گاردین معتقد است سرازیر شدن سلاح‌های غیرقانونی از آمریکا به کشور‌های آمریکای مرکزی عامل تشدید خشونت‌ها در این منطقه است.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه انگلیسی گاردین  در تحلیلی به قلم «ایوان گریلو» نوشت: طی یک درگیری مسلحانه در محله‌ای در شهر سن پدرو سولا در هندوراس یک دختر ۱۲ ساله به نام کاتری راموس زخمی شد. گلوله به نخاعش اصابت کرده بود و وی برای همیشه فلج شد. وی سال گذشته بر اثر زخم‌های ناشی از فلج که موجب عفونت خونش شده بود، درگذشت.

این اتفاق غم انگیز دو موضوع مختلف را در آمریکا مطرح می‌کند: سلاح و پناهندگان. این دو موضوع ربطی به یکدیگر ندارند، اما دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، باید برای یافتن راه حل به هر دوی آن‌ها توجه کند.

در این تحلیل آمده است که سرازیر شدن سلاح‌های غیرقانونی از آمریکا به مکزیک، آمریکای مرکزی و سراسر این نیمکره موجب شده است که قاره آمریکا به منطقه‌ای تبدیل شود که بیشترین قتل و کشتار در جهان در آن صورت می‌گیرد. هزاران نفر از خشونت‌ها در مثلث شمالی آمریکای مرکزی [سه کشور گواتمالا، هندوراس و السالوادور]می‌گریزند و به دنبال پناهندگی در آمریکا هستند و در نتیجه به فشار مهاجران غیرقانونی در این کشور می‌افزایند.

نویسنده این مقاله در ادامه نوشت: برای تحقیق درباره قاچاق سلاح به مدت چهار سال از مکان‌های مختلف از جمله بزرگترین نمایشگاه سلاح در جهان در لاس وگاس تا بازار‌های مواد مخدر در بالتیمور و گور‌های جمعی در مکزیک دیدن کرده و گستردگی قاچاق و ناتوانی سیاسی آمریکا در انجام اقدامات اساسی برای جلوگیری از آن وی را متحیر کرده است.

گاردین می‌نویسد که در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۹، بیش از ۱۷۹ هزار سلاح در مکزیک و پنج کشور آمریکای مرکزی توقیف شد که منشا آن‌ها فروشگاه‌ها یا کارخانجات ساخت سلاح در آمریکا بود. وزارت امور خارجه مکزیک معتقد است که این جزئی از قضیه است و تخمین می‌زند که بیش از دو میلیون سلاح در این یک دهه از رودخانه ریو گرانده وارد مکزیک و این کشور‌ها شده اند.

منشاء این سلاح‌ها بازار قانونی سلاح در آمریکا است - بزرگ‌ترین بازار در جهان با ۳۹۳ میلیون سلاح در دست مردم عادی. این سلاح‌ها سپس به چهار طریق وارد بازار سیاه موازی می‌شوند: فروش خصوصی، خریداران ناشناس (کسانی که هیچ سابقه‌ای از خرید سلاح ندارند)، دزدی از فروشگاه‌های سلاح و فروش قطعات اسلحه برای ساخت سلاح‌هایی بدون شماره سریال.

قاچاقچیان این سلاح‌ها را از ایالت‌هایی با قوانین آزادتر مانند ویرجینیا و جورجیا به شهر‌هایی با قوانین سخت‌تر مانند واشنگتن و نیویورک که با میزان فزاینده خشونت مسلحانه مواجهند، می‌برند. آن‌ها همچنین این سلاح‌ها را با مخفی کردن در خودرو‌ها و کامیون‌ها به مکزیک قاچاق می‌کنند. در فلوریدا، قاچاقچیان سلاح‌های گرم را از طریق کشتی‌های باری که از دریای کارائیب و فراتر از آن می‌گذرند، قاچاق می‌کنند.

در ادامه این تحلیل آمده است، عوامل متعددی موجب می‌شود که مردم از خانه‌های خود در آمریکای مرکزی بگریزند از جمله فقر شدید و خشکسالی مرتبط با تغییرات اقلیمی. اما خشونت عامل اصلی است و پناهجویان کشور‌های آمریکای مرکزی اغلب حملات جنایتکاران مسلح را علت فرار خود عنوان می‌کنند.

در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، بیش از ۷۰ هزار نفر از مرز جنوبی آمریکا برای پناهندگی وارد این کشور شدند با وجود آن که دولت ترامپ آن‌ها را مجبور می‌کرد در شهر‌های خطرناک مرزی مکزیک منتظر بمانند، جایی که آن‌ها با اخاذی و آدم ربایی مواجه بودند. بیشترین تعداد پناهجویان از هندوراس بودند.

اما اکنون بایدن قول داده است با یک بسته کمکی ۴ میلیارد دلاری به آمریکای مرکزی دلایل اصلی مهاجرت را کاهش دهد. وی همچنین باید علیه قاچاق سلاح که عامل کشتار است اقدامی انجام دهد. وی می‌تواند با کمک قانون برای جلوگیری از فروش خصوصی، حفظ امنیت فروشگاه‌های سلاح برای کاهش دزدی و سخت کردن دسترسی جنایتکاران به سلاح‌های بدون شماره سریال این کار را انجام دهد. بایدن در ۸ آوریل با اعلام اقداماتی برای کنترل سلاح آغاز امیدوارکننده‌ای داشته است.

در خاتمه این تحلیل آمده است، مقابله با قاچاق سلاح می‌تواند موجب کاهش خشونت‌های مسلحانه در شهر‌های آمریکا و جنگ بی امان باند‌های مسلح در مکزیک شود که موجب فرار مردم و افزایش تعداد پناهندگان شده است. اما تا زمانی که آمریکا اجازه می‌دهد سیل سلاح به سمت جنوب سرازیر شود، سیلی از پناهجویان نیز به سمت شمال جاری خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار