باشگاه‌دارانی که کرونا را دست کم گرفته اند

توجه نکردن به قوانین و محدودیت‌های کرونایی، این روز‌ها گریبان خیلی از ورزش دوستان را گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها در موج چهارم شیوع گسترده ویروس کرونا به سر می‌بریم؛ مشاغل برای ادامه فعالیت خود دسته بندی شده اند تا کمی از آمار مبتلایان به بیماری کرونا کمتر شود. در شهر‌های قرمز فقط مشاغل گروه یک حق فعالیت دارند و مشاغل گروه دو، سه و چهار می‌بایست تعطیل باشند. در این میان باشگاه‌های ورزشی مانند باشگاه های بدنسازی از جمله مشاغل پرخطر شمرده می شوند. گویا هنوز آمار بالای فوتی ها و مبتلایان به کرونا برای یک عده مبهم است؛ چرا که در این روز‌های سخت برخی باشگاه داران ورزشی، جان خود و مردم را بازیچه قرار داده اند.

در ادامه فهرست مشاغل چهارگانه‌ای که باید در این ایام تعطیل باشند و یا مجاز به فعالیت هستند را مشاهده خواهید کرد:

فهرست مشاغل گروه یک و ضروری که در شهرهای قرمز، نارنجی و زرد کرونایی تعطیل نیستند:

کارخانه‌های تولیدی، مراکز صنعتی و معدنی، کشاورزی، شیلات و خدمات وابسته.

مراکز زیرساختی و حیاتی، مراکز تأمین و توزیع آب، برق، گاز، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه و تهویه هوا، پالایشگاه‌ها و جایگاه‌های عرضه سوخت.

حمل و نقل عمومی کالا و مسافر برون شهری شامل ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی؛ حمل و نقل عمومی درون شهری؛ ادارات و مراکز نظامی، انتظامی و امنیتی، امدادی و ستادی.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها، میوه‌فروشی‌ها و سبزی فروشی‌ها، میادین میوه و تره بار.

مراکز تولید، نگهداری، توزیع و فروش محصولات غذایی و خدمات وابسته؛ مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های لبنی نانوایی (تولید فراورده‌های نانوایی).

مراکز بهداشتی، درمانی، امدادی، اورژانس و تأمین آمبولانس دولتی و خصوصی؛ داروخانه‌ها، مراکز و فروشگاه‌های دامپزشکی، پخش دارو، عطاری و دارو‌های سنتی.

مراکز تهیه، تولید و توزیع مواد غذایی آماده و بیرون‌بر.

خدمات اپراتور‌های ارتباطی، خدمات الکترونیک و فعالیت‌های پستی؛ شرکت‌های خدمات اینترنتی (اعم از تأمین کنندگان اینترنت، فروشگاه‌های اینترنتی و شرکت‌های خدماتی مبتنی بر اینترنت).

رسانه‌های مکتوب و برخط و مشاغل مشابه.

مراکز نگهداری و خدماتی سالمندان، معلولین، جانبازان، مراکز توان‌بخشی و مراقبتی، آسایشگاه‌ها.

تعمیرگاه‌های انواع قطعات و لوازم یدکی؛ فروشگاه‌های انواع مصالح ساختمانی و آهن‌آلات؛ کارگاه‌های صنعتی (مانند جوشکاری و تراشکاری و مشابه آن)؛ چاپخانه‌ها؛ خشکشویی‌ها و آرامستان‌ها.

فهرست مشاغل گروه دوم:

بوستان‌ها و مراکز تفریحی.

پاساژ‌های سربسته و سرباز، بازار‌های سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ غیرمواد غذایی و بازار‌های موقت.

بازار‌ها و نمایشگاه‌های فروش انواع خودرو و مراکز شماره‌گذاری اتومبیل.

باشگاه‌های ورزشی، سالن‌های بدن‌سازی، آرایشگاه‌های مردانه، مراکز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی. مراکز فروش فرش و موکت، لوازم خانگی، پارچه، پرده، مبلمان، تزئینات داخلی. مراکز فروش کادویی، اسباب بازی، لوازم‌التحریر. مراکز فروش انواع پوشاک، کیف و کفش، خرازی، خیاطی. آتلیه و عکاسی. آژانس مشاور املاک. خدمات چاپ دیجیتال. مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری. قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخانی.

قنادی و شیرینی پزی‌ تر و خشک، آب میوه و بستنی فروشی و مشاغل مشابه.

فهرست مشاغل گروه سوم:

مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهد‌های کودک، استخر‌های سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه‌ها و باغ موزه‌ها، تالار‌های پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی.

فهرست مشاغل گروه چهارم:

همایش‌ها، مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه‌روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزش‌های پربرخورد از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه‌ها، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخانی، باغ وحش‌ها، شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی.

پس از تحقیقات و جستجو‌های فراوان در مناطق مختلف تهران از شمال تا جنوب، شاهد صحنه‌هایی بودیم که بسیار شگفت آور بودند. باشگاه‌های بدنسازی و سالن‌های رزمی که همچنان در حال فعالیت هستند. باشگاه‌های بدنسازی و پرورش اندامی که با بالا و پایین بردن کرکره‌های خود به فکر سود و منفعت با طعم مرگ هستند. ماجرا فقط به باشگاه‌های بدنسازی سرپوشیده و قاچاقی ختم نمی‌شود، بلکه ورزش‌هایی مثل تکواندو، کاراته و حتی تنیس هم این روز‌ها میزبان علاقه‌مندان هستند.

نکته جالب‌تر در این میان، فعالیت مجتمع‌های فرهنگی و ورزشی است که چند باشگاه ورزشی را همزمان در خود جای داده اند و همه آن‌ها نیز فعالیت می‌کنند. در همین خصوص به سراغ یکی از مجموعه ورزشی‌های بزرگ شمال شرق تهران رفتیم تا اوضاع را بررسی کنیم. انتظارمان از این مجموعه ورزشی مانند سایر باشگاه‌ها این بود که برای ورود از زیر کرکره و به صورت پنهانی وارد شویم، اما به این مجموعه فرهنگی ورزشی که رسیدیم، اوضاع با دیگر مکان‌ها کاملا متفاوت بود. خبری از بالا و پایین بردن کرکره و چک کردن دوربین‌های مداربسته نبود. به صورت کاملا عادی می‌شد وارد این مجموعه ورزشی شد و از امکانات ورزشی و تفریحی استفاده کرد. سالن بدنسازی، زمین‌های تنیس و سالن‌های ورزشی بانوان به صورت کاملا عادی در حال فعالیت و پذیرایی از مشتری‌ها بودند.

متاسفانه هر روز شاهد افزایش تعداد فوتی ها و مبتلایان به کرونا هستیم، اما انگار عده‌ای فقط به فکر کسب درآمد هستند.

"شما ثبت نام کنید اگر باشگاه‌ها را بستند، شهریه هایتان را ذخیره می‌کنیم"، این جمله شاید برای بدنسازان و استفاده کنندگان از باشگاه‌های ورزشی در دوران شیوع کرونا آشنا باشد؛ باشگاه دارانی که حتی در روز‌هایی که وضعیت همه گیری کرونا در کشور هشداردهنده است، با گفتن این جملات که "شما ثبت نام کنید و خیالتان از بابت باز بودن باشگاه راحت باشد، این باشگاه بسته نمی شود!" ، "اگر همه جا هم تعطیل باشد، ما باز هستیم!" و "اگر دولت ما را مجبور به تعطیلی کند، شهریه هایتان را فریز (اعتبار دار کردن شهریه) می‌کنیم و بعد از رفع محدودیت‌ها می‌توانید با خیال راحت تمریناتتان را انجام دهید!" قصد سرپا نگه داشتن باشگاه هایشان را دارند.

این‌ها همان جملات فریب دهنده متخلفان بودند.‌ ای کاش جوانان بیشتر به آمار‌ فوتی‌های کرونا و تعداد بالای مبتلایان دقت کنند. همه این تخلف‌ها در حالی بیشتر و بیشتر می‌شوند که همه روزه بالای ۱۰ باشگاه ورزشی در سراسر کشور پلمب می‌شوند تا مراجع قانونی به تخلف آن‌ها رسیدگی کنند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار