در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

عمویی: هدف از حادثه نطنز ایجاد چالش جدی در صنعت هسته‌ای بود / خوش چشم: آمریکا به دنبال توافق‌های چند مرحله‌ای با ایران است

سایه روشن دور جدید جلسات کمیسیون برجام در وین موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری ٢۵ فروردین ماه بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سایه روشن دور جدید جلسات کمیسیون برجام در وین شامگاه ۲۵ فروردین ماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و خوش چشم کارشناس روابط بین الملل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه خرابکاری در نطنز به عنوان یکی از مراکز غنی‌سازی کشور رخ داده است گفت: نشانه‌ها و قرائنی وجود دارد که دست رژیم صهیونیستی در این ماجرا بوده است هدف گذاری اولیه این بوده که برنامه هسته‌ای ما دچار چالش جدی شود، در این ماجرا رویکرد‌های مختلفی وجود دارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: یکی از گزینه‌ها و پیام‌هایی که این خرابکاری برای ما داشت این است که اگر چیزی را در مذاکرات حاضر نیستید بدهید ما با خرابکاری آن را می‌خواهیم بگیریم.

وی افزود: تصمیم به غنی‌سازی ۶۰ درصد برای رسیدن به رادیو دارو‌ها هرچند هدفی موفقیت آمیز است، اما یک پیام روشن دارد که دست جمهوری اسلامی خالی نیست و در هیچ مقطعی با دست خالی حاضر به مذاکره نیست و از موضع ضعف وارد مذاکره نمی‌شود، دستاورد‌هایی که در این چند وقت در برنامه هسته‌ای داشتیم همه فرصت‌های جدیدی برای کشور است تا بتوانیم از موضع قدرت با طرف مقابل مواجه شویم.

عمویی با اشاره به اینکه آژانس انرژی بین المللی اتمی گزارش می‌دهد که ایران تعهداتش را انجام داده است یا نه افزود: ما به این قطعیت باید برسیم که تحریم‌ها واقعاً لغو شده است یا نه، در دوره قبل که برجام اجرا شد و بعد از اجرای برجام یکی از چالش‌های اساسی این بود که در ظاهر خیلی از تحریم‌ها برداشته شده بود و می‌گفتند که این تحریم‌ها برداشته شده، ولی وقتی یک شرکت می‌خواست با ایران همکاری کند با مانع مواجه می‌شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: افزایش سطح غنی سازی پیامی به واشنگتن بود که ایران در موضع ضعف قرار نمی‌گیرد، طی روز‌های آتی به سطوح قبلی فعالیت هسته‌ای خود باز می‌گردیم.

وی گفت: نطنز یکی از ابزار‌های قدرت کشور ما در موضوع غنی‌سازی است، اتفاقی که در نطنز افتاده مربوط به قسمت تولید برق است، در قسمت غنی‌سازی حادثه رخ نداده بلکه به دلیل قطع برق سانتریفیوژ‌های که فعال بوده بخشی خاموش شده است، در آن مقطع هم حتی یک لحظه نبوده که غنی‌سازی متوقف شود، اما خاموش شدن می‌تواند به بخشی از دستگاه‌ها آسیب وارد کند.

عمویی ادامه داد: کارشناسان دستگاه‌ها را مورد بررسی قرار داده اند تا موضوع به درستی روشن شود، این حادثه از جهات مختلف قابل توجه است، اقدام خرابکارانه در مورد سایت‌های هسته‌ای فعال بر خلاف قوانین بین‌المللی است، زیرا می‌تواند با نشت رادیو اکتیو به مردم آسیب برساند و لذا جنایت علیه بشریت است که کشور ما امروز به شدت به این موضوع واکنش نشان داده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: در این شرایط کشور‌های اروپایی ابراز نگرانی از غنی‌سازی ۶۰ درصد کردند، سوال اصلی این است که چرا از این حادثه ابراز نگرانی نکردند، وقتی حادثه اتفاق می‌افتد کجا بودید، طرف آمریکا یی هم سعی می‌کند تا خود را از این ماجرا کنار بکشد، زیرا می‌خواهد موقعیت خود را در گفتگو‌های پیش رو با ۱+۴ تنزل ندهد.

وی بیان کرد: در این شرایط کشور تصمیم می‌گیرد قدرت‌ها و توانمندی‌های خود را در موضوعات مختلف بروز بدهد، یکی از آن‌ها فعال کردن غنی سازی ۶۰ درصد است، ما به زودی به توانمندی سابقمان برمی گردیم و حتی فراتر از آن در روز‌های پیش رو می‌توانیم مجدد برگردیم، سانتریفیوژ‌های نسل یک با سانتریفیوژ‌های مشابه با توانمندی ۵۰ درصد بیشتر نصب می‌شوند و پیشرفت به سمت غنی‌سازی ۶۰ درصد برای تولید رادیودارو یکی از ظرفیت‌های کشور است.

عمویی با اشاره به اینکه ما در موضع ضعف نیستیم و ابزار‌های کشور در حوزه هسته‌ای زیاد است عنوان کرد: این دانش در کشور بومی شده و در حوزه‌های مختلف توسعه پیدا کرده است و اینگونه نیست که با یک عملیات نگران باشیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: به طرف آمریکایی به روشنی این پیام صادر شده که چه مستقیماً رژیم صهیونیستی و چه با چراغ سبز آن‌ها این کار صورت گرفته باشد، ایران در موضع ضعف قرار نمی‌گیرد، به همین دلیل است که با دست برتر و با آغاز غنی سازی ۶۰ درصد دیپلمات‌های ما در وین هستند و از این موضع وارد گفتگو شدند.

وی ادامه داد: آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد یکی از الزامات قانون اقدام راهبردی است، لذا برای تامین نیاز‌های صلح آمیز کشور بیش از ۲۰ درصد هم در صورت لزوم غنی‌سازی انجام خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی اظهار کرد: طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای دو آفت تاثیرات اقتصادی و نگرانی اجتماعی را دارد، راستی آزمایی لغو تحریم‌ها سه تا شش ماه زمان خواهد برد.

سید مصطفی خوش چشم کارشناس روابط بین الملل گفت: هدف راهبردی آمریکا این است که ما را پله پله به توافق‌های پی در پی و متوالی ببرد تا کلاً قدرت جمهوری اسلامی ایران را مهار و محدود و سپس متوقف کند و رشد منفی بدهد.

وی با تأکید بر این که راهبرد آمریکا، سیاست مهار است ادامه داد: علاوه بر این راهبرد، مانیفست حزب دموکرات در دوران تبلیغات ریاست جمهوری همین بود و بایدن هم اصرار کرد که می‌خواهیم به برجام برگردیم و در پی توافقات بعدی باشیم، اما به محض این که او به قدرت رسید، رفتار متضاد نشان داد یعنی اصلاً از ایران و برجام صحبت نمی‌کرد، زیرا می‌خواست بگوید جمهوری اسلامی ایران و برجام، اولویت من نیست و چین، روسیه و مسائل داخلی برایم اولویت است.

خوش چشم با اشاره به قانون مجلس مبنی بر اقدام راهبردی ایران گفت: غنی سازی ۲۰ درصد و کار بر روی سانتریفیوژ‌های پیشرفته؛ سیاست بایدن را تغییر داد و آمریکایی‌ها پیشنهاد دادند که در قبال متوقف کردن این دو کار؛ پول‌های بلوکه شده شما را آزاد می‌کنیم و چند تحریم را هم بر می‌داریم، ایران نپذیرفت و سپس حادثه خرابکاری رخ داد و این دو اهرم ما را مورد حمله قرار دادند.

خوش چشم افزود: آن‌ها نمی‌خواهند با این کار، مذاکرات را بر هم بزنند بلکه این کار در راستای مذاکرات و تقابل با ایران انجام می‌شود تا اهرم فشار ایران را تضعیف و قدرت چانه زنی ما را کم و دست برتر را پیدا کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
اگر ایران برای رادیو داروها و صنعت و کشاورزیة نیاز به غنی سازی 20 و یا 60 درصد دارد، چرا بایستی مطابق برجام 3.67 درصد تولید کند؟؟؟؟
بقیه را هم با قیمت گزاف از غربیها و چین و روسیه و ... بخرد؟؟؟
با اینکار کشور را هم محدود و هم وابسته می کنند و ارز کشور را خارج می کنند!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۳:۰۱ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
تحلیل دکتر خوش چشم رو قبول دارم خیلی عالی تفسیر میکنند
آخرین اخبار