روسیه خواستار مسئولیت‌پذیری ژاپن در مسئله فوکوشیما شد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه خواستار خویشتنداری ژاپن در مسئله تخلیه فاضلاب رادیواکتیو نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما به اقیانوس آرام شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، اعلام کرد که ژاپن در خصوص ریختن فاضلاب رادیواکتیو نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما به داخل اقیانوس آرام با روسیه رایزنی انجام نداده است.

او گفت: روسیه از برنامه‌های توکیو برای ریختن آب رادیواکتیو از نیروگاه هسته‌ای «فوکوشیما -۱» به اقیانوس آرام نگران است.

زاخارووا با انتشار بیانیه‌ای افزود: مسکو روی مسئولیت پذیری ژاپن در این خصوص حساب می‌کند.

در این بیانیه آمده است: روسیه نگرانی عمیق خود را در این زمینه ابراز می‌کند و انتظار دارد که دولت ژاپن میزان شفافیت لازم را نشان دهد و اقدامات خود که تهدید تشعشع هسته‌ای برای کشور‌های مربوط دارد را اطلاع دهد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین ابراز امیدواری کرد که توکیو با مسئولیت پذیری کامل با این مسئله مقابله کند و اقدامات مناسب را برای کاهش تأثیر منفی این اقدام بر محیط زیست دریایی و تخریب محیط زیست انجام دهد و برای فعالیت‌های اقتصادی سایر کشور‌ها از جمله در زمینه ماهیگیری مشکل آفرینی نکند.

«ژائو لیجیان»، سخنگوی وزارت خارجه چین، نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما نگرانی‌های شدید خود را نسبت به دفع فاضلاب رادیواکتیو برنامه ریزی شده، به ژاپن اعلام و از این کشور خواسته ایم نسبت به دفع فاضلاب رادیواکتیو از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما نگرش مسئولانه‌ای داشته باشد.

او گفت: حادثه هسته‌ای فوکوشیما یکی از جدی‌ترین حادثه‌های تاریخ جهان است. نشت مقادیر زیادی از مواد رادیواکتیو در حال حاضر تاثیر عمیقی بر محیط زیست دریایی، ایمنی مواد غذایی و سلامت انسان ایجاد کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین با اعلام اینکه مخالفت شدیدی نیز از داخل ژاپن نسبت به این موضوع وجود دارد، تاکید کرد که طرف ژاپنی باید به شیوه‌ای مسئول برای منافع عمومی جهانی و منافع مردم خود عمل کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار