مدیرعامل شرکت ملی گاز:

«سازوکار» مهمتر از «ساخت‌وساز» است/ «تغییر مدیریت»‌ جایگزین «مدیریت تغییر» شده است

منتظرتربتی گفت: متأسفانه آنقدر که به «ساخت‌وساز» اهمیت می‌دهیم، به «سازوکار» اهمیت نمی‌دهیم و بیشتر از آنکه به فکر «مدیریت تغییر» باشیم، به فکر «تغییر مدیریت»‌ها هستیم.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن منتظر تربتی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در جلسه افتتاحیه ممیزی مدیریت نظام یکپارچه (IMS)، بیان کرد: واقعیت مهمی که در سازمان‌ها و در نگاه کلان‌تر در فرهنگ کشور ما وجود دارد، آن است که متأسفانه آن‌قدر که به «ساخت‌وساز» اهمیت می‌دهیم، به «سازوکار» اهمیت نمی‌دهیم؛ شاید از این رو است که در کشور، بیشتر با مدیران ساخت‌وساز روبه‌رو هستیم تا مدیران سازوکار!

او اظهار کرد: در سازمان ما هم به همین نحو است؛ در واقع، مدیران ما هم آن‌قدر که به تولید علاقه دارند، شاید به کار‌های ستادی و سازوکاری علاقه نداشته باشند. شاید هم در سازمان‌ها، چندان به مدیران سازوکاری اهمیت داده نمی‌شود. این در حالی است که برعکس تصور آنان، سازوکار است که اهمیت دارد و کمک می‌کند تا بتوان وقت خود را مدیریت کرده و سراغ کار‌هایی که «نباید» انجام داد، نرفت!

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه ما معمولاً با تغییر مدیرانی که نمی‌توانیم با آن‌ها کار کنیم، بیشتر از آنکه به فکر «مدیریت تغییر» باشیم، به فکر «تغییر مدیریت»‌ها هستیم، گفت: این فرهنگ چندان با سازوکار جور نیست و بیشتر با مدل تغییر مدیریتی همراه است ولی چون در بخش‌های مختلف شرکت ملی گاز ایران بودم، یعنی هم در بخش ساخت‌وساز و فرآیندی و هم در ستاد، می‌دانم که اگر ستاد ما، ستاد تسهیل‌گری باشد و بتواند سازوکار‌ها و فرآیند‌های مناسبی را اتخاذ کند، چقدر این امر می‌تواند در کار ساخت‌وساز‌ها و بهبود فرآیند‌ها مؤثر باشد و کمک کند.

او در ادامه افزود: این مهم به ما کمک می‌کند تا سازوکار‌های خود را به خوبی تبیین و فرآیند‌های مناسبی را اتخاذ کرده تا کمک حال شرکت‌های تابعه خود باشیم.

مدیرعامل شرکت گاز ایران همچنین اظهار کرد: از تمامی مدیران شرکت و دست‌اندرکاران تقاضا دارم تا از این فرصت به نحو احسن استفاده کنند؛ چرا که فرصت ممیزی، فرصتی برای یافتن نقاط ضعف و بهبود سازمان و همچنین اصلاح نقاط ضعف آن است.

او تصریح کرد: ما باید بتوانیم نتایج ممیزی را به درون فرآیند «مدیریت تغییر» ببریم و از دل آن، نقاط بهبود را کشف کنیم، در غیر این صورت، باز هم به همان ساخت‌وساز می‌رسیم؛ تولید یک سری فرآیند بدون رسیدن به نقاط بهبود!

تربتی ادامه داد: خوشبختانه شرکت ملی گاز ایران به دلیل نوع ساختار و خدمتی که به مردم ارائه می‌دهد، در درون خود، یک اصلاح فرآیند و اقدامات را شاهد بوده، به بیان دیگر، این ساختار به‌نوعی، خودممیزی داشته و مردم، ناخودآگاه، همیشه در حال ممیزی کردن سازمان بوده‌اند.

معاون وزیر نفت در امور گاز در پایان، با بیان اینکه این ممیزی مردمی باعث شده تا نگاه به شرکت ملی گاز ایران، نگاه به یک سازمان خدمتگزار باشد، تصریح کرد: اکنون که همه شرکت گاز را به‌عنوان یک سازمان پیشرو می‌شناسند، وظیفه ما بسیار سنگین‌تر است؛ چراکه اکنون با برخورداری ۹۶ درصدی جمعیت کشور از نعمت گاز که آمار بی‌نظیری در دنیاست، باید بیشتر به فکر پایداری شبکه و ایجاد و استفاده از فرآیند‌ها بود تا سازمانی بهتر و پویاتر را شاهد باشیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: گازرسانی ، گاز طبیعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار