در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

دلایل زیان سهام‌داران در بازار سرمایه/ سودآوری بورس در افق بلندمدت

کارشناس بازار سرمایه گفت: قیمت سهام تا ۲ سال آینده سقف‌های لمس شده را رد می‌کند و افراد زیان دیده، سود خواهند کرد.

نوید اختری زاد کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص دلایل ضرر و زیان سهامداران بورسی، تصریح کرد: یکی از اشتباهات فاحشی که سبب شد، سهامداران خرد، مخصوصاً افرادی که ۶ ماه دوم سال ۹۹ به بازار سرمایه آمدند، متحمل زیان شوند، نداشتن دانش، آگاهی و آموزش کافی بود.

وی بیان کرد: رشد خوب بازار سرمایه در ۲ سال اخیر ، سبب برداشت اشتباه بسیاری از افراد شد، نسبت به اینکه بدون داشتن دانش کافی و مطالعه خاصی می توانند سود کنند. ولی بعد از گذشت زمان، بازار سرمایه روی دیگر خود را نشان داد و بسیاری از سهامداران خردی که بدون دانش و آگاهی وارد بازار سرمایه شده بودند، زیان های بسیار سنگینی را متحمل شدند.

این کارشناس بورس افزود: پیشنهاد ما به سهامداران خرد این است که، با سرمایه مازاد خود، وارد بازار شوند. زیرا، بازار سرمایه، بازار پر ریسک است. اینکه بعضی از افراد با فروش منزل، ماشین، طلا، لوازم ضروری، به امید کسب سود، سرمایه خود را وارد بازار می کنند، یکی از معضلاتی است که سهامداران در سرمایه گذاری انجام می‌دهند. زیرا  افرادی که با سرمایه مازاد خود وارد بازار سرمایه می شوند استرس کمتر و صبر بیشتری دارند.


بیشتر بخوانید


کارشناس بازار سرمایه به دیگر عواملی که در این مدت توسط افرادی حقیقی مورد توجه قرار نگرفت و سبب زیان آن‌ها شد، اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از عوامل، بحث مدیریت سرمایه است که افراد نباید به صورت تک سهم اقدام به سرمایه گذاری در بازار سرمایه کنند.

وی بیان کرد: از دلایل دیگر زیان سهامداران می‌توان، به نداشتن پلن معاملاتی در سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه اشاره کرد. اینکه فردی بدون هیچ بررسی و مطالعه قبلی اقدام به خرید و فروش می کند، سبب متحمل شدن زیان می شود. باید افراد متناسب با سرمایه، سن، میزان تحصیلات، شغل و حرفه، برای خود پلن معاملاتی داشته باشند و نمی توان یک نسخه واحد، برای همه سرمایه‌گذاران تجویز کرد.

اختری زاد  گفت: بحث دیگر که سبب زیان سهامداران شد، نداشتن حد ضرر و سود در بازار سرمایه است که این مستلزم داشتن دانش کافی در حوزه تحلیل تکنیکال و بنیادی است.

وی افزود: در حال حاضر بازار سرمایه برهه ای را می‌گذراند، که شاید هر یک دهه یکبار این اتفاق در بازار سرمایه بیفتد البته تا به حال ریزشی  به این شدت و کاهش ارزش معاملات اتفاق نیفتاده بود.

وی گفت: در حال حاضر یک دامنه نامتقارن توسط سازمان بورس اجرایی شده که این دامنه نامتقارن محاسن و معایبی دارد. از جمله محاسن آن می توان به کنترل فشار سنگین ریزش قیمت‌ سهام اشاره کرد و از معایب آن ، قفل شدن سهام به سرعت در صف فروش و کاهش تقاضا در بازار سرمایه است. این عدم تقاضا به علت نبود پول در بازار سرمایه و خروج پول های سنگین از این بازار است.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به تحلیل بنیادی، بازار بسیار ارزنده است ولی وجود هیجان و ترس در بازار، سبب به وجود آمدن صف‌های فروش در سهام شده است که تنها پیشنهاد من، با این وضع موجود در پیش گرفتن استراتژی صبر و داشتن افق بلند مدت ۱ تا ۲ ساله در بازار سرمایه است.

وی افزود: سهامداران در افق زمانی ۲ ساله از زیان خارج خواهند شد و قیمت سهام نیز در طول این مدت سقف های لمس شده را رد خواهد کرد و قطعاً سهامداران سود خواهند کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۷:۵۲ ۲۸ فروردين ۱۴۰۰
اینو که میدونیم بلند مدت به پول خودمون میرسیم ولی چه فایده ارزش پول از بین رفته .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
بورس فرمایشی
وعده سر خرمن
فهمیدیم که سودش به سهامدار نمی‌رسه
چون مدیریت دست همون قبلی هوایی که حقوق نجومی میخورن
یا کارشون نابودی سهمه میمونه
والله شرکتهای رسانده همیشه در بورس هست و خواهد بود
آخرین اخبار