در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

عرضه جوجه یکروزه ۲ هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب/ کمبودی در عرضه مرغ نیست

نایب رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی گفت: با توجه به کاهش عرضه، جوجه یکروزه ۲ هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب در بازار به فروش می‌رسد.

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ با نرخ مصوب وجود ندارد، اظهار کرد: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ گرم در خرده فروشی ها ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است.

وی افزود: با توجه به آنکه تمامی واحدهای مرغداری مرغ زنده را با نرخ مصوب عرضه می کنند، از این رو دلیل منطقی برای فروش با نرخ های بالاتر در فروشگاه ها وجود ندارد.

اسداله نژاد با بیان اینکه مشکل خاصی در تامین نهاده های دامی  وجود ندارد، گفت: هم اکنون ذرت و کنجاله با نرخ مصوب در اختیار مرغدار قرار می گیرد.

این مقام مسئول از کمبود جوجه یکروزه در بازار خبر داد و گفت: کاهش عرضه جوجه موجب شده قیمت در بازار غیر واقعی بالا رود به طوریکه قیمت هر قطعه جوجه یکروزه با نرخ مصوب ۲ هزار تومان فاصله دارد.

وی با اشاره به اینکه نیازی به واردات جوجه نداریم، افزود: اگر از پتانسیل تولید جوجه بدرستی استفاده کنیم، نه تنها نیازی به واردات نداریم، بلکه همیشه صادرات تخم مرغ نطفه دار داریم که در برخی مواقع مدیریت ناصحیح باعث شده مزیت صادرات از بین رود.

اسداله نژاد با بیان اینکه نیازی به واردات تخم مرغ نطفه دار و جوجه یکروزه نیست، گفت: با توجه به ممنوعیت صادرات جوجه باید مشخص شود که جوجه هایی که بدون مجوز از واحد مرغ مادر خارج شدند، کجا رفته اند؟ چرا که با احتمال پدیده قاچاق، عرضه جوجه کاهش یافته است.

این‌مقام مسئول نرخ مصوب هر قطعه جوجه یکروزه را ۴ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون هر قطعه جوجه با نرخ ۶ هزار و ۲۰۰ تومان در بازار عرضه می شود.

وی از کمبود شدید جوجه خبر داد و گفت: علی رغم اختلاف ۲ هزار تومانی قیمت مصوب با نرخ بازار، اما در برخی مواقع امکان تامین با این نرخ هم وجود ندارد که این موضوع تولیدکنندگان را دچار چالش کرده است.

اسداله نژاد ادامه داد: با توجه به میزان جوجه ریزی که در ماه های شهریور، مهر و آبان سال گذشته صورت گرفته، پیش بینی می شود که در ۶ ماهه نخست امسال با کمبود جوجه مواجه هستیم که دولت باید تمهیداتی را در این باره اتخاذ می کرد تا جوجه یا تخم مرغ نطفه دار بصورت غیرقانونی از کشور خارج نمی شد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران با اشاره به واردات جوجه و تخم مرغ نطفه دار بیان کرد: با توجه به تفاوت قیمت ارز ۲۵ هزار تومانی با ۴۲۰۰ تومانی باید نظارت بیشتری بر بازار صورت بگیرد تا ماجرای واردات گوشت با ارز ۴۲۰۰ تومان و عرضه با نرخ ۱۰۰ هزار تومان در بازار برای جوجه تکرار نشود.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: در حال حاضر مرغداران برای تامین جوجه یکروزه دچار چالش هستند به گونه ای که حتی با نرخ ۶ هزار و ۲۰۰ تومان هم نمی توانند تامین کنند.

وی با اظهار نگرانی نسبت به آینده تولید مرغ گفت: بنابر آمار تا تاریخ ۲۴ فروردین کمتر از ۸۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته  که با میزان ۱۲۵ میلیون قطعه ای که در هر ماه باید جوجه ریزی صورت گیرد، اختلاف معناداری دارد که اگر این کمبود رفع نشود، بازار مرغ در اردیبهشت با چالش روبرو می شود.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه جوجه یکروزه بالاتر از نرخ مصوب به ندرت در بازار پیدا می شود، گفت: بخشی از این کمبود و عرضه بالاتر از نرخ مصوب را می توان به قاچاق جوجه از مرزها تعمیم داد.

وی با اشاره به اینکه مشکلی در بحث تامین مرغ وجود ندارد، بیان کرد: در بحث توزیع مشکلات و نواقصی وجود دارد که موجب شده مرغ با نرخ مصوب در برخی فروشگاه ها عرضه نشود.

اسداله نژاد در پایان تصریح کرد: با توجه به ازدیاد عرضه در برابر تقاضا هیچ بهانه ای برای عرضه مرغ بالاتر از نرخ مصوب وجود ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار