رئیس مجلس اعیان اردن: داماد ترامپ در کودتای اردن نقش داشت

فیصل الفیض اعلام کرد گزارش‌ها نقش دولت آمریکا و جراد کوشنر، داماد و مشاور رئیس‌جمهور سابق آمریکا در اتفاقات اخیر اردن را تأیید کرده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روسیاالیوم، فیصل الفیض، رئیس مجلس اعیان اردن درباره کودتا و اتفاقات اخیر در این کشور تصریح کرد که عبدالله دوم، پادشاه اردن هزینه مواضع سیاسی خود را درمورد مسئله فلسطین پرداخت؛ از این رو، برخی تلاش کردند نقش اردن را تضعیف کرده و هرج‌ومرج در آن ایجاد کنند.

فیصل الفیض افزود: «گفته می‌شود که طرف‌هایی خارجی و دخالت‌هایی از جانب آن‌ها وجود داشته است... پادشاه اردن هزینه موضع‌گیری‌های ملی در رد معامله قرن و موضع‌گیری در‌مورد مسئله فلسطین را پرداخت. او در دوران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، تابع سیاست‌های او در قبال منطقه نشد.

رئیس مجلس اعیان اردن تصریح کرد: پادشاه در‌مورد آنچه اخیراً در اردن اتفاق افتاده شفاف بود و این موضوع در چارچوب خانواده سلطنتی مطرح شد؛ شاهزاده حمزه بیانیه‌ای صادر کرد که در آن وفاداری خود را به پادشاه اعلام کرد. افراد درگیر در پرونده به دادسرا منتقل شده اند و تحقیقات عمومی در حال انجام است.

وی توضیح داد که اردن از نظر اقتصادی دچار مشکلاتی است و برخی از اوضاع اقتصادی آن سوء استفاده کردند تا اختلافاتی را بین مردم ایجاد کنند و کشور را به هرج‌ومرج بکشنانند، اما جز افرادی معدود، همه مردم از پادشاه خود حمایت کردند. گزارش‌های بسیاری از نهاد‌های اروپایی وجود دارد که بر مداخله کشور‌های منطقه، دولت ایالات متحده و جراد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا تاکید می‌کند.

الفیض گفت: اردن نقش مهمی در ثبات منطقه دارد. اگر هرج‌ومرج در اردن روی دهد، این وضعیت به بقیه مناطق گسترش خواهد یافت، و حتی غرب از وضعیت ژئوپلیتیک اردن، موقعیت و اهمیت آن اطلاع داشت، اما دولت ترامپ اهمیتی برای ثبات در اردن قائل نبود.

رئیس مجلس اعیان اردن تصریح کرد که وقتی ترامپ از طریق کوشنر معامله قرن را به پادشاه پیشنهاد کرد، پادشاه شفاف و واضح بود و با پاسخ نه، تاکید کرد که قدس و قیمومیت اردن خط قرمز است.

وی با تاکید بر این‌که روابط بین دولت آمریکا و اردن خوب نیست گفت: برخلاف گذشته در دوران ترامپ، روابط سردی وجود داشت و پادشاه اردن تمام سیاست‌های ترامپ درقبال خاورمیانه ازجمله الحاق قدس، بلندی‌های جولان و الحاق اراضی کرانه باختری را رد کرد.

الفیض همچنین تاکید کرد که اسرائیل خواهان تضعیف اردن است و رابطه آن با ترامپ در اتخاذ سیاست خصمانه علیه اردن و فلسطینی‌ها قوی بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار