در گفت و گوی ویژه خبری مطرح شد؛

بازار سیاه تامین تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی

مشکلات کشاورزان در بخش خرید ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز در برنامه امشب گفت و گوی ویژه خبری بررسی شد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد بازرگان مشاور نظام صنفی کشاورزی ایران و عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ایران امشب ۲۴ فروردین ماه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی بازار سیاه تامین تجهیزات و ماشین های کشاورزی پرداختند.

محمد بازرگان مشاور نظام صنفی کشاورزی ایران با اشاره به اینکه کشاورزان پیشگامان سنگر تولید و سنگر امنیت غذایی هستند گفت: در حوزه تراکتور و شرایطی که در بخش کشاورزی به وجود آمده نیاز است تا واکاوی های لازم صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه در ۳۸ سال گذشته حوزه کشاورزی نیاز به ادوات کشاورزی و ماشین آلات کشاورزی به صورت روتین بوده است افزود: سالانه بین ۵ تا ۷ هزار تراکتور مورد نیاز بخش کشاورزی بوده که کشاورزان اقدام به تهیه می کردند. در چند سال گذشته به بهانه اینکه تقاضا بیشتر شده ، مرکز توسعه مکانیزاسیون به موضوع ورود پیدا کرده است.

بازرگان با اشاره به وجود اشکالات در سیستم توزیع اظهار کرد: کشاورز یک سال پشت درهای بسته است و نمی تواند تراکتور دریافت کند اما در بازار آزاد این تراکتور وجود دارد.

مشاور نظام صنفی کشاورزی ایران با اشاره به اینکه در نظام صنفی کشور معتقدیم که یکی از متخصص ترین افراد در حوزه کشاورزی، وزیر جهاد  است ادامه داد: بانک کشاورزی برای ارائه تسهیلات از کشاورز سند می خواهد، عموم کشاورزان کشور این موضوع را تایید خواهند کرد که کشاورز برای گرفتن تراکتور نیم درصد باید هزینه کارشناسی به کارشناس بانک بدهد.

وی با اشاره به اینکه کشاورز باید یک و نیم درصد کل تسهیلات را به عنوان مالیات پرداخت کند ادامه داد: همچنین ۹ درصد ارزش افزوده و ۱۵ درصد دیگر را باید کشاورز پرداخت کند . دولت می‌خواهد یارانه ۳ درصدی به کشاورز بدهد. این درصد ها در ظاهر ۲۷ درصد است ولی در باطن ۳۵ درصد از کشاورز سود تسهیلات دریافت می‌کنند.

ظرفیت تراکتورسازی در کشور ۳۰ هزار دستگاه است

عباسی مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ایران در ادامه برنامه گفت : بازار مصرف تراکتور در کشور ما سالانه ۲۰ هزار دستگاه است ،در سنوات گذشته سالانه ۱۵ هزار دستگاه بود، در دو سال اخیر به ویژه سال ۹۹، ۲۷ هزار دستگاه در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

وی  ادامه داد: ظرفیت تراکتورسازی در کشور ۳۰ هزار دستگاه است، سال گذشته ۲۷ هزار تراکتور در کشور به مردم تحویل داده شد، ۵۰ دستگاه تراکتور از بازار نشت داشته است .

عباسی با اشاره به اینکه وقتی تراکتور از کارخانه بیرون می‌آید، همه پلاک راهنمایی و رانندگی دارند اظهار کرد: مرکز توسعه مکانیزاسیون و وزارت جهاد کشاورزی در توزیع مداخله ندارد، ما اهلیت کشاورزان را می سنجیم.

وی افزود: ما در کشور برنامه تولید داریم ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار گندم، جو، کلزا در مناطق مختلف کشور تولید می شود، هر منطقه ادوات خاص خود را دارد و لذا مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی اهلیت کشاورز را می سنجد.

وی اظهار کرد: در کشور چهار و نیم میلیون بهره بردار داریم که نمی توانند صاحب تراکتور شوند، کسی که محصول بیشتری دارد در اولویت قرار می‌گیرد ،هر کسی که تراکتور گرفته تا سه سال دیگر نمی‌تواند تراکتوری را دریافت کند.

عباسی بیان کرد: ما برای استان پهناور خوزستان که قطب گندم است سهمیه بیشتری را اختصاص داده ایم. ما برنامه تولید در سطح کشور داریم، تقاضا در کشور ما کمی بیش از نیاز ها است،ما نقشی در توزیع تراکتور نداریم.

ایجاد صف خرید تراکتور سبب  قیمت کاذب در بازار آزاد شده است

حمیدرضا نامی رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین های کشاورزی در ادامه برنامه گفت: طی دو سال اخیر با اعلام نگرانی از سوی مرکز توسعه که احتمال می‌دهیم کشاورزان برای خرید بیایند ، بحث سهمیه بندی را ایجاد کرد و این سهمیه بندی ایجاد صف کرده است. این ایجاد صف سبب  قیمت کاذب در بازار آزاد شده است.

وی اظهار کرد: متاسفانه تنها راه خرید تراکتور از مرکز توسعه این است که کشاورز در نوبت بماند و حتماً باید تسهیلات بانکی دریافت کند و حتماً باید از سهمیه محدودی که برای مناطق در نظر گرفته شده است باید کشاورزان اقدام کنند.

نامی افزود: امسال سال مانع زدایی است لذا بهتر است موانع به مفهومی که مطرح می‌شود برداشته شود، باید مرکز توسعه مکانیزاسیون اجازه دهد تا کشاورزان و صنعتگران با هم مانند سنوات قبل کنار بیایند و دولت دخالت نکند.

ابراهیمی مدیرعامل تراکتورسازی در بخش دیگری از برنامه گفت:سالانه ۲۲ هزار تراکتور تولید می شود فقط ۱۱ هزار تراکتورمی فروشیم.

 

آزادی خواه عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه برنامه گفت: در حوزه ادوات کشاورزی و ماشین آلات برخی از خلأها را می‌پذیریم، سازمان  حمایت تنها مرجع قیمت گذاری است ، اینکه مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد بخواهد قیمت‌گذاری کند را نمی‌پذیریم .

وی افزود: بالغ بر ۳ هزار میلیارد ریال سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی برای خرید ماشین‌آلات تسهیلات داده است اما کماکان صفوف را می بینیم ،کشاورزان هنوز منتظر دریافت تراکتور هستند اما هنوز تراکتور به دست آنها نرسیده است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار