برداشت نوبرانه‌های سرخ و صورتی بهار

عضو هیأت علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: برداشت گل محمدی در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی استان آغاز شده است.

ابراهیمی عضو هیأت علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: کاشت گل محمدی به عنوان یکی از گیاهان استراتژیک در مجتمع تحقیقات گیاهان از سال ۹۸ آغاز شد که در پاییز پارسال بیش از ۷ هزار قلمه از بوته‌های یک ساله آن تکثیر شد.

او افزود: امسال با کاشت این قلمه‌ها، سطح زیر کشت آن به بیش از یک هکتار افزایش خواهد یافت.

ابراهیمی ادامه داد: با شروع گل دهی بوته‌های پارسال از اواسط فروردین ماه، عملیات جمع آوری و خشک کردن گل و غنچه گل محمدی آغاز شده که پیش بینی می‌شود تا اواسط اردیبهشت ماه نیز ادامه پیدا کند.

عضو هیأت علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: گل محمدی با نام علمی Rosa Damascena یکی از انواع بسیار معطر گل رز است که به صورت گل تازه، گل خشک، غنچه خشک، گلاب و اسانس مورد استفاده قرار می‌گیرد.


بیشتر بخوانید


او با بیان اینکه ایران یکی از کشور‌های تولید کننده گل محمدی در جهان است، تصریح کرد: خشکسالی‌های اخیر در استان و محدودیت منابع آبی از یک طرف و مقاومت گل محمدی به کم آبی، آن را به گیاهی مناسب برای اقلیم استان تبدیل کرده است.

ابراهیمی با بیان اینکه استان ما تنها حدود ۱ درصد از کل تولید گل محمدی در کشور را به خود اختصاص داده است، عنوان کرد: انجام پژوهش‌های کاربردی روی این گیاه ارزشمند توسط محققین گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی از جمله مهم‌ترین اهداف کاشت آن در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی بوده که به تولید سرکه گل محمدی به عنوان یکی از نتایج این تحقیقات می‌توان اشاره کرد.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.