باج‌خواهی «تل‌آویو» از لبنان در ترسیم مرزهای دریایی

شکست رژیم صهیونیستی در مذاکرات غیرمستقیم ترسیم مرزهای دریایی با لبنان موجب شده است تا این رژیم حربه باج‌خواهی از بیروت را در پیش گیرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، طی هفته‌های گذشته مسأله ترسیم مرزهای دریایی بار دیگر در محافل سیاسی لبنان و نیز رژیم صهیونیستی مطرح شده است. این درحالی است که مذاکرات غیرمستقیم میان بیروت و تل آویو در زمینه ترسیم مرزهای دریایی مدتی است به حالت تعلیق درآمده است. علت اصلی و اساسی تعلیق مذاکرات مذکور نیز شرط و شروطی بود که هیأت مذاکره کننده صهیونیست مطرح کرده بود.

زیاده‌خواهی های رژیم صهیونیستی در زمینه ترسیم مرزهای دریایی لبنان با این رژیم، پاسخ صریح و شفاف مقامات بیروت را به دنبال داشته است
هرچند که مذاکرات ترسیم مرزی میان رژیم صهیونیستی و لبنان به حالت تعلیق درآمده است اما تل آویو طی هفته‌های اخیر پیام‌هایی را در این زمینه از طریق واسطه‌های خود به لبنان ارسال کرده است؛ پیام‌هایی که باز هم متضمن شرط و شروط زیاده خواهانه بوده است.

«میشل عون» رئیس جمهور لبنان طی چند روز گذشته به صورت رسمی مواضع صریح و شفاف بیروت در پاسخ به زیاده‌خواهی‌های صهیونیست‌ها را اعلام کرد.

رئیس جمهور لبنان در اولین اظهارات خود در این خصوص تأکید کرد: «هرگز تسلیم باج خواهی‌های اسرائیل نخواهیم شد و شروط آن را نخواهیم پذیرفت. تأکید ما این است که منافع ملی لبنان باید محقق شود. هرگونه توافق با تل آویو در خصوص ترسیم مرزهای دریایی در چارچوب حاکمیت ملی لبنان صورت خواهد پذیرفت».


بیشتر بخوانید

آغاز دور دوم مذاکرات لبنان و رژیم صهیونیستی درباره ترسیم مرز‌های دریایی


روز چهارشنبه اخیر نیز رئیس جمهور لبنان در اظهاراتی در رابطه با مسأله ترسیم مرزهای دریایی اظهار داشت: «در جریان مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی تحت هیچ شرایطی از منافع لبنان و حاکمیت ملی آن عبور نخواهیم کرد. اسرائیل نباید از مناطق آبی مورد مناقشه اقدام به استخراج نفت و گاز کند».

علیرغم اینکه برخی اینگونه عنوان می‌کنند مذاکرات غیرمستقیم میان لبنان و رژیم صهیونیستی، مرزهای زمینی را نیز در بر می‌گیرد، اما این مذاکرات تاکنون مرزهای دریایی را شامل شده است. از آنجایی که دامنه جغرافیایی مرزهای زمینی میان لبنان و اراضی اشغالی به تأیید سازمان ملل متحد رسیده است، مسأله مرزهای زمینی کاملاً نهایی بوده و طرف لبنانی درباره آن مذاکره‌ای انجام نداده است.

بنابراین، منطقه‌ای که در خصوص آن تاکنون مذاکره شده است، منطقه اقتصادی در دریا است. این منطقه حدود ۷۰ کیلومتر مربع را شامل می‌شود. منطقه مذکور به شکل یک مثلث است که از ۳ نقطه تشکیل می‌شود. امروز لبنان به دنبال آن است تا از رهگذر مذاکرات ترسیم مرزی و مشخص شدن مرزهای دریایی خود به ثروت‌های نفتی و گازی در این منطقه اقتصادی دست پیدا کند.‌
لبنان به دنبال آن است تا از رهگذر مذاکرات ترسیم مرزی و مشخص شدن مرزهای دریایی خود به ثروت‌های نفتی و گازی در این منطقه اقتصادی دست پیدا کند.

مشکل کنونی در مسأله ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی این است که سران تل آویو تحت هیچ شرایطی حاضر به پذیرش حقوق قانونی لبنان در این مرزها نیستند.

درست به همین دلیل است که مذاکرات غیرمستقیم اخیر میان دو طرف در نهایت بدون هیچ‌گونه نتیجه‌ای پایان یافت. از دیگر مشکلاتی که در این عرصه به چشم می‌خورد، نقش آفرینی ایالات متحده آمریکا به عنوان میانجی است.

علیرغم اینکه آمریکایی‌ها نقش خود در مسأله ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی را میانجی گرایانه توصیف می‌کنند اما جانبداری آنها از تل آویو کاملاً آشکار است. به عنوان نمونه، واشنگتن اخیراً مدعی شده است که مواضع هیأت لبنانی در جریان مذاکرات ترسیم مرزی یکسان و یکپارچه نبوده است!

این اظهارنظر مقامات آمریکایی به خوبی نشان می‌دهد که واشنگتن به دنبال تأمین منافع رژیم صهیونیستی در ترسیم مرزهای دریایی است. آمریکایی‌ها با سخنان خود علیه بیروت در صدد هستند تا افکار عمومی این کشور را در برابر دولت قرار دهند. در واقع، واشنگتن پروژه «مقصرسازی» دولت بیروت در برابر افکار عمومی را در پیش گرفته است. لذا نقش میانجی گرایانه ایالات متحده آمریکا تحت الشعاع دروغ پردازی‌های آن علیه دولت لبنان قرار گرفته است.

ایالات متحده آمریکا به منظور تحت فشار قرار دادن دولت لبنان در زمینه ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی اخیراً «دیوید هیل» معاون وزیر خارجه این کشور را به بیروت فرستاد. علیرغم اینکه قرار بود سفر هیل به بیروت در اواسط ماه آتی میلادی انجام شود، موعد آن جلو افتاد تا این مسأله اهمیت بسزای این سفر برای واشنگتن را به خوبی نشان دهد.

واشنگتن و تل آویو امیدوارند تا از رهگذر فشارهای مُهره های داخلی خود در لبنان بر میشل عون، بتوانند به اهداف خود در ترسیم مرزهای دریایی دست یابند

روزنامه لبنانی «البناء» با انتشار مطلبی در این زمینه عنوان کرده است: «هدف اصلی و اساسی دیوید هیل از سفر به لبنان اعمال فشار بر مقامات این کشور در خصوص مسأله ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی است؛ مسأله ای که پیشتر نیز آمریکایی‌ها در آن مداخله داشته‌اند. هیل تلاش کرد تا مانع از امضای دستور اصلاحیه نقشه مرزهای دریایی توسط مقامات لبنانی شود. پیش بینی می‌شود که فشارهای آمریکا بر لبنانی‌ها جهت متوقف کردن روند اصلاح نقشه مرزهای دریایی تشدید شود».

در هر صورت، آنچه که واضح به نظر می‌رسد، این است که شکست صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها در تحمیل شروط خود به لبنان موجب شده است تا آنها حربه باج خواهی را در پیش گیرند؛ حربه‌ای که البته با واکنش قاطعانه میشل عون، رئیس جمهور لبنان مواجه شده است. واشنگتن و تل آویو بسیار امیدوارند تا از رهگذر فشارهای مُهره های داخلی خود در لبنان بر عون بتوانند به اهداف خود در ترسیم مرزهای دریایی برسند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار