وزیر خارجه آمریکا: خود را متعهد به شراکت پایدار با افغانستان و مردم این کشور می‌دانیم

آنتونی بلینکن با سفر به افغانستان بر تعهد ایالات متحده بر حمایت از دولت این کشور تاکید کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی‌ای پی تی ان، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: زمان خروج از افغانستان فرا رسیده است و ما نیرو‌های خود را تا بیستمین سالگرد یازدهم سپتامبر از این کشور خارج می‌کنیم.

بر این اساس، بلینکن تاکید کرد: من امروز به افغانستان آمدم، زیرا برای من و رئیس جمهور بایدن مهم است تا شخصا پیام تعهد آمریکا برای شراکت پایدار با افغانستان و مردم این کشور را اعلام کنم. همانطور که رئیس جمهور بایدن دیروز اعلام کرد ما نیرو‌های خود را تا بیستمین سالگرد یازدهم سپتامبر از افغانستان خارج می‌کنیم. ما به هدفی که بیست سال پیش تعیین کرده بودیم، رسیدیم. ما هرگز قصد نداشتیم حضور نظامی دائمی در اینجا داشته باشیم.

وی مدعی شد: تهدید القاعده در افغانستان به شکل قابل توجهی کاهش یافته است و عدالت درباره اسامه بن لادن، سرکرده این سازمان اجرا شد. ما سال‌ها بر خروج نظامی از افغانستان تاکید کرده بودیم. آن زمان هم اکنون فرا رسیده است، اما حتی زمانی که نیرو‌های ما به کشور باز می‌گردند، شراکت ما با افغانستان ادامه دار و شراکت امنیتی ما پایدار خواهد بود. حمایت قوی دو حزب درباره این تعهد در قبال نیرو‌های امنیتی افغانستان وجود دارد. ما دپیلماسی خود را با دولت افغانستان‏ و طالبان افزایش خواهیم داد و کشور‌های منطقه و سراسر جهان باید در قبال آینده افغانستان سهم خود را ایفا کنند.

این مقام آمریکایی ادعا کرد: ما در کنار مردم افغانستان و در تلاش آن‌ها برای آینده شکوفاتر، با سرمایه گذاری اقتصادی و کمک به توسعه باقی خواهیم ماند. ما به حمایت از جوامع مدنی و دفاع از برابری حقوق زنان از جمله مشارکت جدی آن‌ها در مذاکرات پیش رو و نمایندگی آن‌ها به اندازه برابر در جامعه ادامه خواهیم داد. ما سنت آمریکایی (!) در فراهم کردن کمک‌های بشردوستانه را برای افراد بسیار نیازمند از جمله زنان، دختران و آوارگان حفظ خواهیم کرد.

من این پیام را در تمام مدت نشست با رئیس جمهور غنی، رئیس اجرایی عبدالله و نمایندگان جامعه مدنی که هر روز برای تغییر در جوامع خود در سراسر کشور تلاش می‌کنند، مطرح کردم. آمریکا شریک ثابت قدم افغانستان باقی خواهد ماند و ما می‌خواهیم مردم افغانستان، کشور‌های منطقه و جامعه بین المللی این حقیقت را بدانند و همچنین این پیامی مهم برای طالبان است.

آنتونی بلینکن گفت: همان طور که می‌دانید من از بروکسل به اینجا آمدم، ما درآنجا با همه شرکایمان در ناتو رایزنی کردیم و پیامی که من از آن‌ها شنیدم، قوی و واضح است: آن‌ها از کار با ما در بیست سال گذشته افتخار می‌کردند و به همان اندازه متعهد به ادامه شراکت با افغانستان هستند. این برای همه ما تا الان مسیری دراز بود.

وی در پایان گفت: در ماه‌های آینده، کار‌ها و برنامه ریزی‌های زیادی هست که باید انجام شوند تا اطمینان یابیم این خروج مسئولانه، آگاهانه و ایمن است، اما حمایت ما از افغانستان به صورت اقتصادی و دیپلماتیک و سیاسی ادامه خواهد یافت. من باید در این حرکت رو به جلو شجاعت فوق العاده، قدرت و فداکاری نیرو‌های ما را که در دو دهه گذشته در افغانستان خدمت کردند، به یاد آوریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
باید تو انتخابات افغانستان نماینده داشته باشیم شاید رأی آورد
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۶:۰۷ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
شریک اشغالگر زورکی هم یک پدیده جدید آمریکایهای خبیث جنایتکاران تروریست است که این رو هم تازه فهمیدیم !!! ای عجب مش رجب شریک ناخواسته مگه داریم مگه میشه !!! .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
آخرین اخبار