رونق صنعت چوب با زراعت صنوبر در زنجان

رئیس اداره جنگلداری منابع طبیعی استان زنجان گفت: ترغیب علاقمندان به زراعت صنوبر یکی از موثرترین راه‌های جلوگیری از تخریب منابع طبیعی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، معانی رئیس اداره جنگل کاری و جنگلداری منابع طبیعی استان زنجان گفت: ترغیب علاقمندان به زراعت صنوبر و بهره برداری از آن در صنعت چوب یکی از موثرترین راه‌های جلوگیری از تخریب منابع طبیعی است.

او با بیان اینکه امروزه جنگل‌های طبیعی توان تأمین چوب مورد نیاز را ندارند، افزود: با این حال به منظور تأمین چوب مورد نیاز جامعه، جنگل کاری با گونه‌های سریع الرشد در خارج از عرصه جنگل‌های طبیعی امری ضروری است.

معانی ادامه داد: راهکار‌های مختلفی برای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی پیشنهاد می‌شود، اما یکی از موثرترین راه‌ها برای ممانعت از قاچاق چوب و خسارات جبران ناپذیر به طبیعت، ترغیب علاقمندان به زراعت صنوبر و بهره برداری از آن در صنعت چوب است.

او  با بیان اینکه با زراعت چوب از راه قانونی می‌توان درآمدزایی داشت، گفت: با این روش می توان چوب مورد نیاز بازار را  تأمین و برای چند نفر هم اشتغالزایی کرده و خسارت‌های وارده به جنگل‌ها را به حداقل  رساند.

معانی با بیان این که پارسال ۱۰۰ هزار اصله نهال صنوبر در استان زنجان تولید و در بین متقاضیان توزیع و کشت شد، گفت: برای امسال نیز با عنایت به ابلاغ برنامه‌های تولید و افزایش تولید در کشور، اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان به تبعیت از آن اقدام به کاشت قلمه صنوبر به میزان ۲ تا ۳ برابر سال ۱۳۹۹ کرده است که در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ در بین زارعان و متقاضیان در سراسر استان زنجان توزیع خواهد شد.

رئیس اداره جنگل کاری و جنگلداری منابع طبیعی استان زنجان ادامه داد: در کاشت صنوبر به ازای هر هکتار برای یک نفر به صورت مستقیم و یک نفر نیز به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی می‌شود.

او افزود: با توجه به افزایش قیمت چوب صنوبر، این صنعت می‌تواند در سال‌های آینده جزو کشت‌های پرسود در استان و کشور از لحاظ درآمدزایی محسوب شود.

معانی گفت: در حال حاضر درخت صنوبر یکی از منابع مهم تولید چوب کشور بوده و در صنایع کاغذسازی، ساختمان‌سازی، کبریت‌سازی، نئوپان و سلولزی کاربرد دارد.

رئیس اداره جنگل کاری و جنگلداری منابع طبیعی استان زنجان افزود: می‌توان گفت که استان زنجان یکی از قطب‌های تولید صنوبر کشور است که با برداشتن موانع از جمله تأمین اعتبار از صندوق توسعه ملی می‌توان تعداد آن را  بالا برد.

 

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.