمکان جهرم نیز بازدید کنند.

استخراج گلاب از گل محمدی یکی از مشاغل مهم به شمار می‌رود، به‌طوری‌که هر سال گلاب و اسانس حاصل از آن علاوه بر مصرف داخلی به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.

تحقیقات پژوهشگران نشان داده که استفاده از دمنوش گل محمدی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. گل محمدی حاوی ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های مفید برای بدن است و برای درمان مشکلات پوستی از جمله آکنه و برطرف کردن انواع لکه‌های پوستی و چین‌وچروک می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

خسارت ۲۰۰۰ میلیارد ریالی سرمای بهاره به باغ‌های سرچهان

علی موسی‌پور جشنی مدیر جهاد کشاورزی سرچهان گفت: سرمای بهاره در اواسط فروردین ماه امسال خسارت ۲۰۴۳ میلیارد ریالی به باغ‌های این شهرستان وارد کرده است.

علی موسی‌پور جشنی گفت: مجموع باغات میوه سرچهان سه هزار و ۹۰۰ هکتار است که سه هزار و ۵۰۰ هکتار آن دچار خسارت بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی شده است.

او افزود: به دلیل شرایط آب و هوایی، امسال شکوفه‌های درختان نسبت به سال‌های قبل زودتر از موعد باز شده که با سرمای دیررس بهاره از بین رفته‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی سرچهان بیان کرد: از جمله راهکار‌های مفید برای پیشگیری از سرمازدگی باغ‌های میوه می‌توان به انتخاب مکان مناسب کاشت و متناسب با اقلیم هر منطقه، رقم و پایه مقاوم، مدیریت خوب خاک و حاوی مواد معدنی و به تاخیر انداختن هرس تا اواخر زمستان یا اوایل بهار در درختان میوه اشاره کرد.

احتمال حمله آفت ملخ به مزارع فارس

حمید دبیری مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان فارس گفت: وزارت جهاد کشاروزی به استان فارس هشدار داده که برای آخر فروردین‌ماه آماده مبارزه با آفت ملخ باشد، اما با توجه به شواهد و قراین موجود احتمال هجوم ملخ به مزارع فارس خیلی کم است.

حمید دبیری با بیان اینکه دسته جات ملخ به استان فارس هنوز وارد نشده است، اظهار داشت: آفت ملخ به بوشهر و خوزستان حمله کرد، اما گزارشی مبنی بر ورود ملخ به فارس نداشته‌ایم.

او با بیان اینکه تمام امکانات شامل سم، سم‌پاش، خودرو و نیرو‌ها برای مقابله با آفت ملخ فراهم شده است، افزود: وزارت جهاد کشاروزی به استان فارس هشدار داده که برای آخر فروردین‌ماه آماده مبارزه با این آفت باشد، اما با توجه به شواهد و قراین موجود احتمال هجوم ملخ به مزارع فارس خیلی کم است.

دبیری با بیان اینکه اگر آفت ملخ به استان فارس حمله کند جمعیت آن کم است، زیرا در بوشهر و خوزستان نیز با چند روز مبارزه این آفت از بین رفته است، گفت: ظاهرا امسال در آفریقا و عربستان با این آفت خوب مبارزه شده به همین دلیل به مرز‌های ایران زیاد نرسیده است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه امسال خشکسالی مشکلات زیادی برای مزارع و باغات استان ایجاد کرده است و در حال حاضر با آفت سوسک سرخرطومی درخت خرما، سن غلات و آفات دیگر روبه‌رو هستیم، عنوان کرد: تراکم سن در مزارع گندم و جو استان فارس زیاد است.

او با بیان اینکه با وجود اینکه هنوز ابتدای برداشت گندم و جو هستیم معادل سال گذشته در ۱۰۰ هزار هکتار از مزارع با آفت سن مبارزه کردیم و احتمالا مبارزه با این آفت به نزدیک ۲۰۰ هزار هکتار می‌رسد، خاطرنشان کرد: تمام شهرستان‌های استان فارس درگیر آفت سن هستند.

دبیری گفت: به دلیل خشکسالی مزارع آبیاری درستی نشده و از آنجا که قیمت گندم مناسب نیست کشاورزان رغبت زیادی برای مبارزه با این آفت ندارند و نیاز است که برای مبارزه به آن‌ها کمک شود تا به مبارزه ترغیب شوند.

کمباین‌ها در مزارع گراش به حرکت درآمدند

خشکسالی باعت از بین رفتن محصولات بیش از هزار و ۲۰۰ هکتار از مزارع دیم گراش شد.

حسن مرادی مدیر جهاد کشاورزی گراش گفت: برداشت غلات و کلزا از هزار و ۵۸۲ هکتار مزارع شهرستان گراش آغاز شد.

او با بیان اینکه خشکسالی باعث شده برداشت غلات و کلزا در مزارع شهرستان گراش تقریبا نصف شود افزود: پیش بینی می‌شود بیش از ۴۵۰۰ تن گندم، جو و کلزا از مزارع این شهرستان برداشت شود.

به گفته او، هماهنگی لازم برای برداشت و خرید به موقع انجام شده و مرکز خرید شهرستان واقع در بخش اَرد برای خدمات‌رسانی به کشاورزان فعال شده است.

مدیر جهاد کشاورزی گراش با اشاره به خشکسالی سال زراعی جاری گفت: قطعاً خشکسالی عامل اصلی کم شدن سطح برداشت و کیفیت محصول تحویلی امسال خواهد بود و متاسفانه هزار و ۲۶۸ هکتار از مزارع دیم امسال غیر قابل برداشت است.

او افزود: پارسال با توجه به بارش‌های خوبی که داشتیم در مجموع بیش از هشت هزار تن گندم، جو و کلزا از مزارع شهرستان برداشت شد.

مرادی از کشاورزان خواست: با توجه به آسیب‌های آتش زدن بقایای مزارع پس از برداشت و جریمه شدن افراد خاطی، امسال با توجه به خشک بودن مراتع و مبود علوفه دام، کشاورزان همکاری‌های لازم را با دامداران برای استفاده حداکثری از بقایای مزارع پس از برداشت محصول خود داشته باشند.

انجام ۵۶ هزار قطعه جوجه ریزی در مرغداری‌های فراشبند

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان فراشبند گفت: از ابتدای امسال میزان ۵۶ هزار قطعه جوجه گوشتی توسط مرغداری‌های شهرستان فراشبند جوجه ریزی شده است.

محسن محمدی تصریح کرد: با توجه به جوجه ریزی‌های انجام شده ۲۲۰ تن مرغ آماده کشتار در سطح شهرستان تولید و در کشتارگاه‌های مجاز سطح استان ارسال شده است.

آغاز کشت چعندرقند بهاره در اقلید

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید گفت: عملیات کشت چغندرقند بهاره در ۳۷۰۰ هکتار سطح ابلاغی شهرستان از اوایل فروردین ماه آغاز شد.

سید علی میرطالبی با اشاره به کشت قراردادی این محصول، افزود: وجود صنایع تبدیلی مناسب و ادوات کاشت تا برداشت مکانیزه از جمله موارد توسعه کشت این محصول در شهرستان است.

او اضافه کرد: در سال زراعی جاری با توجه به عدم بارندگی، کشت چغندر از اوایل فروردین آغاز و تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید با اشاره به اینکه متوسط تولید چغندرقند شهرستان ۵۰ تن در هکتار است افزود: پیش بینی می‌شود بیش از ۱۸۰ هزار تن محصول تولید و به کارخانه‌های تولید قند طرف قرارداد کشاورزان ارائه شود.

محصولات جالیزی نوبرانه خنج به بازار آمد

مدیر جهاد کشاورزی خنج گفت:کشاورزان این شهرستان ۳۵۰۰ هکتار از اراضی خود را به کشت انواع محصولات جالیزی خارج از فصل همچون خیار سبز، انواع خربزه، هندوانه، گوجه فرنگی، کدو و بادمجان زیر پلاستیکی اختصاص داده اند.

علی پور افزود: میانگین تولید محصولات جالیزی بین ۵۰ تا ۸۰ تن در هکتار است که سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول از خنج تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود.

خنج با تولید بیشترین سطح زیر کشت و بالاترین میزان تولید درهکتار، مقام اول محصولات جالیزی خارج از فصل در استان را دارد.

استفاده کمتر از کود شیمیایی وسموم دفع افات نباتی و کیفیت ومرغوبیت محصولات، سبب بازار پسندی بیشتر تولیدات زیرپلاستیکی خنج شده که علاوه برتامین نیاز فارس به دیگر استان‌ها وخارج از کشور نیز صادر می‌شود.

کشت این محصولات از اوایل دی آغاز شد و تا نیمه اسفند ادامه داشت.

تغییر کاربری اراضی کشاورزی بدون مجوز ممنوع است

مدیر جهاد کشاورزی کوار بر ممنوعیت و غیرمجاز بودن هر گونه تغییر کاربری در اراضی زراعی و باغ‌های این شهرستان در خارج از طرح‌های هادی روستایی و محدوده شهرها بدون اخذ مجوز تاکید کرد.

عبدالرسول جوکار گفت: متخلفین فوق ماده ۳ وتبصره ۲ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها مشمول قلع و قمع بنا و جریمه نقدی تا سه برابر قیمت روز زمین با کاربری مورد نظر متخلف و در صورت تکرار جرم علاوه بر مجازات فوق به حبس از یک تا ۶ ماه محکوم می‌شوند.

او افزود: تفکیک و خرد شدن اراضی کشاورزی به قطعات کوچک به موجب قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی ممنوع بوده و امکان صدور سند و نقل و انتقال اینگونه اراضی وجود ندارد.

جوکار ادامه داد: متقاضیان خرید اراضی کشاورزی برای جلوگیری از هدر دادن سرمایه خود باید قبل از هرگونه اقدامی وضعیت زمین کشاورزی و امکان دریافت سند ونقل و انتقال آن را از مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان استعلام بگیرند.

خسارت سرمازدگی به مزارع و باغات سپیدان

سرمای بهاره به مزارع و باغات شهرستان سپیدان بیش از ۱۸۰۰ میلیارد ریال خسارت وارد کرد.

مدیر جهاد کشاورزی سپیدان گفت: کاهش دمای هوا در هفته گذشته موجب سرمازدگی ۳۰ تا ۱۰۰ درصدی محصولات باغی سپیدان شد که عمده این خسارت به باغات گردو و سیب وارد شده است.

مهدی نصیری افزود: براساس برآورد‌های کارشناسی کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان همچنین بیش از ۱۰ درصد محصولات زراعی شامل: گندم دیم نیز خسارت وارد شده است که عمده آن در بخش مرکزی این شهرستان است.

او اظهار داشت: براساس برآورد‌های انجام شده سرما به باغات و مزارع شهرستان سپیدان هزار و ۸۳۵ میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی سپیدان گفت: بهترین راه جبران خسارت مالی از سرمازدگی و سایر حوادث غیر مترقبه برای باغداران، زارعین و دامداران بیمه کردن محصولات کشاورزی قبل از وارد آمدن خسارت است.

شهرستان سپیدان بیش از ۱۸ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی باغی و ۲۴ هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی زراعی دارد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.