تاکید آمریکا بر ضرورت همکاری ژاپن با آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد نیروگاه فوکوشیما

نماینده ویژه آمریکا در امور تغییرات اقلیمی، بر اهمیت همکاری ژاپن با آژانس بین المللی انرژی اتمی درمورد نیروگاه فوکوشیما، تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یونهاپ، «جان کری»، نماینده ویژه آمریکا در امور تغییرات اقلیمی، بر ضرورت همکاری ژاپن با آژانس بین المللی انرژی اتمی، تاکید کرد.

جان کری، در یک نشست خبری گفت: «همکاری ژاپن با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای اطمینان از ایمنی تخلیه آب‌های آلوده نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما، ضروری است.»

کری گفت: «آمریکا اطمینان دارد که دولت ژاپن رایزنی کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته و آژانس نیز روند بسیار سختگیرانه‌ای را تنظیم کرده است. آنچه مهم است، همکاری مداوم ژاپن با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای نظارت بر روند امور است.»

او، در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا تمایل دارد نقشی در رابطه با این موضوع ایفا کند، گفت که واشنگتن فعلاً برنامه‌ای برای ورود به این موضوع ندارد.» یک روز قبل، چونگ اوی یونگ، وزیر امور خارجه سئول، خواستار همکاری واشنگتن در این زمینه شده بود.

کری در ادامه گفت: «ما فکر نمی‌کنیم که برای آمریکا مناسب باشد به فرآیندی که اکنون در حال انجام است و قوانین و مقررات بسیار واضحی دارد، ورود کند.»

او در ادامه افزود: «مطمئناً. ما به آن اهمیت می‌دهیم، اما به هیچ وجه به صورت رسمی در روند امور دخالت نمی‌کنیم.»

هفته گذشته، ژاپن، طرحی برای تخلیه آب‌های آلوده نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما به اقیانوس آرام را در سال ۲۰۲۳، طی یک روند طولانی ده‌ها ساله با وجود مخالفت کره جنوبی و سایر همسایگان، تصویب کرد. پیش بینی می‌شود تمام مخازن ذخیره سازی نیروگاه فوکوشیما از اوایل پاییز ۲۰۲۲ پر شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار