هانی زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

توافق ایران و صربستان جایگاه کشورمان را در بخشی از جهان ارتقاء می‌بخشد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: صربستان در نظر دارد که از جمهوری اسلامی ایران به عنوان همکار اقتصادی و سیاسی این کشور استفاده کند.

حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سند همکاری‌های دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و صربستان عصر شنبه (٢٨ فروردین) با حضور محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان و همتای صرب خود امضا شد. «نیکلا ساکوویچ» وزیر خارجه صربستان که به تهران سفر کرده بود با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

در سفر وزیر خارجه صربستان به تهران، یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه صربستان توسط محمدجواد ظریف و نیکلا ساکوویچ وزرای امور خارجه دو کشور به امضا رسید. این تفاهم نامه در خصوص توسعه دوستی و همکاری بین طرفین، بر پایه اصول برابری، حاکمیت، تمامیت ارضی، عدم مداخله در امور داخلی، احترام متقابل و منافع مشترک است.

برگزاری جلسات ادواری، رایزنی‌های دو کشور پیرامون مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی و نیز تاکید بر لزوم حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای و بین المللی از طریق سیاسی، مسالمت آمیز و دیپلماتیک از جمله نکات مندرج در این سند است.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سند همکاری ایران و صربستان، گفت: سفر وزیر خارجه صربستان به ایران در چارچوب مناسبات بین دو کشور قابل تجزیه و تحلیل است، صربستان یکی از کشور‌هایی است که در سیاست خارجی بیشتر یک نگرش به سمت اروپا و شرق اروپا دارد و کمتر به مسائل مربوط به غرب و شرق آسیا توجه داشته است، اما از آنجایی که جمهوری اسلامی ایران به عنوان کریدور مهم جنوب شرق و غرب آسیا تلقی می‌شود، لذا صربستان در نظر دارد که از جمهوری اسلامی ایران به عنوان همکار اقتصادی و سیاسی این کشور استفاده کند و روابط خود را در سطح بسیار بالایی به لحاظ سیاسی و اقتصادی ارتقاء ببخشد.

او افزود: با توجه به شرایط موجود و اینکه صربستان نیازمند همکاری اقتصادی با ایران است، سفر وزیر خارجه صربستان به ایران می‌تواند مقدمه‌ای برای گسترش همکاری‌های مشترک ایران و صربستان در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی تلقی شود و این سفر که منجر به امضای یک توافقنامه شده از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند جایگاه ایران را در بخشی از جهان ارتقاء ببخشد و شرایط را برای گسترش همکاری‌های ایران و سایر کشور‌های یوگسلاوی سابق گسترش دهد.

هانی زاده درباره جزئیات توافقنامه ایران و صربستان، تصریح کرد: هنوز جزئیات این توافقنامه منتشر نشده است، ولی این توافقنامه بیشتر جنبه راهبردی و اقتصادی دارد و می‌تواند به عنوان یک بلوک اقتصادی جدید بین ایران و سایر کشور‌های شرق اروپا تلقی شود.


بیشتر بخوانید


  کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: قرارداد‌های مشابهی هم در گذشته بین ایران و صربستان بوده، اما تاثیر زیادی نداشته و هنوز اجرایی نشده است. به نظر می‌رسد این توافقنامه از اهمیت بسیار بالاتری نسبت به توافقنامه‌های سابق برخوردار است.

او با اشاره به تاثیر گذاری قراردادهای بلند مدت ایران با چین و روسیه بر سوق دادن کشور ها به سمت ایران، اظهار کرد: ایران یک سری همکاری‌ها با کشور‌های بزرگ جهان از جمله چین و روسیه دارد، طبیعتا این همکاری‌ها می‌تواند به شکل گیری یک بلوک بزرگ مشترک اقتصادی منجر شود، همکاری ایران با دو قدرت بزرگ روسیه و چین موجب می‌شود که برخی از کشور‌های همسو با این دو کشور هم به این توافقنامه‌ها بپیوندند و شرایطی فراهم شود که یک مجموعه مشترک اقتصادی بین ایران، چین، روسیه و سایر کشور‌های همسو با روسیه و چین تشکیل شود و شکل گیری این مجموعه می‌تواند نقش تخریبی آمریکا و غرب علیه چین، روسیه و ایران را کاهش دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار