طباطبایی گفت: مشکل اصلی سرمایه‌گذاری در قم کمبود زمین و منابع آبی است و ظرفیت سرمایه‌گذاری در دو شهرک شکوهیه و محمودآباد اشباع شده‌است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، سید رضا طباطبایی مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قم گفت: برای رفع بخشی از مشکلات سرمایه‌گذاری در قم مقدمات الحاق ۱۰۰ هکتار زمین به شهرک صنعتی شکوهیه در دستور کار قرار گرفته‌است.

مدیرکل دفتر جذب و سرمایه گذاری قم افزود: برای حل مشکل کمبود زمین صنعتی در قم رویکرد جدید استان صدور مجوز برای شهرک خصوصی است تا بخشی از مشکلات پیش روی سرمایه گذاری و رونق تولید در این استان برطرف گردد.

طباطبایی عنوان کرد: به دلیل اشباع شهرک‌های صنعتی تهران و قم همچنان یکی از مهمترین مراکزی است که فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری در آن رغبت فراوانی دارند.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قم گفت: سال گذشته ۶۰ هکتار از اراضی ملی برای سرمایه گذاری به بخش خصوصی واگذار شده که رشد ۱۲درصدی نسبت به سال ۹۸ داشته است.

او مساله رونق تولید و ایجاد اشتغال را مورد توجه قرار داد و افزود: در سال ۹۹، حدود ۹۰ واحد صنعتی در قم به بهره برداری رسیده است.

طباطبایی یادآور شد: برای ارتباط مستقیم و بی واسطه تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی با استاندار قم، کارت ویژه ملاقات صادر برای این افراد شده و مشکلات و دغدغه‌های آن‌ها در زمان کمی بررسی و مرتفع می‌شود.

به گفته طباطبایی، سال گذشته چهار طرح صنعتی با سرمایه گذاری با رقم ۲ میلیون ۵۰۰ دلار در این استان به تصویب رسیده که مراحل مقدماتی آن برای آغاز عملیات عمرانی در حال انجام است.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قم ادامه داد: در رابطه با فرصت‌های سرمایه گذاری در قم در بخش صنعتی، گردشگری و صنعتی ۲۴ مجوز بی نام سرمایه گذاری به اعتباری بیش از ۱۴۶ میلیارد ریال و اشتغال ۵۹۸ تن احصا شده‌است.

طباطبایی عنوان کرد: سال گذشته ۴۶ جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در این استان برگزار شده که حاصل آن ۳۷۹ مصوبه بوده که ۷۰ درصد از آن‌ها اجرا شده و بقیه این مصوبات نیز درحال پیگیری است.

به گفته او، پارسال ۱۵۷ واحد ایجابی در این استان با سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار و ۲۶ میلیارد ریالی و اشتغال ۳ هزار ۳۳۱ نفری به مرحله بهره برداری رسیده‌است.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قم ادامه داد: سال ۹۹ طرح توسعه صنعتی در ۱۱۰ واحد با سرمایه گذاری ۱۲ هزار و ۳۱۴ میلیارد ریالی و با اشتغال هزار و ۸۹۴ نفر اجرا شده‌است.

طباطبایی بیان کرد: از ابتدای سال ۹۹، ۲۷ طرح جهش تولید ب اعتبار ارزی ۱۸ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار با هدف اشتغال زایی برای ۲۳ هزار و ۳۳۷ نفر با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی در حال انجام است.

مدیرکل دفتر جذب و سرمایه گذاری قم با اشاره به برخی نشانه‌های رشد اشتغال در قم یادآور شد: تعداد بیمه شدگان اجباری قم از ۱۳۹ هزار نفر در اسفندماه سال ۹۸ به بیش از ۱۴۱ نفر در دی ماه ۹۹ رسیده و تعداد مقرری بگیران نیز از ۲ هزار ۳۰۰ تن در همین مدت به ۲ هزار و ۱۰۰ تن در پایان اسفندماه سال ۹۹ کاهش یافته است.

به باور طباطبایی، نرخ بیکاری قم در پاییز سال گذشته به ۸ درصد رسیده که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ حدود درصد کاهش داشته است.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قم تصریح کرد: سند اشتغال و رونق تولید قم سال گذشته با هدف گذاری ایجاد ۱۳ هزار و ۷۶۰ شغل جدید و با مشخص کردن سهم ۲۵ دستگاه اجرایی در تحقق آن با سرمایه گذاری ۴۵ هزار و ۸۷۵ میلیارد ریال آغاز شد که تا پایان سال ۹۹ اشتغال مورد انتظار محقق شد.

طباطبایی روند جذب و پرداخت تسهیلات قانون حمایت از اشتغال پایدار در مناطق عشایری و روستایی را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: در این بخش ۸۷۲ طرح به بانک‌های عامل معرفی شده که از این بین برای ۲ هزار و ۳۷۵ اشتغال طی ۴ سال گذشته به وجود آمده است.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قم با بیان اینکه قم در جذب تسهیلات مشاغل خانگی در سال گذشته رتبه اول را بدست آورده است، عنوان کرد: برای حمایت از مشاغل خانگی از ۶۸۱ طرحی که به بانک‌های عامل معرفی شده بود ۵۰۲ پرونده واجد دریافت تسهیلات شناسایی شده است.

به گفته طباطبایی، هم اکنون صندوق کارآفرینی امید آمادگی پرداخت ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات با سود ۴ درصد به طرح‌های واجد شرایط برای ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری قم را دارا است.

او در بخش دیگری از سخنان خود، عنوان کرد: با تفاهم نامه مشترک با ستاد اجرایی فرمان امام، مجموع بزرگ تولید چادر مشکی تا ۴ سال آینده در این استان به بهره برداری خواهد رسید.

قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، ثامن‌الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هرکدام از آن‌ها به خصوص دو شهرک راهبردی شکوهیه و محمود آباد موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه گذاری، تولید و اشتغال دارد.

حجم سرمایه‌گذاری انجام شده برای واحد‌های صنعتی قم فراتر از ۷۰ هزار میلیارد ریال است که با این حجم از سرمایه‌گذاری صورت گرفته در حدود ۲ هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی و تولیدی استان برای بیش از ۵۸ هزار تَن فرصت اشتغال ایجادشده‌است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار