آغاز مرمت و بازسازی دیوار جنوبی معبد آناهیتا

مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتای کنگاور از آغاز مرمت و بازسازی دیوار جنوبی این سازه سنگی پس از سال‌ها انتظار خبر داد.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، مرتضی گراوند مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتای کنگاور گفت : بعد از پیگیری‌ها و تلاش‌های مکرر و جلسات مختلف با مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان و امور پایگاه‌های کشور و بازدید معاون دفتر امور پایگاه‌های وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی از معبد آناهیتا، مجوز مرمت و بازسازی دیوار جبهه جنوبی و جنوب غربی بر اساس داشته‌‍های موجود صادر شد.

او با بیان اینکه ابتدا برای این کار از سنگ‌های موجود بنا در مرمت دیواره جبهه جنوبی استفاده می‌شود، گفت : با قرارگیری سنگ‌های موجود بنا در محل اصلی خود، جانمایی سنگ‌های مفقود شده شناسایی خواهد شد.

گراوند با اشاره به اینکه برای تراش سنگ‌های جدید به استاد کار‌های ماهر و سنگ‌تراش حوزه میراث فرهنگی نیاز داریم، افزود: کارگاه سنگ‌تراشی با حضور پیشکسوتان و اساتید خبره کنگاوری در معبد آناهیتا احیا خواهد شد.

مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتای کنگاور افزود: پس از چیدمان یک رج سنگ در دیواره جنوبی به صورت خشکه چین بر اساس فرم و شکل قبلی دیوار معبد، این طرح در شورای راهبردی این پایگاه مطرح و در صورت تایید اعضای شورای راهبردی نسبت به ملات ریزی اقدام می‌شود.

گراوند ادامه داد: برای ملات‌ریزی این نوع سازه‌های سنگی، نیاز به آهک نیمکوب است که خاص کار‌ها و اقدامات مرمتی بوده و در دوران باستان نیز از این تکنیک استفاده شده که این آهک نیمکوب در حال حاضر در شهرستان گیلانغرب تولید می‌شود.

مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا گفت: مرمت و بازسازی ضلع جنوبی و جنوب غربی معبد آناهیتا علاوه بر صیانت از این یادگار کهن به لحاظ زیبایی‌شناختی، جلوه خاصی برای گردشگران ایجاد خواهد کرد.

گراوند افزود: به طور قطع بدون تامین اعتبار و تجهیزات لازم این مهم تحقق نیافته و آرزوی دیرینه مردم کنگاور نسبت به مرمت و بازسازی این سازه سنگی به سرانجام نخواهد رسید و از مسئولان امر می‌خواهیم در این راستا معبد آناهیتا به عنوان بزرگترین تک بنای سنگی کشور را مورد حمایت مالی و معنوی خود قرار دهند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار