سخن روز؛

کرونا ویروس وحشی و بی رحم، به دنبال مشتری‌های خودش می‌گردد

دومین نوروز متفاوت و دلهره‌آور برای ایرانیان، پس از گذشت یک سال کرونایی سخت و طاقت‌فرسا، با پایانی نامعلوم ، یک ماه است که آغاز شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد،  علیرغم توصیه‌ها و هشدار‌های وزارت بهداشت، مبنی بر سفر نکردن و در خانه ماندن به دلیل قطع زنجیره شیوع کرونا و پیشگیری از افزایش تعداد مبتلایان به این ویروس غیر قابل کنترل، اما برخی بنا به استدلال‌ها و علل مختلف، راهی سفر شدند و مقصد شهر‌های مسافرپذیری را انتخاب کردند؛ استان‌هایی که این روز‌ها با توجه به آمار بالای مسافر نوروزی و رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی، حال و احوال خوشی ندارند.

اما نکته‌ای که این روز‌ها نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند، کرونای جهش یافته است، کرونا آن هم از نوع انگلیسی، فرقی بین کوچک و بزرگ، جوان یا پیر قائل نمی‌شود.

رونق سفر‌های نوروزی در کنار بازارگردی قبل از عید و تجمعات و دید و بازدید‌های نوروزی باعث شده این روز‌ها شاهد اوج گیری مجدد تعداد مبتلایان روزانه به کرونا و فوتی‌ها باشیم.


بیشتر بخوانید


گسترش روز افزون شمار مبتلایان به ویروس کرونا در فروردین ماه امسال، میزان نگرانی را هر روز بیشتر می‌کند چرا که وضعیت نشان‌دهنده ساده‌انگاری و کاهش رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم است و در صورت کنترل نشدن با موج سهمگین ابتلای به این بیماری روبه‌رو خواهیم شد.

ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در حال اشباع از بیماران کرونایی/ به هیچ وجه از خانه خارج نشوید

مجید شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: در حال حاضر به طور تقریبی تمام ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در چهارمحال و بختیاری در حال اشباع از بیماران کرونایی است.

او اظهار داشت: در صورتی که روند صعودی مبتلایان به کووید ۱۹ در استان ادامه یابد، طی دو روز آینده باید از بقیه ظرفیت‌های درمانی که برای بیماران غیر کرونایی در بیمارستان‌ها در نظر گرفته شده استفاده کنیم.

شیرانی با اشاره به محدودیت ظرفیت‌های بیمارستانی استان افزود: در صورت عدم کنترل بیماری ممکن است از دیگر نقاط غیر بیمارستانی برای بستری بیماران استفاده شود که با تراکم زیاد بیمار و بستری خارج از مراکز بیمارستانی، ارائه خدمات خارج از استاندارد خواهد بود و برای بیماران بدحال کرونایی مشکلات متعددی پیش می‌آید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه سونامی چهارم کرونا همه کشورو استان‌ها را فراگرفته از مردم خواست: طی یک هفته تا ۱۰ روز آینده به هیچ وجه از خانه خارج نشوند و از تراکم و مراوده با افراد خودداری کنند.

او ادامه داد: گرفتاری در این مدت باعث جلوگیری از ارائه خدمات بیمارستانی می‌شود و عواقب بسیاری برای مردم به دنبال دارد.
شیرانی گفت: با اضافه شدن ۱۳ مرکز در حوزه بیماران سرپایی، هم اکنون ۳۵ مرکز در استان در بخش سرپایی مشغول به ارائه خدمت هستند.

او افزود: به دنبال محدودیت ظرفیت بیمارستان ها، هم اینک به ناچار باید بعضی بیماران را به صورت سرپایی درمان کرد و از بستری آنان بپرهیزیم.

شیرانی اضافه کرد: پیش بینی شده نقاهتگاهی با همکاری اورژانس و بسیج سپاه پاسداران استان تجهیز و آماده شود تا در صورت تکمیل ظرفیت بیمارستانی، بیماران در این مکان تحت مراقبت و درمان قرار گیرند.

او ادامه داد: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون ۵ هزار نفر در مراکز درمانی استان بستری شدند بر این اساس به طور متوسط حدود ۷۰ تا ۸۰ بیمار در هفته در بیمارستان‌ها بستری شده اند، در حالی که هم اکنون روزانه این تعداد بیمار مثبت بستری اعلام می‌شود.

شیرانی با اشاره به وضعیت نگران کننده اضافه شدن روزانه ۱۰ تا ۲۰ درصد به شماره بستری شدگان در مراکز درمانی گفت: چنانچه تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های استان به بیش از ۵۰۰ نفر برسد، باید از ظرفیت خارج بیمارستانی استفاده شود.

او افزود: جهت راه اندازی بخش خارج بیمارستانی نیاز به تجهیزات اولیه همچون تخت و کپسول اکسیژن و مسائل لوژستیک است که با یاری همه سازمان‌ها و ادارات باید تأمین شود.

شیرانی اضافه کرد: مهمترین نیاز کنونی دانشگاه علوم پزشکی کپسول‌های اکسیژن است و مجمع خیرین دانشگاه آمادگی دریافت هرگونه کمک در این زمینه را دارد.

نوزاد ۷ ماهه تا مرد ۹۵ ساله درگیر کرونا شدند

در حال حاضر ۱۰۳ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در بخش‌های مختلف کرونایی بیمارستان بروجن بستری هستند و تحت نظر قرار دارند.

علیخانی مدیر بیمارستان ولیعصر (عج) بروجن گفت: در حال حاضر ۱۰۳ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در بخش‌های مختلف کرونایی بیمارستان بستری هستند و تحت نظر قرار دارند.

او افزود: ۱۹ مورد از موارد بستری صرفا مربوط به شب گذشته تا صبح امروز بوده که به بیمارستان مراجعه کرده اند.

علیخانی اضافه کرد: از مجموع تخت‌های بستری موجود در بیمارستان تنها ظرفیت ۹ تخت به صورت خالی باقی مانده است.

او ادامه داد: بخش روانپزشکی تعطیل و پرسنل پرستاری در بخش عفونی بکارگیری شده است.

علیخانی گفت: سه نوزاد ۷، ۱۱ و ۱۳ ماهه و یک کودک ۲ ساله مبتلا به کرونا در بیمارستان بستری بوده و ۲ مادر باردار نیز (یک مبتلا، یک مشکوک) تحت نظر قرار دارند.

او افزود: در حال حاضر ۱۱ بیمار بدحال در بخش ICU بستری بوده که در جمع بیماران مبتلا مرد ۹۵ ساله نیز وجود دارد.

فراخوان ۱۵۰ پرستار در شرایط کرونا

۱۵۰ پرستاربرای کمک به کادر درمان چهارمحال و بختیاری فراخوان شدند.

معاون پشتیبانی، توسعه و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت:با توجه به شیوع گسترده و عمودی بیماری کرونا در استان بیش از ۸۰ درصد ازتخت‌های بیمارستان‌ها اشغال شده و حتی تخت‌های بخش‌های دیگر برای خدمات رسانی بهتر به کرونایی‌ها به کارگرفته شد.

صالحی فرد افزود: با توجه به خستگی‌های نیرو‌های کادر درمان و رسیدگی دقیق‌تر به بیماران مبتلا ۱۵۰ کارشناس پرستاری فراخون شدند.

او گفت: ۱۵۰ کارشناس پرستاری از نیرو‌های طرحی، نیرو‌هایی که طرح آن‌ها پایین یافته، ولی می‌توانند برگشت به کار داشته باشند و نیرو‌های ۸۹ روزه به کار گرفته می‌شود.

کرونا ویروسی است که در انتظار سهل انگاری‌های ماست، اما در این میان برخی با بی‌تفاوتی در قبال شیوه نامه‌های بهداشتی آتش همه گیری کرونا را شعله ورتر می‌کنند و خیلی‌ها هم هستند که با اعتقاد به اصل پیشگیری بهتر از درمان است، سعی می‌کنند با رعایت نکات بهداشتی، نسخه کرونا را برای همیشه بپیچند لذا روز‌های سخت کرونایی را فراموش نکنیم، چون برای مقابله بهتر و موثرتر با این ویروس مرموز تجربه‌ای گرانبهاست.

کرونا ویروس وحشی و بی رحم، به دنبال مشتری‌های خودش می‌گردد. پیر و جوان نمی‌شناسد و اگر دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنیم خیز بر می‌دارد. این ویروس وحشی از هر فرصتی برای طغیان استفاده می‌کند. حالا اگر می‌خواهیم آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا، کاهش پیدا کند باید همچنان و بیشتر از قبل، شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.